تازه های کتاب

عنوانفهرس مصنفات الشیخ محمد بن علی بن ابی جمهور الاحسائی + 3 کتاب دیگر

نویسندهعبدالله غفرانی و ...

ناشرجمعیة ابن ابی جمهور الاحسائی لاحیاء التراث

تاریخ چاپ۱۴۳۴ ق

مکان چاپبیروت

عنوانعلاقة العثمانیین بالامام یحیی فی ولایة الیمن (1322 ـ 1337 ق / 1904 ـ 1918 م)

نویسندهفؤاد عبدالوهاب علی الشامی

ناشرمرکز الرائد للدراسات و البحوث

تاریخ چاپ۱۴۳۵ ق

مکان چاپصنعاء

عنوانهویت ملی در قصه‌های عامه دوره صفوی

نویسندهمحمد حنیف

ناشرعصر داستان

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپتهران

عنوانیاد یار و دیار، نوزده سفرنامه مکه + سفرنامه ریاض (سالهای 1373 ـ 1393)

نویسندهرسول جعفریان

ناشرمورخ

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانتاریخ بیداری ملی و استقلال تاجیکستان

نویسندهشراف الدین امام

ناشرمیوند

تاریخ چاپ۱۳۹۱

مکان چاپکابل

عنوانملوک بهمنی نخستین حاکمان مستقل مسلمان در دکن 748 ـ 934 ق

نویسندهخدیجه عالمی

ناشرامیرکبیر

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپتهران

عنوانولایت فقیه در اندیشه و عمل آخوند خراسانی

نویسندهمحمد صادق مزینانی

ناشربوستان کتاب

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانمجله تراث النجف/ ش 2

نویسندهنویسندگان

ناشرتراث النجف

تاریخ چاپ۲۰۱۳ م

مکان چاپنجف اشرف

عنوانکشتی رانی کارون و تحولات سیاسی ـ اقتصادی خلیج فارس در نیمه قرن دوم سیزدهم

نویسندهحبیب الله سعیدی نیا

ناشرعلمی و فرهنگی

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

عنوانآراء قضایی دیوان تمیز دوران احمدشاه قاجار همراه با نگاهی اجمالی به تاریخ تشکیلات قضایی

نویسندهفضل الله برقی

ناشرخرسندی

مکان چاپتهران

عنوانزنان پیامبر اکرم (ص) و زنان با پیامبر اکرم (ص)

نویسندهمرضیه محمدزاده

ناشرسازمان چاپ و انتشارات وابسته به اوقاف و امور خیریه

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپتهران

عنواناختر تابان

نویسندهابوالقاسم محتشم شروانی بهوپالی

ناشرسفیر اردهال

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپتهران

عنوانابن میثم البحرانی حیاته و آثاره

نویسندهعبدالزهراء العویناتی

ناشرمؤسسه کتابشناسی شیعه

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانالکوفه: مجلة دولیة محکمة تصدر بدعم من جامعة الکوفة/ ش 5

نویسندهنویسندگان

ناشرجامعة الکوفة

تاریخ چاپ۲۰۱۴ م

مکان چاپکوف

عنوانالموسم ش 105: الکتاب التذکاری الشیخ الدکتور عبدالجبار الرفاعی

نویسندهنویسندگان

ناشراکادیمیة الکوفة

تاریخ چاپ۲۰۱۴ م

مکان چاپهلند

عنوانتاریخ التشیع لاهل البیت فی اقلیم البحرین القدیم

نویسندهعبدالخالق بن الجلیل الجنبی

ناشردرالمحجة البیضاء

تاریخ چاپ۱۴۳۵ ق

مکان چاپبیروت

عنوانمجله دراسات علمیه ش 2 ـ 3 و 5

نویسندهنویسندگان

ناشرالمدرسة العلمیة الآخوند الصغری

تاریخ چاپ۱۴۳۵ق

مکان چاپنجف اشرف

عنوانگردونه روزگار، گفت و شنود با دکتر شیرین بیانی

نویسندهکریم فیضی

ناشراطلاعات

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپتهران

عنوانتحقیق در احوال و آثار ابن شهاب یزدی (شاعر، مورخ و منجم گمنام قرن نهم هجری)

نویسندهمهدی بیانی

ناشرمورخ

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانتاریخ اولاد تیمور از تواریخ ملوک و انبیاء

نویسندهجعفر بن محمد بن حسن حسینی معروف به جعفری

ناشرمورخ

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانسفر در تصوف و عرفان

نویسندهناصر محسنی نیا - اکرم علی بخشی

ناشرآیت اشراق

تاریخ چاپ۱۳۹۲

مکان چاپقم

عنوانریاض‌الادویة

نویسندهیوسفی هروی

ناشرسفیر اردهال

تاریخ چاپ۱۳۹۱

مکان چاپتهران

عنوانمصباح الارواح به انضمام یک رساله عرفانی دیگر

نویسندهعامی شروی 821 ق

ناشرنشر ادیان

تاریخ چاپ۱۳۹۳

مکان چاپقم

عنوانمقدمه تذکره مدایح المعتمدیه به ضمیمه شرح حال منوچهر خان معتمدالدوله و نقد منابع

نویسندهمیرزا محمد علی مذهّب بهار

ناشردانشگاه اصفهان

تاریخ چاپ۱۳۹۰

مکان چاپاصفهان

مقالات

خلاصه

خلاصه

برای آشنایی با سابقه تصحیح در متون اسلامی، شناختنِ شیوه‌های انتقال دانش در آن روزگاران ضروری است و لذا پرداختن به این موضوع می‌تواند سودمند باشد.

خلاصه

خلاصه

سفرنامه منظوم است که از شرح حال و گزارش سفر وي از هند به شيراز و اصفهان و ري آغاز شده و سپس شامل داستان عزيمت به حج با رفتن به مکه و مدينه و پس از آن آمدن به عتبات و زيارت نجف و کربلا و کاظمين است.

خلاصه

مدتی است نگارش نشانه ها به تعویق افتاده است، اما و اکنون خوشبختانه [!] فرصتی شد تا چهار نکته دیگر را در اینجا بنویسم:

خلاصه

رساله حاضر، به حقيقت معناى روح پرداخته و با تطبيق معارف عرفانى برآيات و روايات سعى كرده به معناى باطنى نفس و روح دست يابد.

خلاصه

آیا قیام عاشورا فقهی است یا خیر؟‌ اگر هست، ذیل کدام یک از ابواب فقه بررسی شده یا باید بشود؟ فقهای شیعه در این باره چه گفته اند و چه نظراتی دارند؟ در این مقاله تطور بحث فقهی در باره عاشورا مرور و بررسی مختصر شده است.

خلاصه

مقاله حاضر مقدمه ای است که برای کتاب ارجمند لطائف الاذکار نوشته ام و به تازگی منتشر شده است. این اثر در باره آثار و اماکن زیارتی شهرهای بخارا، مرو ، سرخس، نیشابور.... تا بغداد و حرمین است که توسط شمس الدین محمد بن عمر بن مازه (م 566) در سال 552 نوشته شده است.

خلاصه

آن چه که در این مختصر تقدیم می‏شود، برخی یادداشت‏هاست که در باب تصحیح دیوان عنصری.

خلاصه

تا وقتی با مفهوم واقعی علم در تمدن اسلامی آشنا نشویم نمی توانیم دشواری های مربوط به حوزه فهم را که ریشه در اعماق دارد درک کنیم.

خلاصه

المولى محمد علي بن محمد باقر الهزارجريبي المازندراني المعروف بالفقيه النجفي أحد أعلام القرن الثالث عشر

خلاصه

در میان نسخه‌های چاپ سنگی کتابخانه اینجانب نسخه‌ای ناقص از تألیفات مرحوم حاج شیخ مهدی نجفی مسجدشاهی اصفهانی چاپ حدود هشتاد سال پیش می‌باشد. این کتاب شامل پنج نهر (بخش) است. بخش دوم آن حاوی شرح حال کوتاهی از حدود سی نفر از علمایی است که ایشان آن‏ها را درک نموده است.

خلاصه

اثر مذکور که بخش بیشتر آن به نظم و قسمت‌های کوتاهی به نثر است از سروده‌ها و نوشته‌های ابونصر فتح‌الله خانی شیبانی یکی از شاعران برجسته ایران در عصر قاجار است و بیشتر دوران زندگی او در عصر ناصرالدین‌شاه گذشته است.

خلاصه

گزارشی است از تطور مفهوم جهاد در میان سلفیه جدید که طی دو دهه گذشته بالغ بر صدها کتاب و هزاران مقاله در این زمینه منتشر کرده و در صحنه عمل نیز خشن ترین رفتارها را با مخالفان خود داشته اند. این مقاله در همایش سلفیة فی التاریخ و الیوم در استانبول طی روزهای 8 ـ 10 نوامبر 2013 ارائه شد.

خلاصه

یک دانشمند ایرانی در سال 1160 ایران را به قصد یمن ترک کرد و در شهر صنعا به تدریس علوم معقول و نهج البلاغه پرداخت و سبب واکنش های فراوانی در این شهر برای مدت شش سال شد.

خلاصه

رساله بلندی مشتمل بر یادگار نوشت های روی دیوارهای مسجد مادر شاه از دوره قاجار برجای مانده که متن کامل آن را در جشن نامه استاد سید احمد اشکوری (بالغ بر 90 صفحه منتشر کردم. آنچه اینجا آمده مقدمه آن است به علاوه یکی از آن دیوار نوشت های بلند در دفاع از اخباری گری!

خلاصه

این بحث دو بخش خواهد داشت. نخست مختصری در باره تاریخ علم سیاست شرعی، دوم معرفی کتاب تحریر الاحکام فی تدبیر اهل الاسلام از ابن جماعه متوفای 733

خلاصه

گفتگوی زیر در باره پژوهش در حوزه علمیه قم، دشواری ها و راهکارهاست که چندی قبل با سایت شفقنا انجام شده و عین آنچه در آن سایت آمده تقدیم خوانندگان عزیز می شود.

خلاصه

سلمانان به چه مفهومی از دانش باور داشتند؟ از دانش های تجربی چه تصوری داشتند؟ چه مرزی برای دانش های تجربی و فلسفی و دینی قائل بودند؟ خلط این دانش ها چه تاثیری در سقوط مفهوم دانش داشت؟ این مساله چه ارتباطی با عقب ماندگی ذهنی و علمی مسلمانان داشت؟

خلاصه

دقیقا معلوم نیست از چه زمانی عباسیان راه خود را از طالبیان جدا کردند، شاید پیش از کربلا، اما انقلاب عباسی خط فاصل و خونینی را میانشان ایجاد کرد که تا قرنها ادامه یافت. ابن معتز عباسی (مقتول در 296) در شعر سیاسی خود می کوشد این منازعه را اساس مجادلات این دو خانواده در عرصه تاریخ اسلامی قرار دهد.

خلاصه

یش از یک هزار و سیصد سال، ایرانیانی که عازم حج بودند از راه جبل، به مکه می رفتند. این راه، حد فاصل کوفه ـ حجاز بود و زمان عبور از آن بین یک ماه تا چهل روز به طول می انجامید. آنچه در اینجا آمده، گزارشی است از این راه، به علاوه توضیحات یک فرنگی از نماینده ایران برای مذاکرات با شیخ وهابی به علاوه چند سند دولتی در این باره

خلاصه

نشانه ها گزيده اي است از نکات برگزيده در حوزه کتاب و تاريخ. اين سري در وبلاگ بنده در خبرآنلاين با تصاوير هست اما در اينجا صرفا متن آنها ارائه مي شود.

خلاصه

نزدیک دو دهه قبل (بلکه یک مورد آن از 24 سال پیش) مقالاتی در موضوع نگرش مذهبی طبری نوشته بودم که یکجا عرضه نشده بود. اکنون به یمن همراهی یکی از شاگردانم توانستم آنها را یکجا متمرکز کرده و در اختیار عزیزان قرار دهم؛ شاید به کار کسانی بیاید که به این مبحث علاقه مندند.

خلاصه

معرفي چند کتاب و توضيح چند نکته از مطالبي است که در نشان هاي هفتم تا دهم آمده است.

خلاصه

جون کين در سال 1877 تحت پوشش يک مسلمان به حجاز رفت و گزارش دقيقي از اين سفر خود نگاشت

خلاصه

در اينجا مطالبي در باره يک مقتل ترکي از قرن شانزدهم ميلادي و نيز کتاب المدنيات و چند اثر ديگر سخن به ميان آمده است

خلاصه

ادامه مطالب کوتاهي را که با عنوان نشانه ها آغاز کرده بودم در اينجا ملاحظه مي فرماييد.

خلاصه

معرفي کتاب گردش ايام و چند نکته ديگر در اين بخش از نشانه ها آمده است.

خلاصه

خلاصه

کفريات زباني شامل کلماتي است که اگر کسي بر زبان براند از نظر فقهاي حنفي يا کافر مي شود يا بيم آن مي رود که کافر شده است

خلاصه

کاوش در باره نسخ خطي چه کمکي به علم تاريخ مي کند ؟ اين مقاله ضمن پرداختن به اين موضوع بخشي از يک نسخه خطي را در باره شهر عشق آباد عرضه مي کند. اين مقاله براي همايش نسخ خطي و مطالعات فرهنگي و تاريخي ملل که در 23 اسفند 91 در عشق آباد برگزار شد ارائه شده است.

خلاصه

گزارشي است مربوط به پانزده سال پيش که همراه شماري از دوستان به ادينبورگ براي شرکت در همايش صفويه شناسي داشتم

خلاصه

بر اساس چند روايت جريان غالي در زمان امام علي عليه السلام وجود داشته است. اين مقاله به نقد اين روايات پرداخته است.

خلاصه

در اين سفر که براي شرکت در چهارمين کنفرانس بين المللي صفويه شناسي بود و آخرين آنها (تا اين زمان) تني چند از دوستان ايراني هم بودند.

خلاصه

گفتگويي است در باره جايگاه کتاب راهنماي حقائق و اهميت آن در شناخت تفکر سياسي فدائيان اسلام

خلاصه

مجموعه رسائل باقي مانده از ابن ابي الدنيا (م 281) در ششم مجلد به چاپ رسيده است.

خلاصه

در باره اعتبار اين احاديث که مطالبي در باره خوبي و بدي برخي از پرندگان و حيوانات و دليل آن به عنوان مسخ شدن و جز اينها بوده پرسش شده و سيد مرتضي با روش خود به آنها جواب داده است.

خلاصه

مصاحبه اي است با سايت شفقنا در باره دشواري هاي موجود در تاريخ نگاري به ويژه تاريخ نگاري معاصر

خلاصه

گزارشي است از وضع عمومي گيلان که جهت ناصرالدين شاه نوشته شده و وي قصد سفر به اين شهر را داشته است.

خلاصه

رساله اي است در باره جغرافياي سودان که به مناسبت قيام مهدي سوداني نوشته شده و هدف آن آشنا کردن مردم با موقعيت جغرافيايي سودان و محل قيام وي بوده است.

خلاصه

در سال 1288 قطحي فراگيري در ايران آمد که آثاري در باره آن نشر شده است. مقاله حاضر شرحي است بر يک يادداشتي که پشت يک نسخه خطي در اين باره آمده و نويسنده آن يکي از علماي عطاآباد اصفهان است.

خلاصه

دکتر تورج دريايي متخصص ايران پيش از اسلام نگاهي دارد به ميراث مکتوب برجاي مانده از دوره ساساني و اين که چه مقدار بوده و چه اندازه و از چه طريقي باقي مانده است.

خلاصه

اين مقاله مقدمه اي است که براي رساله آداب سنيه از سيد محمد صالح خاتون آبادي (م 1126) نوشته شده است

خلاصه

اقبال به سیره نبوی در یک صد سال گذشته به هدف ارائه نظام سیاسی برای اسلام بر اساس سیره نبوی و استنباط احکامی تازه در اداره جامعه جدید و تقویت حفظ امت اسلامی بر پایه الگوهای برگرفته از جامعه صدر اسلام بوده است.

خلاصه

معرفی چندین رساله سیاسی مهم منتشره در نجف در میان سالهای 1328 تا 1330ق