۲۲۱۹ کتاب - ۹۰۶ مقاله

کتاب ها

عنواندو رساله درباره ی فتوت و تصوف در طریقت های صفویه و رفاعیه

نویسندهمهران افشاری

ناشرانتشارات دکتر محمود افشار

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۱۱۰۰نسخه

عنواناسناد نفت و جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران

نویسندهتورج اتحادیه

ناشرنشر فرزان روز

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۱۱۰۰نسخه

شابک8-321511-964-978

تعداد صفحات۵۶۰ص

عنوانمسئله ی علم و علم انسانی در دارالفنون عصر ناصری: پژوهشی در آثار مکتوب شناخته شده ی دارالفنون (از 1267تا 1313ق)

نویسندهنویسندگان

ناشرنشر پژوهشکده مطالعات فرهنگ و اجتماعی

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۲۰۰ نسخه

شابک2-055-226-622-967

عنوانمصدق 1332-1322

نویسندهگفت و گوی محمدصادقی با فریدون مجلسی

ناشرنشر پایان

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۵۵۰نسخه

شابک2-57-5742-600-978

تعداد صفحات۲۸۴ص

عنواننظام نااجتماعی: مناسبات قدرت و سیاست گذاری اجتماعی در ایران پسا انقلاب

نویسندهیاسر باقری

ناشرنشر نی

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۱۱۰۰نسخه

شابک4-0277-06-622-978

تعداد صفحات۲۷۴ص

عنوانساسانیان و اعراب: دیپلماسی و بیزانس در شبه جزیره ی عربستان در قرن ششم میلادی

نویسندهمهناز بابایی

ناشرانتشارات مروارید

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۳۳۰نسخه

شابک3-795-191-964-978

تعداد صفحات۱۳۶ص

عنوانخاطرات تهران و بیروت

نویسندهجان اسکیلز ایوری

ناشربنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۱۱۰۰نسخه

شابک5-582-253-600-978

تعداد صفحات۱۷۶ص

عنوانزنان زرخرید؛ بررسی وضعیت کنیزان در ایران: از طاهریان تا مغول

نویسندهفریبا کاظم نیا

ناشرانتشارات تیسا

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

شابک7-233-223-622-978

عنوانشاه، انقلاب اسلامی و ایالات متحده

نویسندهداریوش بایندر

ناشربنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

شابک2-538-253-600-978

تعداد صفحات۴۹۶ص

عنوانتازی در تکاپوی تطور؛ دگردیسی زبان عربی در دوره های پسا اسلامی

نویسندهیوهان فوک

ناشرسازمان انتشارات جهاد دانشگاهی

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۱۰۰نسخه

شابک9-283-460-600-978

عنوانسیاحانی که به ایران آمدند (دو جلدی)

نویسندهداریوش شهبازی

ناشرنشر ماهریس

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۳۰۰نسخه

شابک5-14-6934-622-978

تعداد صفحات۵۵۰ص

عنوانوزارت و دیوان سالاری ایرانی در عصر اسلامی

نویسندهسید صادق سجادی

ناشرانتشارات دکتر محمود افشار

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۱۶۵۰ نسخه

عنواننهضت جنگل از ظهور تا افول

نویسندهکورش اسداله پور

ناشرنشر نظام الملک

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۵۰۰نسخه

شابک۹-۸۴۵۵۴۷-۶۰۰-۹۷۸

تعداد صفحات۳۶۰ص

عنواناندیشه های سیاسی در اروپای سده های میانه

نویسندهجان. بی. مورال

ناشرنشر مانیا هنر

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۵۰۰نسخه

شابک4-897585-600-978

تعداد صفحات۲۹۰ص

عنوانجستارهایی در زمینه ی گیلان عصر قاجار

نویسندهنویسندگان

ناشرنشر میراث ماندگار

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپقم

تیراژ۵۰۰نسخه

شابک4-61-7743-600-978

عنوانجهان در خلوت تنهایی: بررسی آراء و نظریه های ادبی استاد دکتر عبدالحسین زرّین کوب

نویسندهمحمدرضا شعبانی

ناشرنشر زوار

تاریخ چاپ۱۳۹۸

مکان چاپتهران

تیراژ۵۵۰نسخه

شابک6-578-401-964-978

تعداد صفحات۸۹۸ص

عنوانفلسفه ی تحلیلی تاریخ: تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی

نویسندهمجید کافی

ناشرپژوهشگاه حوزه و دانشگاه

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپقم

تیراژ۳۰۰نسخه

شابک8-300-209-600-978

تعداد صفحات۳۲۴ص

عنوانخاندان حمّوئیان (بررسی کارنامه ی علمی، فرهنگی و سیاسی خاندان حمّوئیان خراسان، شام و یزد)

نویسندهسیدسعید احمدپور مقدّم

ناشرنشر میراث مکتوب

تاریخ چاپ۱۳۹۹

مکان چاپتهران

تیراژ۵۰۰نسخه

شابک4-162-203-600-978

برو به صفحه:

مقالات

خلاصه

داستان بلندی كه در باره تداوی به مسكر، در پایان ترجمة محقق سبزاروی در جلد چهارم كتاب ریاض الجنه، ش 677، ص 351- 352 دیده می‌شود – حاشا و كلا – ربطی به محقق سبزواری ندارد.

خلاصه

شیخ بهایی یک عالم جهان دیده بود، کسی که بسیاری از کشورهای عربی را گشته و با جهان اسلام آشنا بود.

خلاصه

مقاله بلندی که در پی می آید شرحی است که استاد شفیعی کدکنی در باره استادش ادیب خراسانی (ادیب دوم) نوشته و در سه بخش در روزنامه اطلاعات چاپ شده است.

خلاصه

انقلابی در مردم مشاهده می شود. عرب ها شادی می کنند به یکدیگر بشارت می دهند: قتل العجمی، قتل العجمی می گویند. وقتی به ایرانی ها بر می خوردند دست بر گلو می گذارند و می گویند: کل عجمی یذبح.

خلاصه

انتشار کتابی مستقل از حاکم نیشابوری عالم برجسته قرن چهارم - پنجم هجری در فضائل فاطمه زهرا (ص) یکی از شگفتی های نشر در سال گذشته است، چیزی شبیه به یافت شدن کتاب شمس الدین ذهبی در باره حدیث غدیر.

خلاصه

اینها نمک آش مبارزه است. من راهی می روم که پدر و برادرم رفته اند و این ناراحتی ها برایمان تأثیری ندارد.

خلاصه

چندي پيش نقدي از آقاي طارمي بر کتاب مکتب در فرايند تکامل به صورت اينترنتي انتشار يافت. آقاي مدرسي پاسخي بر آن نوشتند که در همين سايت گذاشتم. اکنون آقاي طارمي جوابيه اي بر آن پاسخ نوشته اند که تقديم مي شود.

خلاصه

لهذا ارکان دولت قاهره را مأمور ساختند که با اساطین دعایم شرع انور یعنی میرزا رفیعای نائینی و ملامحمد باقر خراسانی و آقا حسین خوانساری در کشیک خانه در دولتخانه همایون اجلاس نموده تشخیص گفت و شنید طرفین نموده معروض دارند.

خلاصه

داستان مشهوری را از فرانسیس بیکن نقل می کنند و بر آنند که این ماجرا تحول عمیقی در فلسفه علم در غرب پدید آورد.

خلاصه

تا آن که خاقان اعظم عبدالله خان اوزبک بر سر اهل خراسان تاخت و آن اقليم را به يد تصرّف خود درآورد و طايفه شيعه که در آن ديار غلبه و شيوع پيدا کرده بودند، بعضي به قتل رسيدند و بعضي ديگر جلاي وطن شده به هند آمدند

خلاصه

من به نوبه خودم معتقدم که انقلاب دو اصل را باید رعایت کند: نخست حفظ اصول و ارزشهایی که وعده تحقق آنها را داده است. دوم: داشتن انعطاف برای باز تعریف و انطباق اصول و ارزشها يعني اصل اجتهاد.

خلاصه

مژده كه ايام غم آمد به سر مهر نشاط از افق آمد به درآتش دل، ساكن و خاموش شدمحنت ايام، فراموش شد

خلاصه

مجالس مؤمنین اولین کتابی است که به طور رسمی در باره تاریخ شیعه آن هم در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم نوشته شده است. شروع نگارش این کتاب سال 982 بوده است

خلاصه

آنچه در ذیل خواهد آمد ابتدا نقد دوست عزیز جناب آقای مهندس طارمی بر کتاب مکتب در فرایند تکامل و سپس پاسخی است که دوست ارجمند جناب استاد آقای دکتر حسین مدرسی طباطبائی نوشته‌اند.

خلاصه

اشپولر مي‌نويسد: تقريبا تمام ايرانيان‌، بدون اعمال زور و فشار خارجي معتنابهي از طرف فاتحان‌، در مدت قرون ‌اندكي به اسلام گرويدند.

خلاصه

اشعار رثائي كه در باره حضرت اباعبدالله الحسين (ع) سروده است، با روح لطيف خويش چنان به اوج رسانده است كه هر اهل ادب و بينش را مست و حيران مي‌نمايد و به تحقيق اشعار او خاطره دعبل خزاعي و فرزدق‌ها را در ذهن انسان زنده مي‌نمايد

خلاصه

تاریخ همانند فقه و هر رشته علمی دیگر یک روش اجتهادی دارد. شما باید میان روایات مختلف با روش علمی _ اجتهادی یک روایت را که نزدیک تر به واقع می دانید، برگزینید.

خلاصه

نویسنده در تحلیل قیام امام حسین (ع) در مقایسه با صلح امام حسن (ع) ، تلاش می کند براساس متون تاریخی معمول، یک تفسیر و تحلیل معقول تاریخی ارائه دهد.

خلاصه

تصور پورپیرار بر آن است که مشتی از شعوبیه این کتاب را نوشته و بر دوش شخص موهومی به نام ابن ندیم گذاشته اند.

خلاصه

چو دشمن به ملکش زدی ترکتاز نمی کرد کاری به غیر از نماز

خلاصه

ابوصلت یك شیعه معتدل بود و از اینكه كسانی مطالبی از اهل بیت(ع) شایع كنند كه آنان مردم را عبد خویش می انگارند، ناراحت می شد.

خلاصه

اگر پیامبری پیامبران سلف ثابت شود تمام مراحل بعد تا وجود و حضور حضرت مهدی به استدلال قطعی ثابت است و اگر در وجود و حضور حضرت مهدی تردید شود تمام مراحل پیشین تا پیامبری اولین پیامبر مورد تردید قرار خواهد گرفت.

خلاصه

داستان از این قرار بود که در قرن دوم یك سری نحله‌های فكری ایرانی پدید آمدند كه به دلیل تعارضی که با عباسیان داشتند مجبور بودند خود را در یكی از قالب‌های ضد عباسی نشان بدهند. آنان اغلب به عنوان سوء استفاده، از صبغه‌های شیعی و علوی استفاده می‌كردند...

خلاصه

سیرجانی در بخشی از این تفسیر که به بیان مطاعن عثمانی ها پرداخته خاطر نشان کرده که یکی از مظالم عثمانی ها حبس شیخ زین الدین عاملی در مسجد الحرام و فرستادن او از راه مصر به قسطنطنیه بوده و اینکه او را به مجرد اتهام به قتل رسانده اند.

خلاصه

دگر ره به سوي منا تاختيم

خلاصه

اين مدرسه كه از آن در چند دستنويس سده دهم و يازدهم به نام «مدرسه معصوميه» ياد شده، گويا همان مدرسه اى است كه در اواخر سده يازدهم به «فيضيه» تغيير نام داده

خلاصه

رهبری اين دو كاظم، سبب پدید آمدن دو گرايش به عنوان مستبد و مشروطه خواه در نجف شد. آثار اين اختلاف براي حوزه نجف بسيار سنگين بود و تا سالها ادامه داشت.

خلاصه

صدای یک افغانی هم می آمد که بلند بلند در حال صحبت و به اصطلاح نصیحت مردم بود. مردم اندکی گوش دادند، بعد هم شروع به فرستادن صلوات های مکرر کردند.

خلاصه

عراق پایگاه اول تشیع و مهد آن است و نجف از لحاظ تاریخی مرکز علمی اصلی شیعه حتی در دهه های قرن گذشته بوده است. حوزه نجف اولین مدرسه حقیقی و یا مرکز فقهی شیعی است که در قرن یازدهم میلادی (پنجم هجري) تأسیس شد.

خلاصه

وقتی براق می‌خواست رأس امام حسین را به آسمان ببرد یك سپاهی عاشق امام حسین(ع) بر بال براق سوار شد و می‌خواست همراه رأس امام حسین (ع) به بهشت برود ولی براق....