۸۵
۳۱
۱۴۰۳/۲/۱۳
ایران جان: هویت فرهنگی و ملی ایرانیان

ایران جان: هویت فرهنگی و ملی ایرانیان

پدیدآور: ناصر تکمیل همایون ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰ نسخهشابک: 7-08-7754-622-978تعداد صفحات: ۲۷۱ صفحه

خلاصه

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا از منظری تاریخی – اجتماعی به مسئلۀ هویت ملی و فرهنگی ایرانیان و فراز و فرود آن بپردازد.

معرفی کتاب

هویت به معنای چگونگی یک شیء، یک انسان، یک جامعه و تبیین خواص و مشخصات و ممیزات آن، ریشه های فلسفی و تاریخی دارد. واژه ی مزبور از کهن ترین روزگاران در آثار فلاسفۀ یونانی و رومی و اسلامی و عصر جدید به صورت های گوناگون کلی و جزئی و اقسام و انواع مختلف آمده است. تعریف هویت در فلسفه گاه بالذات است و گاه بالعرض و همواره در حال تحول است که در اصطلاح فلسفی به آن «هویت متجدده» گفته می شود. هویت در دیدگاه فلسفی به عددی، شخصی، کیفی و نوعی مورد بحث قرار گرفته است و تعاریف مذکور بیش و کم در مسائل فردی و اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته و به انواع مختلف منطقه ای، قومی، زبانی، دینی و ملی و جز اینها منقسم شده است. که در شکل گیری آن عوامل جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی دخالت داشته است. از سویی هویت خود نیز در شکل گیری حوادث تاریخی، اجتماعی وفرهنگی نقش بنیادی دارد. هویت جمعی درمواقعی چون حملات بیگانگان، ظهور و بروز بیش تری نشان می دهد.

جامعۀ ایرانی با در نظر گرفتن ساخت جغرافیایی و اقلیمی آن بیش از بسیاری از جوامع دیگر، در فضای برخوردهای فرهنگی و هویتی قرار داشته است و در این واقعه، بی تردید عناصر بسیاری از فرهنگ های دیگر اقوام و ملت ها را پذیرفته است و بر فرهنگ و هویت فرهنگی بسیاری از اقوام وملت ها، اثر گذاشت است اما طی قرن های متمادی، اصالت تاریخی و فرهنگی خود را از دست نداده بلکه با گذشت زمان، با تکامل و یکپارچگی جامعۀ ایرانی، مفهوم هویت، روشن تر و بارزتر شده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا از منظری تاریخی – اجتماعی به مسئلۀ هویت ملی و فرهنگی ایرانیان و فراز و فرود آن بپردازد. بدون شک این کتاب، اثری سودمند برای ایرانیان علاقمند به وطن خواهد بود.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف