۳۲۸۴
۰
۱۳۸۸/۳/۲۲
بر بال بحران (زندگي سياسي علي اميني)

بر بال بحران (زندگي سياسي علي اميني)

پدیدآور: ايرج اميني

خلاصه

علي اميني يکي از چهره هاي تاثيرگذار در اوضاع سياسي ايران است و طي دوره نخست وزيري او از آغاز سال 1340 تا سال 1341 ايران دوره تازه اي را تجربه کرد.

معرفی کتاب

علی امینی ـ نواده امین الدوله صدراعظم تجددخواه مظفرالدین شاه ـ از چهره های سیاسی تأثیر گذار در تحولات ایران دوره پهلوی است که از زمان قوام و بعدا در دولت اول مصدق و سپس در دولت زاهدی و علاء حضور داشت و در نهایت طی سالهای 1340 – 1341 با فشار امریکایی ها و به قصد انجام اصلاحاتی در ایران به نخست وزیری رسید. شهرت چنان است که وقتی خود شاه تعهد کرد که بدون او گوش به فرمان امریکایی ها باشد، علی امینی ساقط گردید و تا دوره انقلاب در ایران بود. بعد از آن از ایران رفت و 21 اذر سال 1371ش در خارج از کشور درگذشت.
اکنون فرزندش ایرج امینی با تکیه بر یادداشت ها، خاطرات، اسناد و مطالبی که از مطبوعات و منابع شفاهی گردآوری کرده است، این اثر مفصل را در حجم تقریبی 600 صفحه فراهم آورده و سعی کرده است دوره های زندگی او به ویژه دوره نخست وزیری پدرش را مورد بررسی قرار دهد.
این اثر که به قلم فرزند امینی است از حیث آن که شاهد نزدیک و خانوادگی است حاوی دقت هایی در گزارش بسیاری از مطالب است در عین حال طبیعی است که گرایش خاصی برای دفاع از امینی در آن دیده می شود که خواننده همواره باید مراقب آن باشد.
فصل اول کودکی و نوجوانی است که گزارش دقیقی از خانواده و اجداد و افراد منسوب است که به خوبی می توان با یکی از هزار فامیل دوره قاجاری آشنا گردید.
آغاز زندگی سیاسی امینی مشارکت در کابینه قوام در سال 1321 به عنوان معاون سیاسی اوست و این مناصب همچنان ادامه می یابد.
نخستین بار در دولت منصور در سال 1329 به عنوان وزیر اقتصاد ملی وارد کابینه می شود. این موقعیت در دولت مصدق ادامه یافت و او در دولت زاهدی و علاء نیز وزارت خود را داشت.
عناوین بعدی عبارتند از: مقدمات زمامداری، کودتا در عراق، سالهای بحران، انتخابات زمستانه، کندی و ایران، تیمور بختیار در واشنگتن، یا زندان یا نخست وزیری، تشکیل دولتف کمک اقتصادی امریکا، دو رویداد سرنوشت ساز، دکتر امینی و دانشجویان، امینی و مطبوعات، امینی و روحانیون، اصلاحات ارضی، امینی و انتخابات، حادثه اول بهمن 40، برنامه سوم و سفر دکتر امینی به اروپا، دو سفر، مشکل بودجه و استعفای امینی، از بی مهری تا بی تفاوتی، خاموش نشستن گناه است، مشاور محمدرضا شاه پهلوی، پایان یک زندگی.
گفتنی است که پیش از این خاطرات امینی با حبیب الله لاجوردی منتشر شده و مطالب زیادی در آن گفته شده است. به علاوه خود امینی خاطراتش را در کیهان لندن طی شماره های متوالی به چاپ رساند. اما ویژگی کتاب حاضر نه تنها استفاده از آنها بلکه منابع فراوان دیگر است. دوره امینی به دلیل آن که یک دوره تحول به خصوص ادامه آن آغاز انقلاب روحانیون است اهمیت دارد.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

اندیشه و سیاست در ایران باستان (مجموعۀ چهارجلدی)

اندیشه و سیاست در ایران باستان (مجموعۀ چهارجلدی)

جمعی از نویسندگان

مجموعۀ اندیشه و سیاست در ایران باستان، حاصل همت ومساعی پرشمار محققان ایران دوست برای ستردن غبار ابها

جنگ زنجان؛ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار

جنگ زنجان؛ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار

پرویز فتح الله پور

مطالعۀ حادثۀ بزرگ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار، تحلیل علل و دلایل شکل گیری  و پیامدهای آن، یکی از