۸۷
۳۱
۱۴۰۳/۲/۱۳
ایران جان: هویت فرهنگی و ملی ایرانیان

ایران جان: هویت فرهنگی و ملی ایرانیان

پدیدآور: ناصر تکمیل همایون ناشر: نگارستان اندیشهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰ نسخهشابک: 7-08-7754-622-978تعداد صفحات: ۲۷۱ صفحه

خلاصه

نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا از منظری تاریخی – اجتماعی به مسئلۀ هویت ملی و فرهنگی ایرانیان و فراز و فرود آن بپردازد.

معرفی کتاب

هویت به معنای چگونگی یک شیء، یک انسان، یک جامعه و تبیین خواص و مشخصات و ممیزات آن، ریشه های فلسفی و تاریخی دارد. واژه ی مزبور از کهن ترین روزگاران در آثار فلاسفۀ یونانی و رومی و اسلامی و عصر جدید به صورت های گوناگون کلی و جزئی و اقسام و انواع مختلف آمده است. تعریف هویت در فلسفه گاه بالذات است و گاه بالعرض و همواره در حال تحول است که در اصطلاح فلسفی به آن «هویت متجدده» گفته می شود. هویت در دیدگاه فلسفی به عددی، شخصی، کیفی و نوعی مورد بحث قرار گرفته است و تعاریف مذکور بیش و کم در مسائل فردی و اجتماعی هم مورد توجه قرار گرفته و به انواع مختلف منطقه ای، قومی، زبانی، دینی و ملی و جز اینها منقسم شده است. که در شکل گیری آن عوامل جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی دخالت داشته است. از سویی هویت خود نیز در شکل گیری حوادث تاریخی، اجتماعی وفرهنگی نقش بنیادی دارد. هویت جمعی درمواقعی چون حملات بیگانگان، ظهور و بروز بیش تری نشان می دهد.

جامعۀ ایرانی با در نظر گرفتن ساخت جغرافیایی و اقلیمی آن بیش از بسیاری از جوامع دیگر، در فضای برخوردهای فرهنگی و هویتی قرار داشته است و در این واقعه، بی تردید عناصر بسیاری از فرهنگ های دیگر اقوام و ملت ها را پذیرفته است و بر فرهنگ و هویت فرهنگی بسیاری از اقوام وملت ها، اثر گذاشت است اما طی قرن های متمادی، اصالت تاریخی و فرهنگی خود را از دست نداده بلکه با گذشت زمان، با تکامل و یکپارچگی جامعۀ ایرانی، مفهوم هویت، روشن تر و بارزتر شده است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا از منظری تاریخی – اجتماعی به مسئلۀ هویت ملی و فرهنگی ایرانیان و فراز و فرود آن بپردازد. بدون شک این کتاب، اثری سودمند برای ایرانیان علاقمند به وطن خواهد بود.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

بررسی تحولات تاریخی اجتماعی محدوده سرزمینی ایران از قرن سوم تا دوره صفویان

بررسی تحولات تاریخی اجتماعی محدوده سرزمینی ایران از قرن سوم تا دوره صفویان

غلامرضا خدیوی

این تحقیق در پی شناسایی علل و ارائه ی الگویی برای تبیین ناپایداری های اجتماعی دائم در حوزه ی سرزمین