۴۷۰
۲۹۴
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
چپ رادیکال در ایران: انقلابیون مارکسیست ایرانی، تشکیل و تکامل سازمان فدائیان خلق 1355-1343

چپ رادیکال در ایران: انقلابیون مارکسیست ایرانی، تشکیل و تکامل سازمان فدائیان خلق 1355-1343

پدیدآور: علی رهنما ناشر: نگاه معاصرتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: پوریا پرندوش مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰شابک: 0-166-290-622-978

خلاصه

تاریخ ایران به واقع پر از شرح رخدادهایی است که دسترسی به ریشه های فکری و تبیین آن ها نادیده گرفته شده است. کتاب حاضر کوشیده تا نسبت فدائیان را با وضع موجود خودشان نشان دهد، ریشه های فکری آن ها را بکاود و چیستی ها را در کنار چرایی ها بنشاند.

معرفی کتاب

تاریخ معاصر ایران پر از دوره هایی است که ایرانی ها در آن متفرق و پراکنده بوده اند. تأثیر اجتماعی و اهمیت این دوره ها اغلب در بحث های داغ، تبادل نظرها و قضاوت هایی نمود پیدا می کند که سال ها و یا دهه های بعد صادر شده است. اگر پس از نیم قرن ایرانی ها هنوز درباره ی مزایا و نقص ها یا اقدامات متعاقب برخی جریان ها گفت و گو می کنند، به معنای این است که آن برهه ی تاریخی تأثیر خود را برذهنیت اجتماعی نسل های آینده گذاشته است.

نقشه برداری درست از چنین دوره هایی روندی مداوم و در جریان است اما این مسئله نیازمند کوشش های دامنه دار تاریخدان هایی است که این تحولات را با حساسیت ها و چشم اندازهای مربوط و مصالح پژوهشی می نگرند. در مراحل مقدماتی چنین تاریخ نگاری هایی، تنها بخشی هایی از زمینه های تاریخی می تواند آشکار شود. نقشه برداری نهایی به موقع خود و پس از تحقیقات بیش تر و روشن تر شدن قضایا قابل انجام است.

تاریخ انقلابیون مارکسیست ایرانی، فدائیان، موضوع این پژوهش است. اینکه از کجا آمدند، به دنبال چه چیزی بودند و چگونه موفق شدند. بنابراین در نوشتار حاضر تأکید بر سال های شکل گیری این گروه های سیاسی است که برای ایجاد تحول به مبارزه ی مسلحانه به عنوان روشی برای مبارزه روی آوردند. این پژوهش به بررسی منشأ شکل گیری، تکامل، تعامل و فرایندی می پردازد که طی آن، دو گروه با هم ادغام شدند تا چریک های فدایی خلق را در اواسط سال 1349 تشکیل دهند و در ادامه فعالیت های فدائیان تا تابستان سال 1355 را مورد بررسی قرار می دهد. مطالب  در 29 شماره دسته بندی شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دیگر آثار نویسنده

پشت پرده کودتای 1332(1935) در ایران: اوباش، فرصت طلبان، ارتشیان، جاسوسان

پشت پرده کودتای 1332(1935) در ایران: اوباش، فرصت طلبان، ارتشیان، جاسوسان

علی رهنما

این نوشتار می کوشد خرده تاریخ مفصل آن دست از وقایعی را ارائه دهد که در 28 مرداد به اوج خود رسیدند. ا