۱۰۶
۵۱
۱۴۰۳/۲/۱۱
سفرنامۀ بهمئی و لشکرکشی به طیبی

سفرنامۀ بهمئی و لشکرکشی به طیبی

پدیدآور: نویسندگان ناشر: نشر نامکتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: کاوه بیاتمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰ نسخهشابک: 9-31-6670-622-978تعداد صفحات: ۱۸۴ صفحه

خلاصه

یک سفرنامه از کپتین نوئل، افسر سیاسی بریتانیا به منطقۀ بهمئی ویک گزارش از لشکرکشی بر ضد ایل طیبی به قلم کپتین پیل، نایب کنسول بریتانیا در اهواز در سال های پایانی جنگ اول جهانی به انضمام مجموعه ای از اسناد و گزارش های دیگر در توضیح جوانبی چند از سیاست های دولت بریتانیا در قبال آن منطقه درسال های مورد بحث، بخش اصلی این مجموعه را تشکیل می دهد.

معرفی کتاب

سفرنامۀ بهمئی گزارش سفری است به یکی ازحوزه های کمتر شناخته شده به قلم یکی از افسران سیاسی بریتانیا به نام کپتین نوئل که به رغم شهرت و آوازه ای تاریخی، هنوز در مورد آثار و نوشته های برجای مانده از وی تحقیقات درخور توجهی صورت نگرفته است. در کنار این سفرنامه که بیشتر ارزش جغرافیایی و مردم شناختی دارد، مجموعه ای از اسناد و گزارش های سیاسی به قلم نوئل و یا در پاسخ به وی نیز در دسترس بود که آن ها نیز در مقام پیش درآمدی بر سفرنامۀ مزبور ترجمه و ارائه شده اند. در توضیح بیشتر این اسناد و گزارش ها، علاوه بر اشاره ای مختصر به زندگانی سیاسی کپتین نوئل، سعی شده با استناد به دیگر گزارش های برجای مانده از مقامات سیاسی بریتانیا از تحولات کلی حوزۀ خوزستان در این دوره – سال های میانی جنگ جهانی اول – نیز تصویری ارائه شود.

کپتین (سروان) ادوارد ویلیام چارلز نوئل (1974-1886) که البته بعدها در ارتش حکومت بریتانیا در هند به منصب سرهنگ دومی نیز ارتقاء یافت، در یک خانوادۀ نظامی در بریتانیا متولد شد و پس از تحصیلات اولیه، یک دورۀ آموزشی را نیز در آکادمی نظامی طی کرد. او که بعدها در مقام یک افسر به خدمت ارتش هند درآمد، برای مدتی جایگزین یکی از دستیاران نمایندگی مقیم بریتانیا در بوشهر شد. وی در آستانۀ جنگ جهانی اول در مقام دستیار دوم نمایندگی بریتانیا جایگزین شد و تا مدت ها در این منصب برجای ماند. در همین دوره بود که نوئل مأمور شد تا تنی چند از عوامل آلمان را در سر راهشان از شوشتر به فارس بازداشت کند و این سرآغازی شد بر سرگذشت پرآوازۀ او در سال های بعد. در همین ایام بود که او به نیابت کنسولگری اهواز منصوب شد. در این دوره بخش های شرقی خوزستان صحنۀ رویارویی نیروهای بریتانیا و عثمانی بود که هریک علاوه بر قوای متعارف خود مجموعه ای از عشایر عرب محلی را نیز در صف متحدان خود داشتند. در کنار این تحولات در حوزه های شرقی خوزستان در ارتباط با تحرکات خوانین بختیاری در آن حدود نیز رخدادهایی جریان داشت که به نظر می آید زمینه ساز فعالیت های جاری و بعدی کپتین نوئل شد. 

این کتاب حاوی دو بخش است:

بخش اول: اسناد و گزارش ها

بخش دوم: یادداشت های سفر کهگیلویه و لشکرکشی بختیاری بر ضد طیبی ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

سادات در هند

سادات در هند

نویسندگان

کتاب حاضر به بررسی نقش و جایگاه سادات در جامعۀ هند از ورود اسلام تا اواخر گورکانیان می پردازد.

نامه های هنینگ و تقی زاده

نامه های هنینگ و تقی زاده

نویسندگان

کتابی که پیش رو دارید ترجمۀ تعدادی از مکاتبات سیدحسن تقی زاده (دانشمند و سیاستمدار ایرانی) و والتر ب