۳۲۱۲
۱۴۸۲
۱۳۹۸/۱۱/۳۰
اندیشه سیاسی علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی

اندیشه سیاسی علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی

پدیدآور: محمدرضا ملایی ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: قمتیراژ: ۳۵۰نسخهشابک: 2-467-195-600-978تعداد صفحات: ۳۱۲ص

خلاصه

در تحقیق حاضر، با الگویی از اندیشه ورزی سیاسی مبتنی بر فقاهت و عرفان شیعی مواجه خواهیم شد که در آن، شاهد کیفیت و میزان حضور عرفان و فقه در سه عرصه ی فلسفه ی سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی از منظر علامه طهرانی خواهیم بود.

معرفی کتاب

اندیشه ی سیاسی علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی از ویژگی های خاصی برخوردار است. وی از معدود فقهایی است که در عرفان نظری و عملی و نیز حکمت متعالیه، ورودی بسیار جدی داشت و علاوه بر تلاش جدی در علوم اسلامی، فعالیت های اجتماعی و سیاس زیادی از خود نشان داد و حتی کتاب های مهمی درباره ی مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی نگاشت. موضع گیری های سیاسی و نظریات علمی و نیز راه حل های وی برای معضلات جامعه در حوزه ی فرهنگ و سیاست و حتی اقتصاد نشان می دهد که وی بر اساس منظومه ی فکری ای منسجم در حوزه ی اندیشه ی سیاسی و بر اساس الگوی ولایت سیاسی فقهای عارف، به این مسائل ورود می کند. این منظومه ی فکری، از محتوای خاصی برخوردار است و می توان گفت متأثر از احاطه ی وی بر عرفان و حکمت متعالیه است. می توان گفت دغدغه ی اصلی علامه طهرانی حضور پررنگ هستی شناسی و انسان شناسی عرفانی در تمام عرصه ها حتی سیاست است و به همین دلیل سعی می کند سیرو سلوک عرفانی را در سیاست وارد کند و عرفان عملی را در مقیاس جامعه، تطبیق دهد؛ بنابراین ریاست انسان کامل بر جامعه را پیشنهاد می دهد و در همین راستا، نقشی برای مردم در مشروعیت بخشی به مناصب ولایی انسان کامل قایل نیست.

مسئله ی اصلی تحقیق پیش رو، تبیین اندیشه ی سیاسی علامه و البته یافتن تأثیرات عرفان و حکمت در منظومه ی اندیشه ی سیاسی اوست. این پژوهش در چهار فصل اصلی سامان یافته است:

فصل اول: مفاهیم بنیادین در اندیشه ی سیاسی علامه طهرانی- اندیشه ی سیاسی علامه، متأثر از قرائتی عرفانی از توحید، ولایت، عصمت و غیبت است. به همین دلیل این فصل متکفل تبیین این چهار مفهوم از منظر علامه است.

فصل دوم: فلسفه ی سیاسی علامه طهرانی- در این فصل فلسفه ی سیاسی علامه ذیل پنج عنوان کلی «بیگانگی و یگانگی انسان ها»، «نابرابری و برابری»، «قدرت»، «محدودیت های قدرت»، «غایات قدرت» تبیین شده است.

فصله سوم: اخلاق سیاسی علامه طهرانی- در این فصل با ترتیبی عرفانی و مشابه با سیر و سلوک سالکان الی الله برای جامعه مسلمانان مواجه می شویم.

فصل چهارم: فقه سیاسی علامه طهرانی- در این فصل چهار بخش سامان یافته است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته