۳۹۲۴
۱۵۷۱
۱۳۹۸/۱۱/۴
تاریخ معاصر سوریه

تاریخ معاصر سوریه

پدیدآور: جان مک هوگو ناشر: نشر شماتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: مژگان آموزگارمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰جلدشابک: 7-15-6517-622-978

خلاصه

این کتاب تاریخ سقوط یک کشور را به یک جنگ داخلی ارائه می دهد و نقش مداوم خشونت در شکل گیری دولت را افشا می کند. همچنین با نگرشی انتقادی وضعیت بحرانی جامعه ی عرب را بررسی می کند. این کتاب تاریخ سوریه را از ابتدای جنگ جهانی اول مرور می کند.

معرفی کتاب

یکی از بزرگ ترین فاجعه ها در تاریخ سیاسی سوریه، اتفاقاتی است که برای بعثیون رخ داد که در ابتدا یک حرکت ملی بود، که به طور آگاهانه و عمیقا به عدالت اجتماعی اهمیت می داد و شکاف اجتماعی موجود در دنیای اعراب را بهبود می بخشید، آن حرکت از جهت این که دمشق بنیان گذار آن بود، منافع بسیاری را برای سوریه به همراه داشت. اما راهی بود که بعثیون را به دیکتاتوری اسد سوق داد، و بایستی درس مهمی برای دیگر کشورهای عربی در زمان حاضر باشد. مثال سودمند دیگر، هرج ومرج در پارلمان سوریه ی تحت قیمومیت و سال های پس از استقلال است. نگاهی اجمالی به این رخدادها، هشدار وحشتناکی به سیاسیون ناشکیبا و قسمتی از داستانی است که سوریه را به سوی دیکتاتوری سوق داده است. سیاسیون مذهبی کشورهای عرب هیچ گاه اهمیتی را که اکنون در بین مردم دارند، نداشته اند، آن ها در مواجهه با شکست بعثیون و دیگر ملیون عرب، این اهمیت را به دست آوردند، که به احساس عمیق بیزاری از غرب پیوند داشت. به دلایل دردناکی که این کتاب سعی در روشن کردن آن دارد، اسلام گرایی، در غرب به خوبی فهمیده نمی شود. اسلام گرایی سرانجام یک درخواست برای اعتبار و هویت است. ارزش های از قبیل: درست کاری، عدالت و رحمت در قلب اسلام هستند؛ و با تمرینات خشونت آمیز ضد تبعیضی که بعضی از گروه های اسلامی با ایده های جهادی عمل می کنند، ناسازگار است. بسیاری از مرم سوریه ممکن است متقاضی نوعی از دموکراسی باشند، که فرهنگ اسلامی مردم را نیز دربرگیرد. چنین دموکراسی ای بسیار متفاوت با قانونی است که سازمان های نظامی ای مثل القاعده یا داعش (که به بی رحمی و تعصب بدنام هستند)، پیشنهاد می دهند.

حافظ اسد هرگز این تصور را نداشت که استقرار دموکراسی در سوریه ممکن است موقعیت او را به خطر بیندازد. بشار اسد نیز در ابتدا با هدف استقرار دموکراسی پا به میدان گذاشت ولی به زودی جریانات در جهت دیگری تغییر مسیر دادند. برای هردو - پدر و پسر- گروه های تروریستی ای نظیر داعش و القاعده تهدید به حساب می آمدند. برای آن ها همکاری با حامیان قدیمی به مصلحت نزدیک تر بود. افزایش گروه های تروریستی در میان آن هایی که امروز با رژیم اسد می جنگند، بخشی از بهایی است که امروزه مردم سوریه آن را می پردازد. در حال حاضر، به مانند دیگر کشورهای عربی، به مردم سوریه نیز فشار می آورند که اختلافات فرقه ای را علم کنند. جنگ زخم خای فرقه ای با باز کرده و به طور مداوم مردم را به سوی روابط بدتر با یکدیگر سوق می دهد و احساس نفرتی به جا می گذارد که می تواند تا نسل ها ادامه داشته باشد.

این کتاب تاریخ سوریه را به طور گسترده در امتداد وقوع آن دنبال می کند. در فصل های اولیه ی کتاب وقایع بیشتر با رویدادهای بزرگ جهانی تطابق دارد.

فصل اول: سرزمینی که روزگاری به نام شام شناخته می شود- در این فصل راجع به تاریخ سوریه قبل از جنگ جهانی اول، سال هایی که جنگ اتفاق افتاد و همچنین سال های بعد از وقوع جنگ (1920-1919) صحبت می شود. این فصل همچنین اتفاقاتی را پوشش می دهد که بلافاصله به دنبال جنگ و پایان اشغال فرانسه در سال 1920 پیش آمدند.

فصل دوم: حاکمیت فرانسه: 1946-1920.....این فصل قیمومیت فرانسه را از شروع تا آخر آن شرح می دهد، زمانی که سربازان و مقامات رسمی فرانسه در سال 1946، سوریه را ترک کردند. این دوران مبارزه برای استقلال بود.

فصل سوم: از استقلال تا حافظ اسد 1970-1946.....این فصل سال های بعد از استقلال را توضیح می دهد.

فصل چهارم: حافظ اسد 2000-1970/ چالش با سیاست خارجی

فصل پنجم: درون سوریه ی حافظ اسد /2000-1970

فصل ششم: بشار اسد 2000 / از جانشینی تا جنگ داخلی

فصل هفتم: طرح بندی موضوعات / بررسی و نتیجه گیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف