۲۳۸۷
۹۵۹
۱۳۹۸/۷/۴
تاریخ مطبوعات یزد: مروری بر یک قرن مطبوعات یزد(جلد1)

تاریخ مطبوعات یزد: مروری بر یک قرن مطبوعات یزد(جلد1)

پدیدآور: ملک مسعود ملک ناشر: ملک مسعود ملکتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: یزدتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 7-9581-04-600-978

خلاصه

کتاب پیش رو حاصل کار تحقیق و تفحص مداوم 40 ساله نویسنده در زمینه گردآوری مطالب و اطلاعات مربوط به چاپ و انتشار روزنامه و وسائل اولیه ی چاپ و تأسیس اولین چاپخانه در یزد یا به زبان دیگر سیر تطور چاپ و نشر روزنامه در اواسط دوره قاجاریه که اولین چاپخانه و روزنامه در کشور تأسیس شد تا زمان معاصر در یزد می باشد.

معرفی کتاب

کتاب پیش رو حاصل کار تحقیق و تفحص مداوم 40 ساله نویسنده در زمینه گردآوری مطالب و اطلاعات مربوط به چاپ و انتشار روزنامه و وسائل اولیه ی چاپ و تأسیس اولین چاپخانه در یزد یا به زبان دیگر سیر تطور چاپ و نشر روزنامه در اواسط دوره قاجاریه که اولین چاپخانه و روزنامه در کشور تأسیس شد تا زمان معاصر در یزد می باشد. فکر و اندیشه ی انتشار این کتاب به سال های قبل از انقلاب بر می گردد که نویسنده ی این مجموعه ی 4 جلدی شروع به جمع آوری مدارک و اطلاعات لازم در این زمینه را نموده و برای گردآوری این مجموعه از روزنامه نگارانی که آن روز در قید حیات بودند چه آن هایی که در یزد اقامت داشتند و چه افرادی که در تهران، رشت، اصفهان، شیراز ساکن بودند به وسیله ی نامه یا حضوری یا به صورت اطلاعیه در هفته نامه ملک از آنان درخواست شد که اطلاعات مربوط به روزنامه یا نشریه ی خود را برای چاپ در این کتاب تألیف نگارنده ی این مجموعه ارسال نمایند. خوشبختانه اکثر آن ها به درخواست نویسنده پاسخ مثبت داده و مدارک لازم را همراه با عکس و شماره هایی از روزنامه یا نشریه ی خود به ویژه شماره اول که خیلی مورد نیاز بود و همچنین خط مشی روزنامه، علت انتشار یا عدم انتشار، توقیف یا تعطیلی روزنامه همراه با زندگی نامه ی خود را برای مولف ارسال نمودند. در خلال این 40 سال مدارک و اطلاعات جالبی در مورد بعضی از نشریات به دست آمد که حتی نویسندگان بزرگ هم نتوانسته بودند به این اطلاعات دست یابند. قسمت عمده ی جلد اول این مجموعه سیر مطبوعات در یزد در شماره های 1668 مورخ 68/8/20 لغایت 1732 مورخ 69/11/27 هفته نامه ملک چاپ و منتشر گردیده است. سه مجلد دیگر نیز به تدریج آماده چاپ و نشر خواهد شد.

عناوین مجلد های چهاگارنه:

جلد اول: تاریخ چاپ و انتشار اولین روزنامه و چاپخانه در یزد در اواسط دوره قاجاریه از سال 1220 تا پایان سلطنت رضاشاه 1320

جلد دوم: تاریخ چاپ و انتشار روزنامه از سال 1321 لغایت سال 1357

جلد سوم: تاریخ چاپ و انتشار روزنامه از سال 1358 لغایت تا زمان معاصر

جلد چهارم: روزنامه نگاران یزدی که در تهران، رشت، مشهد، شیراز و اصفهان سکونت داشته و دارای روزنامه، مجله، ماهنامه بوده اند و تعداد آن ها به 60 نفر می رسد. 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف