۲۸۰۱
۹۷۳
۱۳۹۸/۵/۲۲
روابط خارجی ایران و آمریکا در دوره ی اول ریاست جمهوری نیکسون (1352-1348 ش)

روابط خارجی ایران و آمریکا در دوره ی اول ریاست جمهوری نیکسون (1352-1348 ش)

پدیدآور: مرتضی برشنده ناشر: سوره مهرتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۱۰نسخهشابک: 9-0309-03-600-978تعداد صفحات: ۱۸۴ص

خلاصه

این کتاب در سه بخش به بررسی روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران و آمریکا، در دوره ریاست جمهوری نیکسون می پردازد. در این پژوهش سعی شده از هرگونه موضع گیری خاص و یک سو نگری در این موضوع تا حد امکان پرهیز شود و مسائل بر اساس واقعیت های تاریخی بررسی گردد و فقط به شرح رویداد و تحلیل آن با توجه به شرایط زمانی و مکانی واقعه پرداخته شود.

معرفی کتاب

یکی از دلایل اهمیت پرداختن به موضوع رابطه ی ایران و آمریکا وجود روابط گسترده و نزدیک ایران در دوره محمد رضاشاه با این کشور است. شکل گیری نخستین روابط میان ایرانیان و آمریکایی ها جنبه ی فرهنگی و دینی داشت. زیرا در ابتدا مبلغان مذهبی از آمریکا به ایران آمدند و فعالیت های فرهنگی خود را در میان آسوری های ارومیه شروع کرده در کنار آن به امور عام المنفعه ای نظیر ایجاد مداری و درمانگاه ها پرداختند. این افراد زیر پوشش اقدامات بشر دوستانه برای تغییر آیین ایرانی ها فعالیت های گسترده ای را در ایران انجام دادند. آمریکایی ها از همان روزهای اول ورود به ایران با شرکت در امور اجتماعی و آموزشی در صدد کسب محبوبیت سیاسی در میان لایه های پایین جامعه ی ایرانی برآمدند. از طرف دیگر برای روشنفکران ایرانی که تازه با تاریخ تمدن غرب و اوضاع سیاسی جهان آشنا می شدند، آمریکا به دلیل نداشتن سابقه ی مداخله در امور ایران تا آن زمان و مخفی بودن اهداف امپریالیستی، جاذبه ای خاص داشت. پس این نیروی نوظهور در عرصه ی جهانی در پی ایفای نقشی ویژه در معاملات سیاسی جهان بود؛ از این رو ایرانیان روشنفکر را به فکر استفاده از این اهرم قدرت برای رهایی از سلطه ی انگلیس و روس انداخت. از سویی دیگر، محمد رضاشاه، که در جریان جنگ جهانی دوم، شاهد از دست رفتن ارتش ایران در برابر نیروهای برتر دو ابرقدرت آن زمان - انگلیس و شوروی - و خلع پدرش از سلطنت بود، به دنبال راه چاره ای برای جلوگیری از این اتفاق تلخ برای خود می گشت. او همچنین برای ایجاد توازن و تعادل در سیاست خارجی، به دنبال نیروی سومی بود که توان حمایت از ایران را در مواقع حساس داشته باشد و در شرایط ویژه ی آن زمان، این تنها ایالات متحده آمریکا بود که هم می توانست و هم مشتاق بود که چنین نقشی را ایفا نماید. در حقیقت آمریکا که به دنبال جای پای مجکم و مطمئن در منطقه ی خاورمیانه می گشت، این پیشنهاد ایرانیان را با آغوش باز پذیرفت و در نتیجه روابط دو کشور روز به روز گسترش یافت. بعدها کودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332 که باعث بازگشت مجدد محمدرضاشاه به قدرت شد، این دیدگاه را در نزد شاه تقویت کرد. هرچه دولتمردان آمریکایی بر اساس دکترین منافع محور خود، به شاه و هیئت حاکمه ایران نزدیک تر می شدند، از مردم عادی فاصله گرفته جایگاه خود را در بین آن ها از دست می دادند.

آخرین مرحله از نزدیکی روابط ایران و ایالت متحده، به آغاز دوره ریاست جمهوری نیکسون در آمریکا باز می گردد. روابط ایران و آمریکا در این دوران از توسعه و گسترش کم نظیری در ابعاد گوناگون برخوردار شد که دلایل متعددی را برای آن می توان برشمرد. این کتاب به سه بخش و چند فصل تقسیم شده است:

بخش اول: روابط سیاسی ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری نیکسون

بخش دوم: روابط نظامی ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوی نیکسون

بخش سوم: روابط اقتصادی ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری نیکسون

در پژوهش حاضر سعی شده از هرگونه موضع گیری خاص و یک سو نگری در این موضوع تا حد امکان پرهیز شود و مسائل بر اساس واقعیت های تاریخی بررسی گردد و فقط به شرح رویداد و تحلیل آن با توجه به شرایط زمانی و مکانی واقعه پرداخته شود.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

نیکسون، کیسینجر و شاه؛ روابط ایالات متحده و ایران در جنگ سرد

نیکسون، کیسینجر و شاه؛ روابط ایالات متحده و ایران در جنگ سرد

رهام الوندی

محمد رضا پهلوی در دهۀ آخر سلطنتش مشارکتی را با نیکسون و کیسینجر شکل داد که نفوذ اتحاد شوروی را محدود