۴۲۱۷
۱۶۷۶
۱۳۹۸/۱/۲۹
منهاج الطالبین فی معارف الصادقین

منهاج الطالبین فی معارف الصادقین

پدیدآور: علی بن حسین بن علی هلالی قزوینی مصحح: احمد بهنامیناشر: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 8-288-220-600-978

خلاصه

آنچه پیش رو دارید نسخه ی تصحیح شده ی کتاب «مناهج الطالبین فی معارف الصادقین» می باشد. اثر مذکور از منابع دست اول تاریخ دوره ی آل مظفر است که اهمیت های زبانی، ادبی و تاریخی فراوانش ارزش خاصی به آن بخشیده است به نحوی که بسیاری از محققان معاصر در پژوهش های لغوی و تاریخی خود از نسخه های خطی آن بهره برده اند.

معرفی کتاب

میراث مکتوب، مهم ترین مؤلفه ی تمدنی و فرهنگی جوامع انسانی، و بیانگر میزان فرهیختگی و دانایی مردمان هر کشوری است. این میراث که هویت و اصالت فرهنگی و تاریخی هر کشوری را رقم می زند، معرف جایگاه علمی و تمدنی آن کشور در جهان است و چندان که به احیا، انتشار و معرفی این ذخایر تراثی، اهتمام صورت گیرد، غنای فرهنگی و علمی و آوازه ی تمدنی جوامع، مشخص تر و مشهودتر خواهد بود.

آثار و مآثر اسلامی و ایرانی، که در جلوه ی نسخ خطی به دست ما رسیده اند، گویای عظمت تمدنی و جایگاه بلند علمی و فرهنگی مسلمانان و ایرانیان در گذر تاریخ بشری است و احیای هر اثری از این تمدن، حلقه ای گسسته از علوم اسلامی و ایرانی را به هم پیوند می زند. هرچه تلاش ها برای احیا و معرفی این حلقات، بیشتر باشد، زنجیره ی تاریخ علم مسلمانان، کاملتر و استوارتر خواهد بود.

علاء قزوینی، مشهور به هلالی، از نویسندگان و شاعران شیعی مذهب سده ی 8 قمری است که در حدود 778 ق به تألیف تاریخی جامع از ابتدای خلقت تا زمان حیاتش با عنوان «مناهج الطالبین فی معارف الصادقین» همت گماشت. در تألیف این اثر به منابع مهم تاریخی، ادبی و تفاسیر فارسی و عربی متعدد، رجوع شده و تمام روایات و احادیث بدون قضاوت، نقل گردیده است. این کتاب، علاوه بر ارزش های تاریخی، یکی از کهن ترین منابعی است که ابیاتی از شاهنامه و قسمت هایی از متون فارسی دیگر در آن ثبت شده است. مهم ترین بخش این کتاب، مربوط به گزارش مؤلف از وقایع روزگار خویش، یعنی دوره ی شاه شجاع مظفری است و اطلاعات ارزشمندی درباره ی این برهه ی تاریخی در اختیار پژوهشگران تاریخ ایران قرار می دهد.

آنچه پیش رو دارید نسخه ی تصحیح شده ی کتاب مذکور است. همان طور که اشاره شد اثر حاضر از منابع دست اول تاریخ دوره ی آل مظفر است که اهمیت های زبانی، ادبی و تاریخی فراوانش ارزش خاصی به آن بخشیده است به نحوی که در پژوهش های لغوی و تاریخی، بسیاری از محققان معاصر از نسخه ی خطی آن بهره برده اند.

فهرست عناوین اصلی این کتاب:

قسم اول: در ابتداء آفرینش عالم و کیفیت آن مشتمل بر چهار باب

قسم دوم: در احوال انبیا و اولیا و خلفا علیهم الصلوة و السلام و سیر و طریقه و رسوم ایشان مبنی است بر بیست و دو باب

قسم سوم: در ذکر ملوک و سلاطین و طبقات و اعمار ایشان و رسم و آیین و شمه ای از احوال ایشان مرتب در چهار باب

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف