۳۱۵۷
۰
۱۳۹۷/۳/۱۰
مطالعات شیعه شناسی در ایتالیا

مطالعات شیعه شناسی در ایتالیا

پدیدآور: بیانکاماریا اسکارچا امورتّی ناشر: نشر آرماتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: لیلا کرمیمکان چاپ: اصفهان

خلاصه

آنچه پیش رو دارید مجموعه مقالاتی است دربرگیرنده ی گزیده ای از مطالعات شیعه شناسی درباره ی ایران که اولین آن ها در سال 1974 و آخرین آن ها در سال 2010 به چاپ رسیده است. دو موضوع اصلی مجموعه مقالات حاضر «ایران » و «شیعه» هستند.

معرفی کتاب

آنچه در تألیف حاضر در اختیار خواننده قرار گرفته است، یازده مقاله در زمینه ی اسلام، ایران و شیعه است. اولین آن ها در سال 1974 و آخرین آن ها در سال 2010 به چاپ رسیده است. دو موضوع اصلی مجموعه مقالات حاضر «ایران » و «شیعه» هستند. در مقاله ی «چگونگی شکل گیری امامزاده»، تقدس مکان امامزاده، دیانت ایرانی و احترام ویژه ی اهل تشیع به اهل بیت تشریح شده است. در «بررسی اسلامی در جنوب ایران، سال 1352»، داده های اسطوره ای، مکتب شافعی و تبادل کلامی شیعه – شافعی مورد مطالعه قرار می گیرند. در «روضة الشهدای واعظ کاشفی: مشاهداتی در حاشیه»، وضعیت ادبی تیموریان و مخاطبان آثار ادبی این دوره بررسی می شود. در مقاله ی «اجتهاد : وسیله ای برای تداوم یا عاملی برای استحاله؟»، نویسنده از وجود گزینه ای فقهی آغاز کرده و به نحوه ی استفاده از مبحث اجتهاد در مسائلی اجتماعی و علیه سیاست صحبت می کند. در «امامیه در ایران دوره ی سلجوقی»، مشکلات یک اجتماع و توجه ویژه به نقش امامیه ها در دستگاه قدرت را نشان می دهد و حضور شیعیان را در برخی شهرها تعریف می کند. در «گونه شناسی مذهب شیعه: حلب – مشهد 1984»، نقاط مشترک، نحوه ی احترام به اهل بیت و خاندان پیامبر در حلب و مشهد نشان داده می شوند. در مقاله ی «مدارا و ناسازگاری در اسلام» روند مدارا درقرآن و ناسازگاری هایی که در اسلام بروز می کنند مشاهده و بررسی می شوند. در « پیرامون روایات در امامیه» دو تألیف شیعه و سنی در روش تعلیم و تعلم، حمل و انتقال احادیث پیامبر و روایات امامان با هم مقایسه می شوند. در «نگرشی دوباره به نقش شیعه دراوایل دوره ی صفویه. ذکر دو نمونه»، اهمیت مذهب شیعه برای غرب به عنوان دستاویزی برای مقابله با امپراتوری عثمانی بررسی می شود. در مقاله ی «اسلام شیعه» روند تحول در نگرش نهادهای دانشگاهی غرب به شیعه به عنوان مبحثی برای مطالعات تخصصی تشریح می شود و همزمان  نشریات و مراکز اسلام شناسی ای که به شیعه شناسی می پردازد ذکر می شوند. در «نوستالژیای گذشته: کلیدی برای درک اسلام امروز؟»، اسلام و مسیحیت در برخی داده ها در کنار هم گذاشته شده و عامل نوستالژیا برای دستیابی به عصری طلایی با رویکردی علمی مورد بررسی قرار می گیرند.

مقالات از زبان ایتالیایی به فارسی ترجمه شده اند. به غیر از مقاله ی «نگرشی دوباره به نقش شیعه در اوایل دوره ی صفویه. ذکر دو نمونه» که از زبان انگلیسی برگردانده شده است. در اولین پاورقی هر مقاله، عنوان به زبان اصلی آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف