۲۶۶۳
۰
۱۳۹۶/۱۲/۲۳
خاطرات محمدعلی فروغی به همراه یادداشت های روزانه از سال های 1293 تا 1320

خاطرات محمدعلی فروغی به همراه یادداشت های روزانه از سال های 1293 تا 1320

پدیدآور: محمد افشین وفایی - پژمان فیروزبخش ناشر: انتشارات سخنتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهران

خلاصه

محمدعلی فروغی، ذکاء الملک دوم (1256-1321) از بزرگ ترین روشنفکران عملگرای ایران در مقاطع حساس تاریخی بود که برعکس بسیاری از رجال آن دوران توانست کارنامه ی قابل دفاعی از خود برجای بگذارد.

معرفی کتاب

شاید کمتر کسی را از رجال سیاسی و فرهنگی ایران بتوان سراغ کرد که در ثبت وقایع روزانه ی زندگی خود به اندازه ی محمدعلی فروغی (1256-1321) مداومت به خرج داده باشد. محمدعلی فروغی، ذکاء الملک دوم (1256-1321) از بزرگ ترین روشنفکران عملگرای ایران در مقاطع حساس تاریخی بود که برعکس بسیاری از رجال آن دوران توانست کارنامه ی قابل دفاعی از خود برجای بگذارد.فروغی از بیست و شش سالگی به نوشتن وقایع زندگی اش پرداخت و با همه مشغله ای که در ادوار مختلف عمر خویش داشت این کار را با جد و جهد دنبال کرد. او خود در عنفوان جوانی نوشته است که بدین یادداشت نویسی روی آورده تا مرآت حیاتش باشد؛ و امروز این روزنامه ی حیات - که حدودا هجده سال از ایام زندگانی او را در بردارد - برای ما یادگار فرهنگی گرانبهایی است که بخشی از تاریخ سیاسی و فرهنگی کشورمان را آینگی می کند.

کتاب حاضر از سه بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول، که خاطرات اوست، رساله ی مستقلی است که فروغی احتمالا در واپسین سال زندگی درباره ی خاندان، پدر و احوال خود نوشته و خصوصا اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران را عهد ناصری به خوبی شرح داده است، اما متاسفانه مهلت نیافته تا آن را به پایان برساند.

بخش دوم یادداشتهای روزانه ی اوست از پانزده سال پراکنده میان سال های 1293 تا 1320 که گاه به تفصیل و گاه به اجمال وقایع را روز به روز، حتی در سخت ترین شرایط سیاسی، به رشته ی تحریر درآورده است.

بخش سوم، که تحت عنوان پیوستها آمده، بیشتر مشروح ملاقاتهای او با سران کشورهای دیگر، گزارشی از امور شورای جامعه ی ملل و چند نامه است. همه ی این نوشته ها سالیان دراز نزد خانواده ی فروغی محفوظ بوده و اکنون برای نخستین بار منتشر می شود.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف