۳۳۱۸
۰
۱۳۹۶/۱۲/۱۴
فیروزآباد؛ تاریخ و فرهنگ

فیروزآباد؛ تاریخ و فرهنگ

پدیدآور: روح انگیز کراچی ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مکان چاپ: تهران

خلاصه

بی گمان شناخت گذشته ی فرهنگی، محصول دانش و درک همه جانبه ای از تجربه های پیشینیان است، تا انسان امروزی برداشتی درست از جریان تاریخ و فرهنگ خود داشته باشد و آینده را بر اساس شناخت پی ریزی کند و بتواند بحران های سیاسی و اجتماعی را از سربگذراند. این مجموعه پیرامون وضعیت تاریخی و فرهنگی شهرستان فیروزآباد با هدف پاسداری از میراث گذشتگان و ارزش های این سرزمین در 11 بخش تدوین و ارائه گردیده است.

معرفی کتاب

بی گمان شناخت گذشته ی فرهنگی محصول دانش و درک همه جانبه ای از تجربه های پیشینیان است، تا انسان امروزی برداشتی درست از جریان تاریخ و فرهنگ خود داشته باشد و آینده را بر اساس شناخت پی ریزی کند و بتواند بحران های سیاسی و اجتماعی را از سربگذراند. در بازنگری پیشینه ی شکوهمند فرهنگی – تاریخی این بخش از سرزمین ایران هدفی جز روشنگری نبوده است تا خواننده از زویای مختلف موضوع را بررسی کند و ارزیابی واقع بینانه ای از سرزمینی که در آن زیست می کند داشته باشد و با دیدگاهی از سر شناخت و آگاهی بستر تاریخ و فرهنگ سرزمین خود را بشناسد، اما خود را در خاطره ی گذشته محدود نکند، زیرا آینده، گذشته و حال را توأمان در خود دارد.

فیروزآباد با جاذبه های تاریخی ارزشمندی چون کاخ، طاق، آتشکده، قلعه ی دختر، منار، چهارطاق، شهر دایره ای دوره ی ساسانی و قدیمی ترین رصدخانه ی دوره ی اسلامی و جاذبه های طبیعی می تواند به عنوان قطب گردشگری تاریخی، طبیعت گردی، ورزشی (کوهنوردی)، روستایی و عشایری و حتی گردشگری دریایی به سبب نزدیکی با خلیج فارس سهم عمده ای در بهبود صنعت گردشگری جنوب کشور داشته باشد و از این روست که لزوم توجه مسوولان کشور به نگهداری از میراث ملی و فرهنگی و همچنین توجه برنامه ریزان فرهنگی به تدریس تاریخ محلی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، آن هم در موقعیتی که قدرت مداران جهانی با برنامه هویت زدایی، سعی در نابودی گذشته ی سرزمین های تاریخی دارند.

این مجموعه با یاری اهالی فرهنگ و ادب و یاران فرهنگ دوست درباره ی وضعیت تاریخی و فرهنگی شهرستان فیروزآباد نوشته و گردآوری شده است که با هدف پاسداری از میراث گذشتگان و ارزش های این سرزمین، در 11 بخش تدوین گردیده است:

بخش نخست به بررسی جغرافیای طبیعی اختصاص یافته است که لازم بود تا ویژگی های اقلیمی آن برای خواننده مشخص شود. بخش دوم جغرافیای تاریخی و پیشنیه ی شهر و رویدادهایی که بر این  ناحیه و مردمان آن رفته است. بخش سوم به بررسی آثار تاریخی باقی مانده از سده های پیشین و ارزش باستان شناسی این آثار پرداخته شد. بخش چهارم جغرافیای اقتصادی با ذخایر گاز و بی بهره بودن این منطقه از مزایای اقتصادی آن است. بخش پنجم جغرافیای انسانی و فرهنگ عامه ی غنی آن است. بخش ششم در بررسی زبان و گونه ی فیروز آبادی است با واژه های فراوانی از زبان پهلوی. بخش هفتم فرهنگ و ادبیات است با دانشمندانی چون ابن مقفع، مجد الدین فیروزآبادی و ... . بخش هشتم درباره ی ساختار کنونی شهر است. بخش نهم پیرامون ایل قشقایی است. بخش دهم فیروزآباد در تاریخ، گزیده ی نوشته هایی از گذشته تا کنون و بخش یازدهم: در خاطره هاست.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته