۳۴۳۲
۰
۱۳۹۶/۱۱/۲۶
سیاحت نامه ی فیثاغورس در ایران

سیاحت نامه ی فیثاغورس در ایران

پدیدآور: پیرسیلون مارشال ناشر: نشر نگاه معاصر تاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: یوسف اعتصامی مکان چاپ: تهران

خلاصه

شاید بتوان دهه های آغازین سده های حاضر خورشیدی را، که اکنون آفتاب آن رو به غروب است، مهم ترین دوره ی بررسی های ایران شناسی دانست. در این دوره، نسلی از محققان و دانشمندان تراز اول ظهور کردند که کوشیدند تا تاریخ و فرهنگ باشکوه ایران زمین را پس از دوره ای طولانی از انحطاط و عقب ماندگی از میان سده های فراموشی بیرون بکشند. در همین دوره، بسیاری از کاوش های باستانی صورت گرفت و آثار مختلف دانشمندان غربی در زمینه ی ایران شناسی مورد توجه واقع شد.

معرفی کتاب

شاید بتوان دهه های آغازین سده ی حاضر خورشیدی را، که اکنون آفتاب آن رو به غروب است، مهم ترین دوره ی بررسی های ایران شناسی دانست. در این دوره، نسلی از محققان و دانشمندان تراز اول ظهور کردند که کوشیدند تا تاریخ و فرهنگ باشکوه ایران زمین را پس از دوره ای طولانی از انحطاط و عقب ماندگی از میان سده های فراموشی بیرون بکشند. در همین دوره، بسیاری از کاوش های باستانی صورت گرفت و آثار مختلف دانشمندان غربی در زمینه ی ایران شناسی مورد توجه واقع شد. نگاهی اجمالی به این آثار نشان می دهد که در هیچ یک از ادوار بعدی تا این حد انگیزه و اهتمام برای معرفی اندیشه ی «ایرانشهر» وجود نداشته و اگر از برخی آثار پراکنده که طی دهه های بعدی بگذریم، هیچ گاه فرد یا گروهی نکوشیده است این اندیشه را در قالبی فلسفی فرمول بندی و آن را در دستگاهی سامان مند عرضه کند. تاکید در وجه فلسفی از این جهت است که وقتی اندیشه ای به مقام فلسفه صعود می کند، نه تنها بر یک نظام منطقی و مجموعه ای از اصل موضوع ها، فروض و قضایا قرار می گیرد و خود را در دستگاهی فکری عرضه می کند، بلکه تاریخ و فرهنگ را نیز محل اندیشه ورزی و تفلسف قرار می دهد. ما در ایران هیچ گاه با چنین چیزی رو به رو نبوده ایم و البته، جای تعجب هم نیست. وقتی چراغ علم و فلسفه در سرزمینی خاموش می شود و «اندیشه» در هاویه ی تکرار فرو می غلتد و کار «فیلسوفان بزرگ» آن «تحشیه» و «تعلیق» می شود، انتظاری بیش از این نمی توان داشت. البته در سال های اخیر تلاش هایی برای احیای اندیشه ی ایرانشهر صورت گرفته است که قابل توجه می باشد و امید می رود که این نهال، روزی به درختی تناور تبدیل شود. اما واقعیت این است که برای شناخت خود به ناگزیر گاهی هم باید تا حدی در آینه ی غیر به تماشا نشست، زیرا تقریبا تمام چیزی که ما در این زمینه داریم، ریشه در آثار «انیرانیان» دارد و اگر امروز می توانیم در این زمنیه سخنی بگوییم، مرهون تلاش های آنان هستیم. در این میان یونانیان عصر باستان نقش اصلی را به عهده دارند. آنان به واسطه ی نیل به تفکر علمی و فلسفی، کوشیدند در حد وسعت امکانات خود از پدیده ها تفسیری غیر شهودی و غیر دینی ارائه دهند. به عبارت دیگر، تلاش بر این بود تا روابط میان پدیده ها بر اساس نگرش طبیعی توضیح داده شود. چنان که در ادامه خواهیم دید، کتاب حاضر نمونه ی این نگرش است. در وهله ی بعد، ما مرهون متفکران فرانوسی، آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی و روسی هستیم که با تلاش های مستمر خود به تعمیق و گسترش ادبیات ایران شناسی بسیار کمک کرده اند و اگر این آثار نبودند، چه بسا این ادبیات بسیار لاغر و نحیف بود. بنابراین باید گفت که «صدر تاریخ ما ذیل تاریخ غرب است». اینجاست که می توان گفت اهمیت کتاب حاضر را نیز باید در پرتو همین نکات ملاحظه کرد.

فیثاغورس پسر منزارک از اعاظم فیلسوفان یونان قدیم و یکی از حکمای سبعه است. به روایت در 608 و به قولی در 572 پیش از میلاد در جزیره ی ساموس متولد شده است. بعضی گفته اند فیثاغورس مقارن المپیاد شصتم ظاهر شده و در المپیاد شصت و دوم به ایتالیا هجرت کرده و در چهارمین سال المپیاد هفتادم درگذشته و در این وقت هشتاد یا نودساله بوده است. فیثاغورس فلسفه را از تالس و آناگزیماندر و اپی منید فراگرفته است؛ فینیقی ها و اهالی کلده و مغ های ایران و هندوها و یهود نیز علوم و اسرار حکمت را به او یاد داده اند. جمعی بر آن اند که فیثاغورس فلسفه و هندسه را از اصحاب سلیمان بن داود در مصر آموخته و در آسیای صغیر گردش کرده است. در معاودت (بازگشت) به ساموس، استبداد پولیکرات که از جباران آن زمان بود، بر وی گران می آید و به ایتالیا می رود و در شهر کروتون به تأسیس مکتب حکمت و فلسفه ی خویش می پردازد. آریستیپ می گوید: فیثاغورس را قوه ی کهانت بود و از آینده خبر می داد. فیلولائس در اواخر قرن پنجم فلسفه ی فیثاغورس را در کتاب درباره ی طبیعت شرح داده است. با این حال چگونگی زندگی فیثاغورس هنوز هم بر ما معلوم نیست و آنچه به تحقیق رسیده این است که مظالم پولیکرات آزادی را از مردم ساموس سلب کرده بود. حکیم موطن خود را ترک می کند، به یونان می شتابد تا در یکی از شهرهای آنجا اقامت کرده و از مشاهده بیدادگری جباران ایمن باشد. فیثاغورس، در نتیجه ی سیاحت ها، افکار و مذاهب عجیب به کروتون آورد که قسمتی از مسالک و دیانت های شرقی را شامل و شایسته ی احترام دوستداران حکم و انسانیت بود. یکی از کشورهایی که فیثاغورس به آن جا سفر می کند ایران است. او در سراسر متن کتاب هرکجا فرصتی به دست می آورد، به طور مستقیم و غیر مستقیم به طرح انتقادات خود از ایرانیان و همان طور که مشاهده شده، حتی از خود زرتشت می پردازد.

فهرست فصل های کتاب:

فصل اول) مسافرت فیثاغورس در شوش

فصل دوم) مراسم تاج گذاری داریوش

فصل سوم) زرتشت و فیثاغورس

فصل چهارم) دخمه ی میترا (مهر)

فصل پنجم) فیثاغورس در پرسپولیس، توصیف این شهر

فصل ششم) بقیه، خواب تاریخی فیثاغورس، حالات داخلی پادشاهان ایران

فصل هفتم) آخرین سوگواری بر کوروش

فصل هشتم) فیثاغورس نزد مغان اکباتان

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف