۲۶۸۲
۰
۱۳۹۶/۵/۲۲
تاریخ اجتماعی روان شناسی

تاریخ اجتماعی روان شناسی

پدیدآور: نویسندگان ناشر: انتشارات دانشگاه شهید بهشتیتاریخ چاپ: ۱۳۹۳مترجم: فاطمه باقریانمکان چاپ: تهران

خلاصه

نوشتار حاضر کتابی مناسب برای تکمیل دانش و اطلاعات دانشجویان و علاقه مندان روان شناسی است. در این کتاب با تحولات اجتماعی و تحولاتی که زمینه را برای مدیریت اجتماعی متناسب و متفاوت مهیا می کند، آشنا می شویم. نقش این تغییرات در احساس نیاز جامعه به دانش روان شناسی بررسی شده است. ترجمه این کتاب با انگیزه ارائه مباحث تحولات اجتماعی تأثیر گذار بر روان شناسی انجام یافته است.

معرفی کتاب

معمولا این گونه تلقی می شود که روان شناسی به عنوان یک مکتب مستقل در سال 1879 پا به عرصه علم گذاشت،  یعنی زمانی که ویلهلم وونت نخستین آزمایشگاه روان شناسی را در دانشگاه لیبزیک تأسیس نمود. از آن پس، تلاش برای استفاده از روان شناسی در بررسی راه حل مشکلات آغاز شد. دهه 1890 شاهد تلاش روان شناسی در کشور مختلف برای بررسی مسائل اجتماعی به منظور حل یا پیشگیری از مشکلات بوده است. ضروری است تاریخ مملو از تحولات اجتماعی را که زمینه ساز پذیرش و استقبال از روان شناسی است و به قرن دوازدهم میلادی بر می گردد به علاقمندان تاریخ، به طور عام و علاقه مندان روان شناسی، به طور خاص معرفی نمود تا به مسیر پر فراز و نشیب علمی شدن روان شناسی توجه شود و مشارکت تحولات اجتماعی در فرایند استقبال از علمی شدن این حوزه و اهمیت آن مورد غفلت قرار نگیرد.

شایان ذکر است که در دهه های اخیر، نگرش به چگونگی شکل گیری تاریخ روان شناسی نیز تغییر کرده و به سمت رویکرد پژوهشی و بحث های داغ در مورد تناقضات نظری یا تناسب روش های پژوهش و چگونگی اثرگذاری روان شناسی بر جامعه گرایش یافته است. بخشی از دلایل این تغییر نگرش، در ارتباط با تغییر مفاهیم روان شناسی به عنوان یک علم است که امروز روان شناسی را بیشتر یک خلاقیت اجتماعی می بیند که ابعاد کاربردی مناسب و مفیدی در سطحی وسیع برای جامعه دارد. این کتاب در واقع تلاشی است از جانب مدرسان تاریخ روان شناسی برای توجه به بخش جالب تحولات یا تاریخ اجتماعی شکل گیری روان شناسی که مغفول مانده است.

نوشتار حاضر منبع مفیدی برای تکمیل دانش و اطلاعات دانشجویان روان شناسی، به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی و علاقه مندان روان شناسی  که توسط روان شناسان مشتاق این حوزه تهیه شده است. در این کتاب با تحولات اجتماعی نظیر گرایش تدریجی به فردگرایی، الغای برده داری، رنسانس علمی و صنعتی، مهاجرت از روستا به شهر، شهرنشینی، تقسیم کار و تخصصی شدن کار، رشد طبقه متوسط، افزایش جمعیت، بهبود سلامت، افزایش محصولات غذایی و تولید انبوه کالا و نقش این تغییر و تحولاتی که زمینه را برای مدیریت اجتماعی متناسب و متفاوت مهیا می کند، آشنا می شویم. نقش این تغییرات در احساس نیاز جامعه به دانش روان شناسی بررسی شده است. ترجمه این کتاب با انگیزه ارائه مباحث تحولات اجتماعی تأثیر گذار بر روان شناسی انجام یافته است.

در این کتاب پس از بیان تاریخچه نوین روان شناسی و ارائه چشم انداز کلی، به معرفی مفاهیم کلیدی و سازماندهی کتاب می پردازد. سپس مباحث را در هفت شماره به تفصیل مورد بررسی قرار می دهد:

1. روان شناسی و جامعه

2. آموزش و پرورش کودک

3. جنون و سلامت روان

4. کار و سازمان

5. فرهنگ و قومیت

6. بزهکاری و قانون

7. جهت گیری های اجتماعی

 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

ایران در آتش: از حملۀ بلشویک ها به انزلی تا عهدنامۀ 1921 ایران و شوروی (مجموعه ای از اسناد و گزارش ها)

نویسندگان

اسنادی که در این مجموعه ارائه می شود، اسناد و گزارش هایی است دربارۀ یکی از مهم ترین و پرمخاطره ترین

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

معماری خانقاه در خراسان سده ی پنجم

نویسندگان

معماری خانقاه از مواضع ابهام در تاریخ معماری ایران است؛ چننان که گویی بخشی از حافظه ی معماری ما محو