۳۱۵۲
۰
۱۳۹۶/۳/۱۵
رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک[29]؛ حبیب ثابت پاسال

رجال عصر پهلوی به روایت اسناد ساواک[29]؛ حبیب ثابت پاسال

پدیدآور: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات ناشر: مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعاتتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهران

خلاصه

آگاهی از چگونگی طهور رجال و عناصر تأثیرگذار در دوره های گوناگون تاریخی و حضور آنان در جایگاه ها و عرصه های مختلف، یکی از راه های شناخت رویدادها و اتفاقات تاریخی است. در دوران شاهنشاهی پهلوی که تشکیلات بهائیت به عنوان یکی از بازوهای قابل توجه استعمار، خصوصا صهیونیست ها، در دیوان سالاری حکومتی حضور یافت، پست های مهمی را در اختیار گرفت تا از این طریق، با تلاش برای خارج نمودن دین از زندگی مردم متدین ایران، راه را برای حضور بیگانگان، هرچه بیشتر هموار نماید. حبیب ثابت پاسال، یکی از این افراد بود.

معرفی کتاب

آگاهی از چگونگی طهور رجال و عناصر تأثیرگذار در دوره های گوناگون تاریخی و حضور آنان در جایگاه ها و عرصه های مختلف، یکی از راه های شناخت رویدادها و اتفاقات تاریخی است. در دوران شاهنشاهی پهلوی (پدر و پسر) که تشکیلات بهائیت به عنوان یکی از بازوهای قابل توجه استعمار، خصوصا صهیونیست ها، در دیوان سالاری حکومتی حضور یافت، پست های مهمی را در اختیار گرفت تا از این طریق، با تلاش برای خارج نمودن دین از زندگی مردم متدین ایران، راه را برای حضور بیگانگان و استعمارگران، هرچه بیشتر هموار نماید. حبیب ثابت، مشهور به «ثابت پاسال»، یکی از این افراد بود که ضمن فعالیت های اقتصادی گسترده، که در اکثر آنها، دارای شریک خارجی بود، در عرصه ی  فرهنگ نیز ورود کرد و با راه اندازی تلویزیون ملی ایران، در پیشبرد هدف اصلی استعمارگران که همانا مقابله ی جدی با اسلام و اهداف آن بود، ایفای نقش نمود. او که از اعضای اصلی محفل بهائیان بود، درباره تلاش خود برای تحقق این هدف، به مرکز تشکیلات بهائیت، موسوم به «بیت العدل» - واقع در سرزمین های اشغالی فلسطین - نامه ای نوشت.

اسنادی که در این کتاب گردآوری شده به خوبی بیانگر چگونگی وابسته بودن تشکیلات بهائیت به بیگانگان و نیز نقش مخرب حبیب ثابت در عرصه های فرهنگی و اقتصادی است. 

نکات قابل توجه درباره این اسناد:

1- این اسناد به ترتیب تاریخی چیده شده و به جز در مواردی که اسناد تکراری و یا از لحاظ اخلاق عمومی قابل چاپ نبوده اند، تمامی اسناد موجود به چاپ رسیده اند.

2- در مواردی که به گویاسازی اعم از زندگینامه و شرح برخی وقایع تاریخی احتیاج بوده است، در ذیل اسناد توضیحات ارائه شده است.

3- برای اینکه حتی الامکان حال و هوای اسناد حفظ شود از هرگونه ویرایشی در متن مجموعه خودداری شده است، مگر در مواردی که غلط بارزی وجود داشته است که صحیح کلمات در داخل [] آمده است.

4- در آغاز و سرانجام بسیاری از اسناد برخی علائم در سند وجود دارد که عمده ی آنها عبارتند از: نظریه ی شنبه: نظریه منبع نفوذی ساواک و گزارش گری است که از طریق مشاهده مستقیم یا از راه های دیگر اخبار و گزارش های خود را تهیه و به رهبر عملیات ارائه می کرد.

نظریه یکشنبه: رهبر عملیات است که پس از اخذ گزارش منبع، آن را تأیید یا تحلیل می کند.

نظریه دوشنبه: رئیس دایره عملیات است.

نظریه سه شنبه: رئیس امنیت داخلی است.

نظریه چهارشنبه: رئیس سازمان اطلاعات و امنیت است.

برای ساواک های مراکز استان ها نیز کدهایی به عنوان اسم رمز در نظر گرفته شده بود که در این کتاب آمده است. همچنین مقصد خبر نیز با علائم رمز عنوان شده بود که قریب به اتفاق آنها مربوط به ادارات و بخش های تابع اداره کل سوم (امنیت داخلی) ساواک بوده است.

عناوین اصلی:

زندگینامه

حبیب ثابت و جایگاه تشکیلاتی در بهائیت

مشاغل و فعالیت ها

فعالیت های اقتصادی

بهره کشی اقتصادی

راه اندازی تلویزیون

تلویزیون و بیگانگان

ترویج ابتذال

حبیب ثابت و اسلام

نزاع شعبان جعفری و حبیب ثابت

پپسی کولا

حبیب ثابت و خاندان پهلوی

حبیب ثابت و تاج الملوک

حبیب ثابت و ساواک

حبیب ثابت و قاچاق مواد مخدر

حبیب ثابت و فراماسونری

خصلت های رفتاری و اخلاقی

پایان عمر

 

 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر