۲۸۵۱
۰
۱۳۹۶/۲/۳
سیره تحلیلی امام سجاد (ع)

سیره تحلیلی امام سجاد (ع)

پدیدآور: سید رضی سیدنژاد ناشر: نشر ادیانتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: قم

خلاصه

یکی از مقاطع حساس تاریخ اسلام، دوران زندگانی امام سجاد علیه السلام است. در این مجموعه تلاش شده است ابعاد سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و تربیتی زندگی آن حضرت به صورت تحلیلی بررسی شده و در اختیار علاقمندان به مکتب اهلبیت علیهم السلام قرار گیرد.

معرفی کتاب

تاریخ، منبع معرفت و مخزن تجربه های فراوانی است که با مطالعه آن می توان به علل حیات یا مرگ جامعه ها و عوامل ظهور یا سقوط تمدن ها و جریان های سیاسی و اجتماعی پی برد و سرنوشت آیندگان را به آسانی پیش بینی کرد و راهشان را روشن ساخت؛ زیرا شناخت آینده نیازمند شناخت گذشته است و اگر گذشته را نشناسیم؛ راه آینده را نیز به خوبی نخواهیم پیمود.

در سیر تاریخ، مهم ترین و بالاترین چیزی که به چشم می خورد، شیوه زندگی اولیای خدا و فرزانگان وارسته الهی است. آنان که در صفحه آسمان تاریخ همچون خورشید و ستارگان درخشیدند و پرتو افشانی کردند و با نور خود شیوه صحیح زندگی را به انسان ها آموختند و به کانون سرد و پژمرده انسان ها گرمی و صفا بخشیدند. در میان این قافله سالاران و فرزانگان، پیامبران و پیشوایان الهی که برترین آفریدگان جهان و شایسته ترین رهبران بشریت هستند، از دیگران برتر و ممتازند؛ زیرا همواره از فیض هدایت و الهام ربوبی برخوردارند. چهارده معصوم علیهم السلام، آن چنان در جهان پاک و باصفای معنوی درخشیدند که خدای متعال آنها را به مقام شریف امامت آراست و پیراهن ولایت و رهبری امت را بر تن آنها پوشاند و مقام و منزلت آنان را به گونه ای بالا برد که فرمود: « انّما یرید اللّه لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیرا»؛ اما ما تاریخ را برای پند گرفتن از آن بررسی می کنیم، به ویژه تاریخ اسلام که به ما می آموزد مسلمانان در تنگناها و هنگام رویارو شدن با سختی ها چگونه بوده اند و در اوج اقتدار سیاسی، اقتصادی و نظامی چه روشی داشته اند. تاریخی که ما در صدد بیانش هستیم تاریخ رسالت، امامت و هدایت است نه سلطنت و خلافت؛ چرا که هدف ما پیروی از الگوها و اسوه هاست. تاریخ اسلام و زندگی معصومین علیهم السلام به ما درس زندگی، تقوا، اخلاق، شجاعت و شهادت، جنگ و صلح، روابط داخلی و خارجی و آزادی و آزادگی می آموزد به این دلیل که همیشه برنامه های عملی، مؤثرترین برنامه ها هستند، چون عمل از ایمان عمیق انسان در گفتارش حکایت می کند و سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. از سوی دیگر همیشه وجود الگوها و سرمشق های بزرگ در زندگی انسان ها وسیله مؤثری برای تربیت آنها بوده است. به همین دلیل پیامبر و پیشوایان معصوم ما به عنوان برترین الگوها، مهم ترین شاخه هدایت را با عمل خود نشان می دادند، حتی قرآن نیز این مسئله مهم را درست می داند به گونه ای که الگوها وسرمشق هایی در همه زمینه ها برای مؤمنان معرفی می کند. به این ترتیب سیره و رفتار معصومین علیهم السلام در تمام شئون زندگی اعم از فردی و اجتماعی رهگشای راهیان حق و حقیقت است و وجودشان مانند اقیانوس بی کرانی است که مملو از خوبی ها و فضیلت های انسانی است که هرکس به اندازه استعداد و توان خود از آن منبع جوشان کمالات الهی، توشه بر می گیرد. از این رو شناخت و آموزش تاریخ و سیره معصومین علیهم السلام یکی از ضروری ترین وظایف فرهنگی مسلمانان در هر عصر و زمانی است؛ زیرا اسلام عینی و مجسم را تنها در گفتار و کردار آن بزرگواران می توان یافت. بنابراین واضح و بدیهی است که تبعیت و پیروی حقیقی از امامان وابسته به مقدار شناخت از تاریخ و سیره آن بزرگواران است. این کتاب که در همین راستا تهیه و تدوین شده است به بررسی زندگانی یکی از بهترین بندگان خداوند متعال، امام زین العابدین علیه السلام که مظهر کمالات انسانی، ایثار و مقاومت بوده اند، پرداخته است. هدف در این نوشته واقعه نگاری و بازگو کردن محض تاریخ زندگی آن حضرت نیست، بلکه بررسی جنبه های فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و تربیتی زندگی امام سجاد علیه السلام است تا از این رهگذر، شناخت و بینش اسلامی پیدا کنیم. هدف این کتاب، تبیین و بررسی راه و رسم زندگی، باورها و اخلاق فاضله امام علی بن الحسین علیه السلام است تا الگوی همگان قرار گیرد و راهنمایی برای بازگشت امت اسلامی به هویت خویش باشد. 

فهرست مطالب:

فصل اول: زندگانی امام سجاد علیه السلام (اجمالی از ولادت تا شهادت)

فصل دوم: خصوصیات اخلاقی و رفتاری امام سجاد علیه السلام

فصل سوم: امامت امام سجاد علیه السلام

فصل چهارم: خلفای معاصر امام سجاد علیه السلام

فصل پنجم: اوضاع و شرایط سیاسی دوران امام سجاد علیه السلام

فصل ششم: اقدامات سیاسی و فرهنگی امام سجاد علیه السلام

فصل هفتم: حیات علمی امام سجاد علیه السلام

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته