۳۴۳۰
۰
۱۳۹۵/۱۰/۲۶
طاعون و افول تمدن اسلامی

طاعون و افول تمدن اسلامی

پدیدآور: مایکل والترز دالس ناشر: پژوهشکده تاریخ اسلامتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مترجم: قربان بهزادیان نژادمکان چاپ: تهران

خلاصه

در این کتاب مؤلف کوشیده با تفسیر برخی از آیات و روایات منتسب به نبی اکرم (ص) از یک سو جنبه های دینی و کلامی طاعون را به مثابه نمونه ای از شرور توجیه کند؛ و از دیگر سو برداشت های نادرستی که از این منابع فیض بزرگ در جامعه اسلامی دوره ی میانه شکل گرفته را تبیین نماید.

معرفی کتاب

عامل بوجود آورنده ی بیماری طاعون، نوعی باکتری باسیلی شکل است که به سبب ویژگی ذاتی همه گیری آن، موضوع مطالعات گوناگون تاریخی، اجتماعی، ادبی و غیره گردید و در اکثر نوشته ها همراه با تمدن ها به بحث گذاشته شد. موضوع کتاب حاضر، مطالعه ی طاعون در خاورمیانه در دوره میانه می باشد و با چنین رویکردی به نگارش درآمده است. خاورمیانه منطقه ای است که در آن دوران،  مهد و مرکز تمدن درخشان اسلامی و چهار راه ارتباطی تمدن ها و اقوام گوناگون بوده است.

در این کتاب مؤلف گرانقدر کوشیده با تفسیر برخی از آیات و روایات منتسب به نبی اکرم (ص) از یک سو جنبه های دینی و کلامی طاعون را به مثابه نمونه ای از شرور توجیه کند؛ و از دیگر سو برداشت های نادرستی که از این منابع فیض بزرگ در جامعه اسلامی دوره ی میانه شکل گرفته را تبیین نماید و به نظر می رسد در این مسیر توفیق به دست نیاورده و گاه خود نیز به برداشت هایی دست یازیده که همسو با روندهای  ناصواب در دوره ی مورد مطالعه است. لازم به گفتن است که جامعه اسلامی با فاصله گیری از آموزه های قرآنی و سیره پیامبر و ائمه معصومین دستخوش خرافه هایی گردید و آغوش خویش را بر آنچه حضرت محمد (ص) نمی پسندید و گاه برای محو آن ها تلاش می کرد، باز نمود. به هر حال آنچه در این کتاب مطرح شده نیازمند بررسی جامع تری است تا از انتساب های نادرست به اسلام پرهیز گردد. و این مجموعه در چنین پژوهشی می تواند به منزله ی گزارشی مورد استفاده قرار گیرد.  

فصل اول: مقدمه

فصل دوم: طاعون در خاورمیانه

فصل سوم: ماهیت طاعون

فصل چهارم: تفاسیر مسلمانان دوره میانه از طاعون

فصل پنجم: اثرهای جمعیت شناختی طاعون در مصر و سوریه

فصل ششم: رفتار جامعه شهری در مرگ سیاه

فصل هفتم: پیامدهای اقتصادی مرگ سیاه

فصل هشتم: نتیجه گیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف