۲۹۱۵
۱۰۹۵
۱۳۹۵/۱۰/۱۲
درمان جان در زیارت خاتم پیامبران

درمان جان در زیارت خاتم پیامبران

پدیدآور: تقی الدین علی بن عبدالکافی سبکی ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: حسین صابریمکان چاپ: تهران

خلاصه

تقي الدين علي بن عبدالكافي سبكي، از دانشمندان معروف شافعي مذهب اهل سنت در قرن هشتم بود كه كتابي نوشت در باب زيارت اشرف خلايق، خاتم پيامبران با عنوان «شِفاءُ السَّقام فی زیارَةِ خَیرِ الأنام» نوشت. کتاب درمان جان، ترجمه شفاء السقام است که به تازگی منتشر شده است.

معرفی کتاب

درمان جان در زیارت خاتم پیامبران

تقی الدین علی بن عبدالکافی سبکی .مترجم: حسین صابری

شرکت چاپ و نشر علمی و فرهنگی کتیبه

1394

آن کس که سیره ی پیامبر(ص) را نه به مثابه داستانی برای خواندن ، بلکه از موضع تامل و درس آموزی و با روحی آکنده از محبت و عشق و دلدادگی به فهمیدن و کشف جزئیات این سیره ی خجسته مطالعه کند، بی هیچ تردید و گمانی احساس او از عظمت جایگاه و بلندی منزلت پیامبر(ص) در جان و روحش قدرت و ژرفا گیرد.مقوله ی زیارت پیامبر و توسل جستن به آن حضرت از مقوله های در پیوسته با موضوع بزرگداشت منزلت آن حضرت است ؛ و شناخت فضل و نعمت بر همه ی ما مسلمانان فرض است و نزد سلف صالح ما هیچ اما و اگری در این موضوع به طور کامل وجود نداشته و مقوله هایی چون زیارت پیامبر، توسل به آن حضرت و یا سفر به آهنگ زیارت او نه کانون نقد و گفت وگو بوده و نه در جزئیات آن چانه زنی یا مجادله ای صورت می پذیرفته است ؛ زیرا هریک از این امور زمینه ی بروز تردید در میان دست به کارانش می شده و در همه ی آنچه به ساحت پیامبر اکرم (ص) مربوط می شده هیچ جایی برای نقد و نقص نبوده و جان و روان همگان از ایمانی استوار به کلیت و تفاصیل گرامیداشت و ارج نهادن به پیامبر آکنده بوده و این وضعیت از روزگار نخست تا واپسین سال های سده ی هفتم هجرت ادامه داشته است . اما در این دوران فتنه جدال درباره ی زیارت پیامبر(ص) و توسل به آن حضرت رخ نمود و ابن تمیمه مخالفتی گسترده در این عرصه آغازید و در این باره آن اندازه در نفی و مخالفت پیش رفت که همه ی کسانی را که با او هم نظر نبودند ، به شرک و به همانندی با یهودیان و مسیحیان و به غلو در پرستش قبور متهم ساخت و حتی یاران و پیروانش نیز از نیل به این القاب و متهم شدن به آن ها بی بهره نماندند.

تقي الدين علي بن عبدالكافي سبكي، از دانشمندان معروف شافعي مذهب اهل سنت در قرن هشتم بود كه كتابي نوشت در باب زيارت اشرف خلايق، خاتم پيامبران با عنوان «شِفاءُ السَّقام فی زیارَةِ خَیرِ الأنام» نوشت. کتاب درمان جان، ترجمه شفاء السقام است که به تازگی منتشر شده است. سبکی در این کتاب به شبهات زیارت پاسخ می دهد.

این نسخه از کتاب از نسخ خطی کتابخانه ی خدابخش در شهر پتنا در هند است . در مقابله ی کتاب حاضر به چاپ دائرة المعارف العثمانیة در حیدر آباد دکن هم که چاپی آکنده از تصحیف و تحریف و افتادگی است نیز، رجوع شده است.

فهرست

یادداشت محقق متن عربی

معرفی نسخه های خطی مورد استناد در تصحیح متن عربی

زندگینامه ی مولف

احادیث مشتمل بر واژه ی صریح"زیارت"

احادیث و اخبار حاکی از فضیلت زیارت

آنچه درباره ی سفر زیارت آمده و این که چنین سفری از دیرباز تاکنون رواج داشته است

سخنان صریح عالمان در استحباب زیارت قبر سرورمان پیامبر خدا

اثبات اینکه زیارت مایه ی تقرب است

سفر به هدف زیارت پیامبر مایه ی قربت و عبادت است

پاسخ به شبه های مخالف و پی جویی سخن او

درباره ی توسل ، استغانه و شفاعت طلبیدن از پیامبر

درباره ی زنده بودن پیامبر

شفاعت 

 

فرهودی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته