۳۶۴۵
۰
۱۳۹۵/۸/۶
مبانی و اصول جامعه شناسی اسلامی

مبانی و اصول جامعه شناسی اسلامی

پدیدآور: فرید یونس ناشر: علمی و فرهنگیتاریخ چاپ: ۱۳۹۴مترجم: غلامرضا جمشیدیها - مهیار گنج آبیمکان چاپ: تهران

خلاصه

به باور نویسنده جامعه و تمدن اسلامی بر سه اصل بنا شده است: علم ، عبادت و عدل. در پرتوی این سه اصل بود که در دوره کوتاهی اسلام به عنوان تمدنی جهانی شکوفا شد و توانست تاثیری عمیق در تمدن بشری بر جای گذارد.

معرفی کتاب

معرفی کتاب:

مبانی و اصول جامعه شناسی اسلامی

فرید یونس

ترجمه غلامرضا جمشیدیها - مهیار گنج آبی

نشر تاریخ ایران

تهران 1395

چاپ اول

 

از لحاظ نظری بنیان گذار جامعه شناسی در اسلام اندیشمندی مسلمان از شمال افریقا به نام ابن خلدون است. برخی اندیشمندان غربی جامعه شناسی را مطالعه جامعه ناشی از کنش متقابل اجتماعی بین گروه های اجتماعی بین گروه های اجتماعی در تاریخ و توسط متغیرهای تاریخی در برمیگیرد.

از نظر اسلام، تفکر مذهبی سیستم اجتماعی را ایجاد میکنند و رفتار اجتماعی را شکل می دهد. در این سیستم اسلامی اصلی به نام توحید وجود دارد که اشاره به این مطلب دارد که خداوند جهان را خلق کرد و اوست که می داند جهان چطور باید باشد، چطور باید عمل کند، بر اساس چه اصولی باید حفظ ، استفاده و از کاربری نامتناسب در امان باشد. این عمل الهی خلقت تا زمان حال ادامه پیدا کرده است. بنابراین در اسلام قانون طبیعت مخلوق خداوند است. طبق جامعه شناسی اسلامی ، جامعه اسلامی نمی بایست نتیجه قراردادی متغیرهای اجتماعی و عوامل اقتصادی از قبیل روش تولید یا کار افرادی که ابزار تولید را کنترل می کنند، باشد، بلکه طرح بزرگی است که توسط خالق ایجاد شده است، البته در طرح این مطلب می بایست به تفاوت میان آنچه هست و آنچه باید باشد توجه داشت.

جامعه شناسی اسلامی از قرآن و سنت حضرت محمد(ص) و سیره ائمه اطهار (ع) گرفته شده است.جامعه در اسلام پدیده ای ثابت و ایستا نیست بلکه زنده، متحرک و پرتکاپو می باشد. این بدان معناست که بر اساس پیشرفت های بشری، جامعه هنجارهای خود را تغییر می دهد، اما اصول زیربنایی یعنی قوانین بنیادی و فطری آن یکسان باقی می مانند.هنجار توسط جامعه شناسان به عنوان توقعات، یا قوانین رفتاری که نمایانگر و اجرا کننده رفتار می باشند تعریف می شود.

به باور نویسنده  جامعه و تمدن اسلامی بر سه اصل بنا شده است: علم ، عبادت و عدل. در پرتوی این سه اصل بود که در دوره کوتاهی اسلام به عنوان تمدنی جهانی شکوفا شد و توانست تاثیری عمیق در تمدن بشری بر جای گذارد.

 

 

فهرست مطالب

  1. توحید(یگانگی خداوند)
  2. مدینه، اولین جامعه اسلامی
  3. بنیان جامعه اسلامی
  4. مفهوم امت
  5. جامعه پذیری اسلامی
  6. طبقات اجتماعی
  7. روابط نژادی
  8. مسائل جنسیتی
  9. جامعه شناسی سیاسی در اسلام
  10. نظام اقتصادی اسلام
  11. نظام اقتصادی اسلام
  12. انحراف اجتماعی از منظر اسلام
  13. جامعه شناسی آموزش و پرورش در اسلام
  14. سلامتی و رژیم غذایی
  15. پویایی اجتماعی و تغییر اجتماعی

سید علی صالحی امیری

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته