۳۵۷۹
۰
۱۳۹۲/۱۲/۱۴
علی(ع) پیشوای پرهیزکاران در نگاه ابن عبدالبر،ترجمه و شرح مدخل امام علی(ع)در کتاب الاستیعاب

علی(ع) پیشوای پرهیزکاران در نگاه ابن عبدالبر،ترجمه و شرح مدخل امام علی(ع)در کتاب الاستیعاب

پدیدآور: ناهید طیبی ناشر: جامعه الزهراتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مکان چاپ: قم

خلاصه

این کتاب شرح زندگی و فضائل امام علی (ع) است که در کتاب الاستیعاب گرد آوری شده است نویسنده کتاب یک عالم سنی مذهب واز علمای مغرب زمین است.

معرفی کتاب

کتاب حاضر که در282 صفحه تدوین شده است، ترجمه ای است بر بخشی از کتاب الاستیعاب ابن عبدالبرالاندلسی. نویسنده کتاب ضمن ترجمه و شرح مدخل امام علی(ع) در کتاب الاستیعاب، سعی کرده با موضوع بندی کتاب راه های دست یابی به مطالب را برای دانش پژوهان راحت تر کند. این کتاب تا کنون به فارسی ترجمه نشده است.

ابن عبدالبر از فقها و علمای اهل سنت است. با توجه به این که وی از علمای مغرب زمین است اما تحت تاثیر افکار امویان قرار نگرفته و دیدگاه وی نسبت به علی(ع) و جایگاه و مقام ایشان با افکار نویسندگان این خطه متفاوت است. با وجود این که در مذهب وی هیچ گونه تردیدی وجود ندارد در کتاب خود که به شرح حال پیامبرگرامی اسلام(ص)  و خلفا پرداخته است بیشترین حجم را به معرفی و بیان مناقب و زندگانی  امام علی(ع) اختصاص داده است. بیشتر مطالب این قسمت در باره فضائل و شخصیت و زندگانی حضرت علی(ع) و رابطه وی با رسول خدا بوده است و کمتر از چهار سطر به جنگ های آن حضرت اختصاص دارد. کتاب استیعاب جنبه تاریخی و حدیثی دارد.

به دلیل بالا رفتن حجم کار و قابل استفا ده بودن برای عموم، در ترجمه کتاب از بررسی اسنادی خود داری شده است. کتاب الاستیعاب به سبک و سیاق تاریخ نگاری مشرق اسلامی تالیف شده است. البته وی در برخورد با برخی مطالب با بیان کلمه والله اعلم و یا سکوت در مقابل آن واقعه از کنار آن گذشته است. یکی از این موارد تولد علی(ع) در خانه کعبه است.

نویسنده، مطالب کتاب را در دو بخش طراحی کرده است و در پایان نمایه ای از اسامی، آیات، روایات، مکان ها، وقایع و کتاب ها نیز آورده است.

می دانیم که شناخت واقعی نسبت به یک اثر وقتی امکان پذیر خواهد بود که نویسنده اثر و شرایط زمانی و مکانی وی نیز شناخته شود. این موضوع خود در روشن تر شدن محتوای کتاب کمک می کند. از این روی نویسنده در بخش اول کتاب به بیان شرح حال نویسنده، مذهب وی، اساتید و شاگردان و آثار وی و به ویژه بررسی کتاب الاستیعاب پرداخته است.

در بخش دوم که ترجمه و شرح مدخل امام علی(ع) در الاستیعاب است، به شرح زندگانی امام پرداخته شده است. برخی از عناوین این بخش به این شرح است: نسب علی(ع) بن ابی طالب، تقدم علی(ع) در اسلام، سن علی(ع) هنگام پذیرش اسلام، علی(ع) با پیامبر(ص)، منزلت علی(ع) نزد پیامبر(ص)، علی(ع) و غدیر، علی(ع) و آیه تطهیر، علی(ع) و تفضیل بر دیگران، زهد علی(ع) بن ابی طالب، سب علی(ع) از سوی دشمنان، مقتل علی(ع)، علت شهادت علی(ع)، پیشگویی های پیامبر(ص) از شهادت علی(ع) و علی(ع) و جمع قرآن در زمان پیامبر(ص).

در پایان کتاب نیز اشعاری از شاعران برگزیده عرب آورده و ترجمه شده است. 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر

دیگر آثار نویسنده

علی علیه السلام پیشوای پرهیزگاران در نگاه ابن عبدالبر

علی علیه السلام پیشوای پرهیزگاران در نگاه ابن عبدالبر

ناهید طیبی

سیرتاریخی اسلام به گونه ای رقم خورد که مسلمانان پس از پیامبر(ص) به دو فرقه شیعه و سنی تقسیم شده و به