۲۶۰۶
۰
۱۳۹۲/۹/۱۸
درج الدرر و درج الغرر فی بیان میلاد خیر البشر

درج الدرر و درج الغرر فی بیان میلاد خیر البشر

پدیدآور: اصیل الدین واعظ دشتکی مصحح: احمد فتوحی نسبناشر: سفیر اردهالتاریخ چاپ: ۱۳۹۲مترجم: کتابت: معین الدین فراهیمکان چاپ: تهران

خلاصه

اثر حاضر از آثار مشهور وی در زمینه سیره نبوی می‌باشد.

معرفی کتاب

اصیل الدین واعظ دشتکی (م 883 ق) از سادات دشتک شیرازی و صاحب آثار رساله مزارات هرات (مقصد الاقبال)، المجتبی فی سیرة المصطفی، المجتنی من کتاب المجتبی فی سیرة المصطفی، درج الدرر و درج الغرر، تاریخ مکمل، معالم الاسلام، تحفة الاحبار فی اصول الاخبار، حبل المتین، و ... است. وی جزو سادات دشتکی است که تیمور لنگ آنها را محترمامه به هرات برد و در آنجا ساکن شدند. وی و برادرزاده‌اش جمال الدین دشتکی  در هرات ماندند و آثار متعددی تألیف کردند. اثر حاضر از آثار مشهور وی در زمینه سیره نبوی می‌باشد. اصیل الدین، این کتاب را با نثری ادبی و مزین نوشته و با ذوق شعری خود، در جاهای مختلف نثر، را با شعر عربی و فارسی آمیخته است. وی با استفاده از اخبار، روایات، کتب تاریخی، علم تفسیر، حدیث، تصوف، اسماء رجال و سایر علوم معتبر این اثر را تألیف کرده است.

کتاب مذکور به صورت نسخه‌برگردان چاپ شده و تصحیح آن نیز در دست اقدام است. کاتب نسخه مذکور، معین الدین فراهی دانشمند معروف سده نهم است و نسخه آن نیز در دانشگاه علیگر هندوستان نگهداری می‌شود.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته