۲۴۳۲
۰
۱۳۹۰/۱۰/۷
قصه و فکر المحتلين للمسجد الحرام (در باره رويداد ظهور مهدي دروغين در مکه در سال 1400)

قصه و فکر المحتلين للمسجد الحرام (در باره رويداد ظهور مهدي دروغين در مکه در سال 1400)

پدیدآور: احمد عدنان - ناصر الحزيمي - منصور النقيدان

خلاصه

اين کتاب حاوي سه گزارش در باره واقعه روز اول محرم سال 1400 در مسجد الحرام است

معرفی کتاب

مدتی پیش مقاله ای با عنوان «داستان ظهور مهدی قحطانی درمسجدالحرام در روز اول قرن ۱۵ هجری» در وبلاگم در خبرآنلاین نوشتم که اطلاعات آن بر اساس کتابی با نام ایام مع جهیمان بود. اخیر کتاب تازه ای در باره آن ماجرا یعنی تصرف مسجد الحرام در آغاز سال 1400 به دست آمد. نام این کتاب «قصه و فکر المحتلین للمسجد الحرام» است که در سال 2011 چاپ شده است. این کتاب خاطرات و اظهارات سه نفر به نام های احمد عدنان، ناصر الحزیمی و منصور النقیدان است. الحزیمی همان است که کتاب قبلی را با عنوان ایام مع جهیمان نوشت. در اینجا خلاصه آن خاطرات با مطالبی جدیدتر آمده است. اما دو بخش دیگر کتاب از احمد عدنان و النقیدان است که آنان نیز اطلاعاتی در باره این گروه و افکار و اندیشه های آنان آورده اند.
گزارش النقیدان جالب است. داستان از این جا شروع می شود که در دهه پنجاه میلادی، افکار ناصریسم و ورود نشریات خارجی به عربستان، فضا را باز کرد و وضعیت بی دینی رو به توسعه گذاشت. در این زمینه، یکی از علمای سلفی کویت نامه ای به بن باز نوشت و از او خواست از حکومت بخواهد جلوی نشریات خارجی را بگیرد. در آن زمان، گفته می شد بیشتر جوانان اهل نماز نبودند و فقط پیران نماز می خواندند.
در این وقت بود که بحث حسبه و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شد و در مناطق مختلف گروه هایی شکل گرفت. در مدینه هم. از جمله افرادی که نخستبن بار جماعت حسبه یا الجماعه السلفیه المحتسبه را درست کردند، یکی از آنها بلکه رهبران آنان، همین جهیمان بود. اینها تحت تاثیر البانی هم بودند که فکر او در دانشگاه مدینه هم موثر بود. گروه جدید از یک طرف تحت تاثیر البانی به عنوان رهبر علمی و از سوی دیگر تحت تاثیر بن باز بودند که رهبر معنوی آنان بود.
جهیمان خود لهجه دهاتی داشت و بیشتر وقت را هم در قری و روستاها بسر می برد. اینها خود را سلفی و اهل حدیث واقعی می دانستند و ترکیبی از طلاب روستایی و شهری و کسانی از کشورهای دیگر بود که در دانشگاه مدینه درس می خواندند. از حوالی سال 1975 بود که اندیشه های تکفیری در این جماعت رسوخ کرد و منتقد شیوخ رسمی هم شدند.
پدر جهیمان از اخوانی های وهابی و از یاران عبدالعزیز بود که سال 1966 در تصادف کشته شد. پسرش در جماعت دعوت و تبلیغ بود و تحت تاثیر البانی. از حوالی سال 1975 که بن باز هم به ریاض رفته، طلاب جوان انتقاداتی به آخوندهای قدیمی داشتند و متاثر از البانی بودند. جهیمان که سه بار ازدواج کرده بود بچه های فراوانی شد. زمانی که جماعت دعوت و تبلیغ رو به افراط گذاشتند و تحت تعقیب قرار گرفتند جهیمان گریخت. او نفوذ خاصی روی افراد داشت و توانست 250 نفر را در نخستین مرحله حمله به مسجد الحرام در سال 1400 رهبری کند.
این را هم باید دانست که لشکری از اخوان، که فدائیان زمان عبدالعزیز بودند و بچه هایشان همچنان در لشکرهای خاصی باقی مانده بودند، وجود داشت که جهیمان مدتی در آن بود. (اینها مثل قزلباشهای دوره صفوی ما بودند که البته حکومت کم کم به آنها بدبین شد و کنارشان گذاشت).
مقبل الوادعی یکی از وهابی های نویسنده که اثار افراطی زیادی دارد از دوستان جهیمان بود که البته سعودی هم متعرض او شد و مدتی در زندان بود. زمانی بین اینها اختلاف افتاد و از هم جدا شدند. خود مقبل هم در سال 2001 مرد. کتاب المخرج من الفتنه وادعی کتابی است که در باره اختلافات داخلی جماعه الدعوه و التبلیغ نوشت و این که چه شد که جهیمان از آن جدا شد. از این به بعد او مخفیانه زندگی می کرد و شماری از افراد این جماعت به او پیوستند. این شخص هم متاثر از البانی بود. اینها منتقد دولت سعودی هم بودند و برای همین دولت سعودی آنها را مورد تعرض قرار داد. این گروه، فقها و به اصطلاح مراجع تقلید را هم مورد انتقاد قرار می دادند و آنها را قبول نداشتند. جهیمان ضد دولت سعودی بود و فقها را هم همراه دولت می دانست، دولتی که با کفار دوستی دارد. جهیمان رساله ای با عنون رفع الالتباس عن مله ابراهیم علیه بن باز نوشت، کسی که مهم ترین فقیه حامی دولت سعودی بود. البته این گروه دولت سعودی را کافر نمی دانستند اما آن را دولتی جائر تلقی می کردند. آنها از این که دولت روافض منطقه شرقیه را اجازه حیات داده و از آنها زکات می گیرد و با آنها مدارا می کند مورد اتهام قرار می دادند.
محمد بن عبدالله ترکی قطحانی ـ کسی که مهدی این ماجرا شد ـ متولد 1956 در دانشگاه محمد بن سعود در ریاض درس خواند و در علم حدیث وارد شد. وی نیز وهابی بود و اندیشه های ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب را داشت. در این ماجرا، او ادعای مهدویت کرد و در مسجد الحرام از مردم خواست به عنوان مهدی با او بیعت کنند. وی در 24 نوامبر 1979 در صحن مسجد الحرام کشته شد. این شخص یک سال قبل هم توسط دولت سعودی دستگیر شده بود و همراه دیگران پس از گرفتن تعهد آزاد شده بود.
در سال 1979 بود که جهیمان کتاب اشراط الساعه را نوشت و گفت که هشت سال است که علائم ظهور مهدی در حال آشکار شدن است. در اینجا بود که فکر ظهور مهدی در نخستین روز قرن پانزدهم به ذهن جهیمان و محمد بن عبدالله افتاد.
در آخرین حج که این ماجرا دنباله آن رخ داد، طبق گفته البانی به گونه ای گذشت که مرتب از احادیث ظهور مهدی از او سوال می شد. به او گفته بودند که محمد بن عبدالله قحطانی ظهور خواهد کرد اما البانی می گفت که مهدی از شام می آید نه حجاز. اینها مطالبی است که البانی در کتاب سیره ذاتیه خود در مجلد سوم بیان کرده است.
جهیمان در 25 ذی سال 1399 در طائف با همراهانش اجتماع کرده به عنوان مهدی با محمد بن عبدالله قحطانی که شوهر خواهرش بود بیعت کرد.
این جماعت نخستین روز سال جدید یعنی اول محرم 1400 با سلاح در مقابل کعبه ظاهر شدند. صبحگاه روز سه شنبه اول محرم بود که این 250 نفر مسلح اعلان مهدویت کردند همان موقع هیئت کبار علما بیانیه داده آنان را منحرف اعلام کرد. بن باز هم فتوایی علیه آنان داد. حکومت بعد از دو هفته در سوم دسامبر 1979 توانست مسجد را تصرف کند.
مدعی مهدویت روز چهارم کشته شد و جمعا 177 نفر از پیروان مهدی کشته شدند. بقیه هم از جمله جهیمان دستگیر شدند. در نهم ینایر سال 1980 بود که 63 نفر اعدام شدند. یکی از آنان جهیمان بود. دهها نفر از مردان و 12 نفر زن نیز به زندان محکوم گشتند.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

محسن رفعت

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را د

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر