۳۴۳۲
۰
۱۳۹۰/۶/۴
مناقب آل ابی طالب (چاپ جدید دوازده جلدی)

مناقب آل ابی طالب (چاپ جدید دوازده جلدی)

پدیدآور: ابن شهر آشوب مازندرانی مصحح: سید علی سید جمال اشرف حسینی

خلاصه

تصحیح تازه و مفصلی است که از کناب مناقب ابن شهرآشوب انجام شده است.

معرفی کتاب

مناقب آل ابی طالب اثری مشهور از ابن شهر آشوب مازندرانی متوفای 588 است، اثری که یک دوره زندگی معصومین را از پیامبر (ص) تا زندگی امام عسکری علیه السلام مورد بحث قرار داده است. روشن نیست که بخشی هم برای زندگی امام زمان علیه السلام داشته است یا نه، زیرا بعد از تألیف نیز کسی از این بخش ارجاعی نداده است.
ابن شهراشوب حلقه وصلی است بین شیعیان شمال ایران و حلب. وی در شهر حلب، زمانی که یکی از مراکز اصلی شیعه بود رفت و آمد داشت و به همین دلیل شرح حال مفصل و خوبی از وی توسط ابن ابی طی در طبقات الامامیه آورده است. این کتاب طبقات از میان رفته اما برخی از شرح حال های آن توسط مورخان و شرح حال نویسان بعدی از آن نقل شده که از جمله شرح حال ابن شهرآشوب است. بنابرین آنچه در کتابهای ذهبی یا ابن حجر و یا آثاری مانند طبقات المفسرین در باره ابن شهر اشوب آمده در واقع برگرفته از همان شرح حالی است که ابن ابی طی نوشته است.
کتاب مناقب از جهات عدیده ای ارزشمند است. هرچه باشد اثری است مفصل در زندگی معصومین (ع) که بعد از ارشاد شیخ مفید و اعلام الوری طبری، نوشته شده و بسیار مفصل تر از آنها تحریر شده است. وی به عادت آن روزگار بسیاری از دانشمندان از اثار فراوان نقل کرده ونام بسیاری از آنها را در کتاب خویش آورده است. بنابرین این کتاب به لحاظ کتابشناسی نیز بسیار ارزشمند است.
از نظر ادبی نیز کتاب مناقب اثر مهمی است، زیرا اشعاری از شاعران مختلف نقل کرده که بسیاری از آنها در دواوین موجود آنها نیست و طبیعی است که باید برای یافتن آنها تلاش کرد.
اما مهم تر از همه نقلهای بیشماری است که در این کتاب از مصادر مختلف آمده و مع الاسف بسیاری از این مصادر از دست مفقود و اکنون دراختیار ما نیست. ارزش این کتاب به این است که این نقلها دقیق آورده شده و به اصطلاح تقویم نص شود و اغلاط آنها گرفته شود. یافتن آن منابع یا نشانی از آنها کاری بس مهم است که که به این سادگی قابل انجام نیست. آنچه در این تصحیح انجام شده است، ارجاع مطالب معمول به کتابهای شناخته شده است.
از مناقب تاکنون چاپ های فراوانی در هند و ایران و نجف و بیروت صورت گرفته و رایج ترین چاپ آن همان چاپ چهار جلدی است که به نسبت چاپ خوبی بوده و کم غلط بوده است. یک بار هم به صورت پنج جلدی در بیروت چاپ شده که اغلاط فراوانی در آن رسوخ کرد هرچند فهارس قابل استفاده ای داشت.
اکنون یک چاپ دوازده جلدی از این اثر چاپ شده است که به نظر می رسد تلاش کرده است تا با پاورقی های فراوان کمک به فهم آن را بهتر کند. باید دی در این پاورقی ها چه کاری انجام شده و تا چه حد این اثر به عنوان یک اثر مصحح درآمده است.
البته حروف بسیار درشت و تقسیم بندی مجلدات به تناسب زندگی پیامبر و اهل بیت، ارائه شده و از جهت چشم نوازی کار خوبی صورت گرفته است. اما این که فهارسی برای آن استخراج نشده در همان آغاز انسان را دچار تردید می کند. شاید ناشر قرار است مجلد ویژه ای به عنوان فهارس آن منشتر کند.
تقسیم مجلدات به این شرح است:
مجلد اول و دوم : نبی اعظم (ص). مجلد سوم: امامت، مجلد، چهارم تا هفتم امام علی، مجلد هشتم: فاطمه زهرا، مجلد نهم امام حسن، و دهم امام حسین، مجلد یازدهم امامان سجاد، باقر و صادق. مجلد دوازدهم امامان کاظم تا امام عسکری.
مصحح کتاب سید علی سید جمال اشرف حسینی است که پیش از این کتاب مشراق الانوار رجب برسی را تصحیح و منتشر کرده است.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

محسن رفعت

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را د

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر