۲۶۲۰
۰
۱۳۹۰/۶/۳
المغیرة‌ بن شعبه

المغیرة‌ بن شعبه

پدیدآور: عبدالباقی قرنة الجزائری

خلاصه

یک تک نگاری مفصل و مستند به منابع عمومی تاریخ اسلام در باره زندگینامه مغیره بن شعبه و نقش وی در تحولات تاریخ اسلام به قلم یک مسلمان الجزائری مقیم قم است.

معرفی کتاب

مغیره بن شعبه یکی از رجال جنجالی صدر اسلام است که به هوش و ذکاوت و همزمان به برخی از اتهامات متهم شده است. در عین حال وی به دلیل تسلط طولانی بر کوفه، رفاقت با بسیاری از خلفا و نقش تعیین کننده اش در برخی از تحولات سیاسی در صدر اسلام شهرت خاصی دارد. طبیعی است که بالا بودن حجم اطلاعات در باره وی در منابع مختلف، زمینه ارائه یک تحقیق مستقل را داشت و به دلیل اختلاف نظرهایی که در باره رفتار وی دیده شده و همین طور مسائل مطروحه در باره وی، چنین تحقیقی می توانست از جذابیت خاصی برخوردار باشد.
آنچه در صدد معرفی آن هستیم کتابی است در باره این شخص به قلم یک مسلمان الجزائری که در آغاز جوانی تصمیم گرفته است تا به مرکز ندوة‌ العلماء در هند برود اما زمانی که گزارش به دمشق می افتد و مدارس امامی را در زینبیه ملاحظه می کند آنجا ماندگار شده و مسیر فکریش عوض می شود. چند تن از علمای قم از جمله آقایان آیت الله سید علی میلانی، حجت الاسلام و المسلمین کورانی و همین طور استاد یوسفی غروی بر این کتاب مقدمه نوشته اند. نیز گفته آمده است که نویسنده در زمان حیات مرحوم استاد شیخ محمد رضا جعفری از دانش وی استفاده کرده است. خود نویسنده نیز مقدمه مبسوطی بر این کتاب زده است.
کتاب با حجم 480 صفحه تلاش کرده است تا ضمن یازده فصل زندگی و اخبار و اطلاعات مربوط به مغیره بن شعبه را مورد بررسی قرار دهد. طبیعی است. فصل اول قبیله ثقیف، دوم نسب مغیره و ویژگی ها، سوم اسلام آوردن وی، چهارم اخبار مغیره در دوره خلفا تا بیعت گرفتن وی از کوفیان برای یزید، پنجم اتهامات اخلاقی، ششم مغیره و زنان، هفتم اقوال در باره مغیره، هشتم حقد و کینه وی نسبت به امام علی، نهم تأثیر مغیره در حدیث نبوی، دهم عقاید مغیره، و یازدهم درگذشت وی از بحث هایی است که در فصول مختلف این کتاب آمده است.
طبیعی است که اگر این قبیل نوشته ها بدون حب و بغض و از سر دقت علمی نوشته شود و در ضمن حرمت باورهای عمومی مسلمانان پاس داشته شود، این قبیل تحقیقات می تواند روشنگر بسیاری از نکات باشد. باید کتاب را خواند و در این زمینه داوری کرد.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

ابن ابی الحدید و فهم نهج البلاغه

محسن رفعت

کتاب پیش رو تلاشی است برای فهم روش تفسیری ابن ابی الحدید و می کوشد روش تعامل او با حدیث و روایت را د

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر