۲۶۱۲
۰
۱۳۸۸/۱/۱۳
مسند الامام امير المؤمنين ابي الحسن علي بن ابي طالب (ع):

مسند الامام امير المؤمنين ابي الحسن علي بن ابي طالب (ع):

پدیدآور: عزيز الله عطاردي قوچاني

خلاصه

از جمله کارهای ارزشمند استاد عطاردی طی سالیان دراز، انتشار مجموعه از مسندهای امامان علیهم السلام است که بسیاری از آنها در طول سی سال بلکه بیشتر انتشار یافته است.

معرفی کتاب

از جمله کارهای ارزشمند استاد عطاردی طی سالیان دراز انتشار مجموعه از مسندهای امامان علیهم السلام است که بسیاری از آنها در طول سی سال بلکه بیشتر انتشار یافته و اکنون کتابی دیگر از همان مجموعه به نام مبارک امام علی علیه السلام انتشار یافته است.
هدف آقای عطاردی از انتشار این مجموعه ارائه متونی از زندگی آنان از کتب قدیمی به علاوه مجموعه از احادیث ایشان در ابواب مختلف منطبق با ابوابی است که در کتابهای کهن در عقاید و تفسیر و فقه وجود داشته است.
كتاب مسند امام علي (ع) در 27 جلد انتشار يافته و اولين كتاب از موسوعه بزرگي است كه با نام "مسانيد اهل البيت (ع)" نويسنده در صدد جمع آوري آن است. اين مجموعه شامل اخبار اهل بيت، شرح زندگاني و احاديث آنان است.
موسوعه علي (ع) در سه فصل تهيه و تنظيم شده است:
فصل اول: در اين فصل زمان و مكان تولد حضرت و روايات مختلف در اين موضوع ، همچنين مناقب و ويژگيهاي حضرت، رواياتي در باره امامت ايشان، مكارم اخلاق، جنگها و غزواتي كه شركت داشتند و جريان شهادت ايشان بيان شده است.
فصل دوم: اين فصل اختصاص به بيان احاديث و اخباري دارد كه از ايشان در زمينه هاي مختلف روايت شده است. رواياتي در اصول و فروع و احكام و سنن، در آداب و مواعظ و ادعيه و تفسير قرآن.
فصل سوم: اين فصل به معرفي راويان حديث از امام پرداخته است و مختصري از شرح حال آنان را بيان كرده و هر آنچه در مدح وذم آنان بيان شده، آورده است. اين افراد شامل راويان شيعه اماميه، زيديه، اسماعيليه و راويان اهل سنت مي باشد. نويسنده در اين مسند مانند كتابهاي ديگر حديثي، همه نوع روايات، شامل روايات ثقه و صحيح و حسن و ضعيف و متروك را آورده است.
منابع وي كتابهاي مشهور و معروف بين فريقين در هر دوره اي است.
ايشان نام افرادي را كه از طريق آنان اجازه نقل حديث يافته اند را بيان كرده اند. از جمله ايشان : آيت الله سيد محسن طباطبايي حكيم، شيخ آغا بزرگ تهراني، آيت الله اميني، آيت الله خويي، آيت الله ميلاني، ميرزا خليل كمره اي و محمد ابراهيم مدني هستند.
در هر فصل بعد از بيان موضوع ، روايات مختلف از منابع مشهور را بيان مي كند و در پايان همان باب آدرس منابع را نيز مي آورد.

درباره نويسنده:
حجة الاسلام و المسلمين حاج شيخ عزيز الله عطاردي در 5 آذر ماه 1307هجري شمسي در روستاي بگلر از توابع شهرستان قوچان به دنيا آمد به همين دليل گاه به خبوشاني نيز شهرت دارند. آموزش قرآن را از 5 سالگي در همان روستا آموخت در 1325وارد حوزه علميه قوچان شد. و در 1327 به حوزه مشهد رفت در 1331براي ادامه تحصيل راهي تهران شد. در تهران كار تصحيح متون را آغاز كرد و نخستين كار خود "استخراج غلطنامه فروع كافي" را منتشر كرد. در 1342به نجف رفت و در اين زمان بود كه با علامه اميني آشنا شد. در 1344عازم مكه معظمه شد و پس از آن سفر هاي متعدد به كشورهاي هند، پاكستان، افغانستان، يمن، مصر، سوريه، لبنان، انگلستان، فرانسه، بلژيك، آلمان، روسيه، ازبكستان، تاجيكستان و تر كمنستان داشته است. حاصل اين سفرها تاليفات بسياري است كه در زمينه هاي پژوهشي، ترجمه، تصحيح و فهرست نگاري از ايشان بر جاي مانده است.
از ايشان بيش از 60 عنوان كتاب در زمينه هاي تاريخي، جغرافيايي و ادبيات منتشر شده است.
برخي از آثار ايشان:
فرهنگ خراسان در 7 جلد، تاريخ آستان قدس، سيري در كتابخانه هاي هند و پاكستان، تحقيق نهج البلاغه، تحقيق مواعظ صدوق، ادعيه و زيارات امام رضا(ع) وبسياري آثار ديگر.


فرشته كوشكي
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته

منابع مشابه بیشتر ...

جنگ زنجان؛ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار

جنگ زنجان؛ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار

پرویز فتح الله پور

مطالعۀ حادثۀ بزرگ جنگ بابیۀ زنجان در دوران قاجار، تحلیل علل و دلایل شکل گیری  و پیامدهای آن، یکی از

اقتدارگرایی مولانا در گرداب قدرت

اقتدارگرایی مولانا در گرداب قدرت

حمید بیگدلی

نویسندۀ این کتاب کوشیده تا زندگی و منش یکی از بنام ترین عارفان مسلمان، مولانا جلال الدین بلخی (604تا