۴۴۸
۲۱۸
۱۴۰۲/۱۱/۲۶
ادبیات عرب

ادبیات عرب

پدیدآور: آندره میکل ناشر: انتشارات سخنتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: بهزاد هاشمی و سید بابک فرزانهمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰نسخهشابک: 2-082-260-622-978

خلاصه

کتاب حاضرنوشته ی آندره میکل، تاریخ دان، خاورشناس و متخصص زبان و ادبیات عرب است. وی در این نوشتار دوران های مختلف ادبیات عرب را از پیش از اسلام تا عصر معاصر با نگاهی دقیق، علمی و نقادانه مورد بررسی قرار داده است.

معرفی کتاب

کتاب حاضرنوشته ی آندره میکل، تاریخ دان، خاورشناس و متخصص زبان و ادبیات عرب است. وی در این نوشتار دوران های مختلف ادبیات عرب را از پیش از اسلام تا عصر معاصر با نگاهی دقیق، علمی و نقادانه مورد بررسی قرار داده است. شارل پلا، عربی دان و خاورشناس معروف فرانسوی در مقدمۀ کتاب خود -«تاریخ زبان و ادبیات عرب»- دربارۀ ی این اثر می گوید: کتاب میکل که به ضرورت موجز نوشته شده سخت پرمحتوا و شگفت است. ترجمۀ فارسی این اثر نیاز دانشجویانی را که پیوسته تمایل دارند کتابی کم حجم در زمینۀ مطالعات خود در اختیار داشته باشند ونیز آنان که به دنبال گسترش دانش عمومی خود هستند برآورده می سازد.

این کتاب حاوی چهار فصل است. در فصل اول با عنوان ادبیات پیروز؛ پیرامون قرآن و شعر عرب و وضعیت آن تا حدود سال 107 قمری، و نیز شعر شامی – عراقی در عصر امویان و شعرهای عاشقانه در آن دوره مطالبی آمده است. فصل دوم که ادبیات تلاقی فرهنگ هاست، درباره ی شعر در دورۀ خلافت عباسیان، شعر طرب، شعر سنّت، شعر اخلاقی و آیینی، شعر اندلس،  نثر عربی کلاسیک و اوضاع و احوال آن، همچنین ادبیات، جغرافیا، نثر مسجع و ادبیات عامیانه سخن گفته است. فصل سوم: ادبیات خاطره، به مطالبی چون دانشنامه نگاری، شکل های بدیع جغرافیا و تاریخ، ابن بطوطه و ابن خلدون، حکایت و داستان های بلند اختصاص یافته است. در فصل پایانی یعنی فصل چهارم: ادبیات نهضت، مراحل عمدۀ نهضت، ابزارهای بیان، شعر، نثر: رساله ها و تئاتر، نثر: داستان بلند و داستان کوتاه آمده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته