۳۹۹
۱۸۴
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
انقلاب کوانتومی از منظر تاریخی

انقلاب کوانتومی از منظر تاریخی

پدیدآور: کنت ای. پیکاک ناشر: نشر کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۴۰۱مترجم: رعنا سلیمیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۵۰ نسخهشابک: 3-771-253-600-978تعداد صفحات: ۳۹۲

خلاصه

این کتاب به اختصار داستان تاریخی مکانیک کوانتومی را بدون هیچ فرمول ریاضی، از پیشرفت های اولیۀ پلانک و اینشتین، در آغاز قرن بیستم تا مرزهای محاسبات کوانتومی و گرانش کوانتومی ارائه می دهد.

معرفی کتاب

در دنیای مدرن امروزی آگاهی از تاریخ علم ضروری و در واقع بخشی از سواد فرهنگ عمومی است، زیرا ما در جهانی زندگی می کنیم که به شدت متأثر از علم است، اما تاریخ فیزیک مدرن مخصوصا فیزیک کوانتوم برای تاریخ نگاران معمای شگفت انگیزی است. مکانیک کوانتومی یکی از موفقیت های بزرگ فیزیک مدرن است، ولی ایده هایی که آن را قدرتمند می کند، می تواند گیج کننده و متضاد باشد. اگر آغاز تاریخ مکانیک کوانتوم کشف «ثابت کنش پلانک» توسط ماکس پلانک در سال 1900 باشد، این نظریه بیش از یک قرن قدمت دارد و به نظر می رسد این زمان برای درک کامل مفاهیم نظریه و کنار آمدن با ایده های آن دربارۀ تصادف، علیت و سرشت واقعیت فیزیکی کافی بوده باشد، اما با گذر زمان حیرت ما نه تنها کاهش نیافته بلکه افزون شده است. مکانیک کوانتوم شاخه ای از علم فیزیک است که با اجزای خیلی کوچک مانند اتم ها و ذرات بنیادی که جهان فیزیک را می سازد سروکار دارد. اما شواهد روزافزونی وجود دارد که آثار مکانیک کوانتومی را درهر مقیاسی می توان یافت. این نظریه در واقع با تحقیقات ماکس پلانک روی تابش جسم سیاه شروع شد و سپس با تحقیقات دانشمندان مشهور و بزرگ دیگر نظیر اینشتین از پیشگامان نظریه ی کوانتوم بود، پیش رفت. بنابراین مکانیک کوانتوم نظریه ای انقلابی است، زیرا مفاهیم علمی بسیار بدیهی و کاملا تصدیق شده با تجربه را که جای تردید ندارند، تغییر داد. همچنین نظریۀ کوانتومی گذشته از تحول عظیمی که در تکنولوژی ایجاد کرده، از این رو حائز اهمیت است که سازو کار طبیعت، سازو کار کوانتومی است و این نظریه قدرت بی نظیری در پیش بینی و مداخله در طبیعت دارد.

این کتاب به اختصار داستان تاریخی مکانیک کوانتومی را بدون هیچ فرمول ریاضی، از پیشرفت های اولیۀ پلانک و اینشتین، در آغاز قرن بیستم تا مرزهای محاسبات کوانتومی و گرانش کوانتومی ارائه می دهد. این اثر که با رویکرد تاریخی نوشته شده، علاوه بر دانش آموختگان فیزیک، برای مخاطبان عمومی نیز که درمورد برخی از مهم ترین تحولات علم مدرن کنجکاوی زیادی دارند، جذاب و خواندنی است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته