۳۸۵۱
۱۱۲۹
۱۴۰۰/۷/۱۲
تاریخ یک انقلاب: گزیده مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی

تاریخ یک انقلاب: گزیده مقالات، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی

پدیدآور: عزت الله سحابی مصحح: امیر طیرانیناشر: کتاب پارسهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانشابک: 1-591-253-600-978تعداد صفحات: ۴۴۰

خلاصه

کتاب حاضر شامل مجموعه نوشتارها و گفتارهای عزت الله سحابی طی سالیانی است که به جنبش های اسلامی از دیرباز تا معاصر پرداخته و نظرگاه های او را به عنوان یکی از مؤثرترین چهره های تاریخ معاصر ایران درباره ی انقلاب 1357 دربر گرفته است.

معرفی کتاب

نام عزت الله سحابی با نهضت آزادی، انجمن های اسلامی، مبارزات انقلابی و در یک کلام، با تحولات تاریخ معاصر ایران پیوند خورده است. درهم تنیدگی زندگی سحابی با مجموعه رویدادهای و فعالیت های سیاسی، او را بدل به نوعی گفتمان در سپهر سیاست ایران کرده است؛ گفتمانی مترقی و آزادی خواهانه و نیز ملی و مذهبی. کتاب حاضر شامل مجموعه نوشتارها و گفتارهای او طی سالیانی است که به جنبش های اسلامی از دیرباز تا معاصر پرداخته و نظرگاه های او را به عنوان یکی از مؤثرترین چهره های تاریخ معاصر ایران درباره ی انقلاب 1357 دربر گرفته است.

عزت الله سحابی در طول سال های زندگی سیاسی اجتماعی خود، به ویژه بین سال های 1357 تا 1360 و نیز در سال های بعد از دوم خرداد 1376 علاوه بر فعالیت در عرصه ی سیاسی کشور در صحنه ی مطبوعاتی کشور نیز حضور داشت و در قالب مصاحبه، یادداشت، مقاله و ... دیدگاه های خود را درباره ی مسائل مختلف جامعه مطرح کرد. البته این حضور جدای از انتشار نشریه «ایران فردا» در فاصله ی سال های 1371 تا اردبیهشت 1379 بود که سحابی در آن نظرات خود را با مخاطبانش در میان می گذاشت. مقالات چاپی در نشریه ی ایران فردا پیش از این جمع آوری و منتشر شده است. اما کتاب حاضر بخش نخست از مجموعه ی شش قسمتی نوشته ها، سخنرانی ها و مصاحبه های عزت الله سحابی است که تحت عنوان   مباحث تاریخی گردآوری شده است. مطالب این مجموعه در روزنامه ها و نشریات کشور به چاپ رسیده است. در تدوین این مجموعه تلاش بر آن بوده است که حتی المقدور اصالت متن اولیه حفظ شده و فقط به برخی اصلاحات عبارتی و ویرایشی اکتفا شود. مباحث این مجموعه شامل مقدمه ای درباره ی زندگی مهندس سحابی و پنج فصل می شود: 

فصل اول: جنبش اسلامی معاصر- در این فصل سحابی به نقد و بررسی جنبش اسلامی معاصر ایران از زمان سید جمال الدین اسدآبادی به این سو پرداخته است.

فصل دوم: تاریخ اسلام – این فصل شامل دو رساله درباره ی نهضت امام حسین علیه السلام است.

فصل سوم: انقلاب مشروطیت – این فصل دربرگیرنده ی مصاحبه ای از مهندس سحابی درباره ی انقلاب مشروطیت است.  

فصل چهارم: نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد- این فصل شامل چند مقاله و مصاحبه درباره ی نهضت ملی شدن صنعت نفت، حکومت دکتر مصدق و کودتای 28 مرداد است که در سه بخش مجزا ارائه شده است.

فصل پنجم: انقلاب- این فصل شامل شانزده مصاحبه و مقاله درباره ی انقلاب اسلامی ایران و تحولات مرتبط با آن است. 

از آنجا که مطالب این مجموه حاصل گفتگوهای متعدد در زمان های مختلف است لذا پاره ای مطالب و نکات تکرار شده اما به منظور حفظ اصالت متن از حذف آن ها خودداری گردیده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام

منابع مشابه

اسناد نفت و جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران

اسناد نفت و جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران

تورج اتحادیه

این کتاب از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول اقتباسی است از کتاب اسناد نفت که اسناد مربوط به صنعت نف

تاریخ فرهنگ کاشان؛ از تأسیس ادارۀ معارف تا 1357 شمسی

تاریخ فرهنگ کاشان؛ از تأسیس ادارۀ معارف تا 1357 شمسی

سید محمود سادات بیدگلی

این کتاب به تاریخ آموزش و پرورش کاشان از قبل از ایجاد ساختار رسمی فرهنگ در کاشان تا سال 1357 می پردا