۲۲۴۰
۸۱۲
۱۳۹۹/۱۱/۳۰
مصدق 1332-1322

مصدق 1332-1322

پدیدآور: گفت و گوی محمدصادقی با فریدون مجلسی ناشر: نشر پایانتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۵۰نسخهشابک: 2-57-5742-600-978تعداد صفحات: ۲۸۴ص

خلاصه

در کتابی که پیش رو دارید، شخصیت سیاسی و فعالیت های مصدق از سال 1322 تا 1332 زیر ذره بین قرار گرفته است. او در این 10 سال، که از حساس ترین فصل های تاریخ سیاسی ایران است، در دوره های چهاردهم و شانزدهم نماینده ی مجلس شورای ملی و سپس نخست وزیر ایران بود و فعالیت های مستمری در عرصه ی سیاست داشت.

معرفی کتاب

دکتر محمد مصدق یکی از چهره های محبوب و تأثیرگذار در تاریخ معاصر ایران است که سرگذشت او و نقش و جایگاهی که در عرصه ی سیاست داشت همواره موضوعی برای مطالعات و پژوهش ها بوده و هست. مصدق یکی از سیاست مدارهای نامدار ایرانی است که کنش سیاسی او بیش از نقد با ستایش های فراوان مواجه بوده است. او هرچند سیاست مداری ملی گرا به شمار می آید اما در قامت رهبر نهضت ملی شدن نفت، هم برای بسیاری از مردم، و هم برای بسیاری از گروه های سیاسی و مبارز(با گرایش های مختلف فکری) شخصیتی الهام بخش و ستودنی بوده و هست. در کتابی که پیش رو دارید، شخصیت سیاسی و فعالیت های مصدق از سال 1322 تا 1332 زیر ذره بین قرار گرفته است. او در این 10 سال، که از حساس ترین فصل های تاریخ سیاسی ایران است، در دوره های چهاردهم و شانزدهم نماینده ی مجلس شورای ملی و سپس نخست وزیر ایران بود و فعالیت های مستمری در عرصه ی سیاست داشت. برای بازخوانی تحلیلی و انتقادی کنش سیاسی مصدق، و همین طور رخدادهای مهم در 10 سال مورد نظر، پرسش هایی با تکیه بر منابع دست اول و مهم، همچون متن مذاکرات مجلس شورای ملی، روزنامه ها، کتاب های پژوهشی و تاریخی، خاطرات، نوشته ها و تحلیل های شخصیت های سیاسی تنظیم، و در گفت و گو با فریدون مجلسی (نویسنده، مترجم و تحلیل گر مسائل سیاسی) مطرح گردیده است. مجلسی در پاسخ هایی که ارائه کرده به نکته هایی می پردازد که در نگاه به رخدادها و مناقشه های سیاسی راهگشاست. این گفت و گوی بلند به صورت مکاتبه (و مکالمه ی تلفنی) از 8 خرداد 1399 آغاز شد و در 8 تیر 1399 به پایان رسید. در طراحی پرسش ها نگرش های مختلف به مسائل و رخدادها گنجانده شده است تا مجال بیش تری برای اندیشیدن فراهم شود. در این کتاب که به بزنگاه ها و فصل هایی مهم از تاریخ سیاسی ایران پرداخته شده، نقد و پرسش گری، هدف اصلی بوده است.

فهرست مطالب این کتاب:

پیش گفتار

مجلس چهاردهم

اصلاح فرهنگ

از ترور شاه تا تشکیل مجلس شانزدهم

ترور رزم آرا و نخست وزیری مصدق

23تیر 1330

قیام 30 تیر

از 9 اسفند تا قتل افشار طوس

25 و 28 مرداد

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

زبان و اندیشه در جهان اسلام

زبان و اندیشه در جهان اسلام

محمود محمدعلی

اثر پیش رو تلاش شایسته ای در زمینۀ روایت زبان عربی به عنوان زبان تفکر قدیم ماست. روایتی که چون قوام