۲۷۶۶
۱۱۲۶
۱۳۹۹/۶/۳۱
مشروطیت از زبان تقی زاده

مشروطیت از زبان تقی زاده

پدیدآور: محمود تربتی سنجابی ناشر: هزاره سوم اندیشهتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 5-17-8088-964-978تعداد صفحات: ۳۳۶ص

خلاصه

در میان رجال سیاسی ایران در زمان معاصر، سیدحسن تقی زاده از موقعیت ویژه ای برخوردار است. این کتاب محدود به سه سخنرانی تقی زاده درباره ی مشاهدات او از مشروطیت (تا پایان استبداد صغیر) است، لذا فقط به جهات معینی از شخصیت تقی زاده پرداخته است.

معرفی کتاب

در میان رجال سیاسی ایران در زمان معاصر، سیدحسن تقی زاده (1348-1257) از موقعیت ویژه ای برخوردار است. نقش او در برپایی قیام مشروطه؛ هواداری از از مردم سالاری و مخالفت با سلطنت رضاخان پهلوی؛ پیوستن او به نظام حکومتی، رضاشاه و ماجرای تجدید قرارداد نفت ایران و انگلیس در سال 1933 (1312ش) و ادامه فعالیت های دیپلماتیک و سیاسی او در دوره ی سلطنت محمدرضا شاه پهلوی. نگاهی گذرا به سیر تحول زندگانی و افکار تقی زاده، نشان می دهد که وی یک شخصیت «خاکستری» است. به زبان ساده، دارای جنبه های مثبت و منفی و ضد و نقیض است. او مردی ادیب و سخنور بود و اطلاعات وسیعی درباره ی تاریخ اسلام، و سایر ادیان، داشت؛ مقالات متعدد او گواهی است بر این مدعا. ضمنا چون سالیان درازی را در اروپا به سر برده بود، با فرهنگ و تمدن غرب کاملا آشنا و شیفته ی آن بود، به طوری که یکی از هواداران سرسخت تجدد (مدرنیته) در ایران به شمار می رفت. الگوی فکری او در این زمینه، نظام حکومتی بریتانیا بود. این کتاب محدود به سه سخنرانی تقی زاده است، لذا فقط به جهات معینی از شخصیت او پرداخته است. این سخنرانی ها در باشگاه مهرگان پیرامون مشاهدات وی از مشروطیت (تا پایان استبداد صغیر) است. ماجرای سخنرانی تقی زاده در باشگاه مهرگان، ملاقات و گفت و گوی کوتاه او با تقی زاده، نگاهی کوتاه به زندگانی سیاسی تقی زاده؛ تقی زاده از نگاه دیگران؛ پاسخ تقی زاده به اتهامات. چون این سخنرانی های در واقع مشاهدات شخصی تقی زاده از جریان انقلاب مشروطه است؛ از این رو درخور توجه و تأمل است خاصه آنکه مشروطیت بخش مهمی از تاریخ ایران است و نیز تقی زاده هیچ اثر مکتوبی درباره انقلاب مشروطه ی ایران ننگاشته است. شایان ذکر است مجموعه ی سخنرانی های تقی زاده به وسیله ی جامعه ی لیسانسیه های دانشسرای عالی - باشگاه مهرگان - به سرپرستی محمد درخشش که بعدها به وزارت فرهنگ دست یافت با استفاده از یادداشت ها و گزارشات سخنرانی ها که به طور کامل از سوی مؤلف در روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده بود، جداگانه در سال 1338 منتشر شده است و اینک پس از سپری شدن نزدیک به شصت سال جهت آگاه شدن مورخان تاریخ معاصر خطابه های مزبور با ویرایش جدید نشر پیدا می کند. انتشار این خطابه ها دلالت بر آن ندارد که همه ی مطالب مورد توافق نویسنده ی این کتاب است. عناوین اصلی:  

1. مقدمه

2. دیباچه به قلم تقی زاده

3. خطابه اول

4. خطابه دوم: میزبان بی ادب

5. خطابه سوم: یادداشت های متفرقه

6. یادداشت های تقی زاده درباره ی خطابه ها

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

از نیمروز تا امروز

از نیمروز تا امروز

امیر میر

نقاط زیادی در روی زمین وجود دارند که هر کدام دارای هویت، ماهیت و رازهایی هستند که از یک فاصله معین ب

سفرنامه ی مسافر مجهول (شرح حال سید شرفه در وقایع مشروطه ی فارس)

سفرنامه ی مسافر مجهول (شرح حال سید شرفه در وقایع مشروطه ی فارس)

محمد صادق میرزا ابوالقاسمی

سفرنامه ی مسافر مجهول، شرح وقایع تاریخی فارس در سال 1329 ق است. در این کتاب وقایع تاریخی یکی از مهم