۲۱۲۰
۸۴۲
۱۳۹۹/۶/۲۸
نسل کشی ارامنه: جهان سخن می گوید: 2018 - 1915: مدارک و اعلامیه ها

نسل کشی ارامنه: جهان سخن می گوید: 2018 - 1915: مدارک و اعلامیه ها

پدیدآور: هاروت ساسونیان ناشر: نشر ثالثتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: محمدباقر امیرانیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۷۷۰نسخهشابک: 6-313-405-600-978تعداد صفحات: ۱۷۲ص

خلاصه

این کتاب مجموعه ی جمع آوری شده از اسناد، مدارک و بیانیه هایی است که نشان دهنده ی به رسمیت شناختن نسل کشی در صدو سه سال گذشته است که جهان به طور فزاینده ای وسعت و نتایج نسل کشی ارامنه را به منظور درک واقعی آن ارزیابی کرده است.

معرفی کتاب

سال 2020 مصادف با صد و سومین سالگرد نسل کشی ارامنه به دست حکومت عثمانی است. نسل کشی با طرحی سیستماتیک به منظور نابودی کامل ارامنه در سرزمینه تاریخی شان به اجرا درآمد. این کتاب مجموعه ی جمع آوری شده از اسناد، مدارک و بیانیه هایی است که نشان دهنده ی به رسمیت شناختن نسل کشی در صدو سه سال گذشته است که جهان به طور فزاینده ای وسعت و نتایج نسل کشی ارامنه را به منظور درک واقعی آن ارزیابی کرده است. به هر حال، به رغم افزایش به رسمیت شناختن و محکوم کردن این نمونه ی شنیع «رفتار غیرانسانی انسان نسبت به انسان»، دولت وقت ترکیه هنوز مجرمیت پیشینیان خود را به رسمیت نشناخته و مسئولیتش را در قبال جبران خسارت آن نپذیرفته است. هدف نویسنده در این جا اثبات نسل کشی علیه ارامنه نیست. اسناد و مدارک بی شماری در آرشیو کشورهای بسیاری وجود دارد که اقدامات جنایت آمیز علیه انسانیت را تأیید می کند و مرتکبین آن را بدون هیچ شک و تردیدی شناسایی کرده است. جمع آوری اسناد و مدارک و بیانیه ها به سادگی دال بر واقعیت نسل کشی ارامنه است. طی صدو سه سال گذشته، بسیای از دولت ها، رهبران جهان، افراد برجسته و صاحب نام و سازمانه های بین المللی آن را به رسمیت شناخته و یادآور آن بوده اند. صد و سه سال بعد، نسل کشی ارامنه دیگر یک «نسل کشی فراموش شده نیست»، این جنایت هولناک در سطح گسترده ای در خودآگاهی جامعه ی جهانی ماندگار شده است؛ و مهم تر این که، به رغم اصرار و تلاش ترکیه در انکار آن، در خودآگاهی و ذهن مقامات ترکیه رخنه کرده است؛ جانشینان مرتکبین نسل کشی ارامنه. همان طور که ارامنه سالگرد نسل کشی را به یاد می آورند، از تأکید همدلی و حمایت از جامعه ی جهانی و این که تراژدی آن ها از طرف حافظه ی جمعی انسان ها همراهی می شود دلگرمند. این ماندگارترین خاطره و بهترین تضمین برای عدم تکرار آن است.

هاروت ساسونیان، ناشر، مقاله نویس، مفسر تلویزیون، تحلیل گر سیاسی، نویسنده، برنده ی جوایز مستندسازی، سخنران و فعال حقوق بشر. او ناشر و سردبیر روزنامه ی کالیفرنیا کوریر است.تفسیر های هفتگی او به چندین زبان زنده ی دنیا ترجمه و در بیش از دویست نشریه و وب سایت های گوناگون از جمله هافینگتن پست منتشر می شود. او در کشورهای گوناگون درباره ی نسل کشی ارامنه سخنرانی کرده است. او مؤسس و رئیس بنیاد ارمنیان متحد است، که ائتلافی از پنج سازمان خیریه ی آمریکایی - ارمنی است. ساسونیان به عنوان یکی از اعضای حقوق بشر در سازمان ملل متحد در ژنو سوییس به مدت ده سال از 1978 تا 1988 فعالیت کرد. او در به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط کمیته ی فرعی سازمان ملل در پیشگیری از تبعیض و حمایت از اقلیت ها در 1985 نقش رهبری را داشت. مجموعه ی ای که او گردآوری کرده است در پنج بخش تهیه و تنظیم شده است:

بخش اول: بیانیه های رؤسای جمهور، مقامات دولتی، اشخاص برجسته

بخش دوم: قانونگذاری ملی: قوانین، قطعنامه ها، اعلامیه ها

بخش سوم: بیانیه های سازمان های بین المللی و پژوهشگران

بخش چهارم: معاهده ها، دادگاه ها و رأی ها

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

فلسفه تاریخ در قرآن

فلسفه تاریخ در قرآن

جواد سلیمانی امیری

دانش فلسفه نظری تاریخ به پرسش های مهم بشر درباره مسائلی چون ماهیت، قانونمندی و عوامل محرک تاریخ، ادو

دانشنامه قوم بختیاری (تحلیل آداب، آیین، سنت، اعتقاد و باور داشت ها)

دانشنامه قوم بختیاری (تحلیل آداب، آیین، سنت، اعتقاد و باور داشت ها)

سریا داودی حموله

محور مطالعات مؤلف، علت پیدایی باورهای اعتقادی و چرایی آیین هاست و سعی او بر این بوده که با تحقیقات م