۳۶۷۰
۱۵۴۷
۱۳۹۹/۶/۱۷
شناخت اصالت و جعل آثار تاریخی ایران باستان

شناخت اصالت و جعل آثار تاریخی ایران باستان

پدیدآور: عیسی صفری ممقانی ناشر: نشر پازینهتاریخ چاپ: ۱۳۹۹مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۵۰۰نسخهشابک: 6-168-180-600-978تعداد صفحات: ۵۴۵ص

خلاصه

این کتاب حاصل مطالعات، تحقیقات میدانی و تجارب ده ساله ی نگارنده و همکاران وی در بین علوم نمادها، علایم و ادیان شناسی، انواع شاخه های باستان شناسی و آئین های تدفین، حروف و خط باستان، کشف جعل در اشیا عتیقه و تاریخی می باشد که اکنون در اختیار علاقمندان علوم تاریخی قرار گرفته است. این اثر یکی از نفیس ترین و بدیع ترین منابع تخصصی برای شیوه های کشف تقلب، جعل و تزویر در آثار تاریخی، فرهنگی و هنری است و به محققین و فعالان این حیطه پیشنهاد می شود.

معرفی کتاب

یادگیری علم و مطالعه ی تاریخ گذشتگان، در واقع استفاده از تجربیات همه ی کسانی است که پیش از ما زندگی کرده و رنج و زحمتی را برای کسب تجربه، متحمل شده اند. ما با مطالعه ی صحیح تاریخ و با استفاده ی درست از علم در واقع با بهره گیری از تجربیات گذشتگان توانایی های خودمان را افزایش داده و دنیایی زیبا؛ آرام و دلنشین را برای خود و دیگران مهیا خواهیم ساخت. از قرن چهاردهم به این سو صاحبان و علاقمندان به نگهداری اشیاء عتیقه در جستجوی آثار کهن و باستانی هستند. این افراد امیدوارند که با این اقدام، دانش خود را از گذشته که تنها بر پایه ی متون باستانی استوار بود افزایش دهند. تا اوایل قرن نوزدهم؛ جستجوی گنج منجر به کشف تمدن های بزرگ گمشده می گردید. پیشرفت های صورت گرفته در مطالعات و بررسی های زمین شناسی، این فرضیه را مطرح می کند که این فرهنگ ها بسیار کهن و قدیمی بوده اند اما تعیین قدمت آثارشان بسیار دشوار است. هدف از جعل آثار باستانی فریب اذهان عمومی است. در این عمل که به منظور کسب ثروت صورت می گیرد از روی آثار باستانی ارزشمند، گرانبها و نادر، شی بدلی ساخته می شود و به جای اثر اصلی به فروش می رسد. همچنین هدف از جعل اسناد؛ ادعای تملک زمین، دارایی و یا کسب اصالت، هویت و قدرت است. برخی مواقع نیز این عمل به منظور فریب کارشناسان آثار هنری و تاریخی صورت می گیرد. برخی از آثار بدلی، نمونه های ساده و برخی دیگر، نمونه های پیچیده هستند که با استفاده از تکنیک های ساخت اشیا در اعصار کهن ساخته می شوند. نکته ی دیگر آنکه برخی مواقع، جاعلان از مهارت های کاربردی باستان شناسان که در حفظ آثار تاریخی به کار می برند، سوء استفاده کرده و به ترمیم اشیاء آسیب دیده دست می زنند و یا قطعات نامربوط اشیای شکسته را در کنار هم قرار می دهند.

هدف اصلی نویسنده از نگارش این کتاب، شرح شیوه های کشف جعل آثار تاریخی بوده تا خدای ناخواسته افراد در دام شیادان و جاعلان تاریخی گرفتار نشوند چرا که با توجه به سیل عظیمی از اشیاء تقلبی و جعلی که روانه ی بازار شده و افراد ناگاه را متحمل خسارت های سنگین نموده، این امر ضروری به نظر می رسید. این کتاب حاصل مطالعات، تحقیقات میدانی و تجارب ده ساله ی نگارنده و همکاران وی در بین علوم نمادها، علایم و ادیان شناسی، انواع شاخه های باستان شناسی و آئین های تدفین، حروف و خط باستان، کشف جعل در اشیاء عتیقه و تاریخی می باشد که در اختیار علاقمندان علوم تاریخی قرار می گیرد. این کتاب شامل هشت بخش است:

مهرهای باستانی

تندیس ها، مجسمه ها و پیکرک های باستانی

سکه های باستانی

فلز و مجموعه های فلزی

کوزه و سفالینه های تاریخی

کتب خطی، پوست نبشته ها، الواح و کتیبه های تاریخی

ریتون و تکوک های باستانی

مومیایی های تاریخی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف