۲۶۲۴
۹۷۶
۱۳۹۹/۵/۲۱
روابط مصر و ایران: بین دوستی و جدایی1981-1970

روابط مصر و ایران: بین دوستی و جدایی1981-1970

پدیدآور: سعید صباغ ناشر: آزاد مهرتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: سیده نسترن پزشکی مکان چاپ: تهران شابک: 0-73-5564-600-978تعداد صفحات: ۲۲۵ص

خلاصه

در این کتاب نویسنده با نگاهی عمیق به بررسی و تحلیل دو محور متضاد پیوند و جدایی در روابط ایران و مصر می پردازد که در بازه ی زمانی بین 1970 تا 1981م می باشد.

معرفی کتاب

مصر کشوری سرشار از تاریخ و نیز عجایب است. کشوری با هزاران سال تاریخ و اهرامی که خود تصویر تاریخند. با مطالعه درباره ی تاریخ سیاسی معاصر مصر؛ تنش ها، تغییرات و گرایش های مختلف را در ان می یابیم و زمانی که به روابط ایران و مصر می نگریم در دو محور کاملا متضاد از پیوند و جدایی خبر می گیریم.

در این کتاب، دکتر سعید الصباغ به بررسی و تحلیل همین دو محور متضاد می پردازد و بازه ی زمانی بین 1981-1970، نگاهی عمیق به روابط این دو کشور گاه دوست و گاه دشمن دارد. کار دکتر الصباغ برای محققان علوم سیاسی و مطالعات مصر بسیار مفید و برای افراد علاقه مند در این زمینه نیز جذاب است. 

به نظر می رسد آن جدایی که روابط مصر و ایران از سال 1979 میلادی پس از به قدرت رسیدن انقلاب اسلامی در کشور به خود دیده است، گویی برای بسیای از مصری ها و اعراب همانند معمایی گشته است. به همان میزان هم، پیوند میان دو کشور در سال 1970 میلادی در پی درگذشت عبدالناصر طی دوره ای آغاز گردید و تا ابتدای انقلاب اسلامی پس از هشت سال ادامه داشت. چون قبل از آن با رنگی از نفرت پوشیده شده بود که این امر، محصول روابط ویژه ی شاهنشاه نشسته بر تحت طاووس و میان اسرائیل بود.

کتابی که در دست ماست در پی تفسیر این معما است و می بینیم که در طی یک مطالعه ی موضوعی قابل اعتماد، تمامی دیدگاه ها چه مصری چه ایرانی ارائه می شوند و در این امر آشنایی وی به زبان فارسی کمک کرده و توانسته است به راه حلی دست یابد.

(دوستی یا وصال) آغاز آن پس از ا ختلال آشکار در توازن قوای اعراب و اسرائیل بعد از جنگ 1967 م شروع شد. این همان پدیده ای بود که باعث گردید ایران در روابطش با حکومت تل آویو تجدید نظر نماید و در دلائل جدایی که به مصر و بسیاری از کشورهای عربی طی دوران ناصری حاکم بود بازنگری کند. سیاست حکومت تهران در قبال اسرائیل از مهم ترین دلائل آن بود. نویسنده ی این کتاب به همدلی متقابلی که مصر از سوی دولت ایران ضمن جنگ اکتبر 1973 م دریافت کرده بود تأکید دارد که یکی از برگ های برنده ی در دست سیاست خارجی مصر طی این دوران بسیار سخت در درگیری اعراب و اسراییل را نمایان می سازد. مطالب در چهار فصل ارائه گردیده است:

فصل یک: عرصه ی خارجی روابط مصر و ایران

فصل دو: تحولات روابط مصر و ایران

فصل سوم: الگوهای همکاری مصر و ایران

فصل چهارم: تحول روابط مصر و ایران

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف