۲۶۲۶
۱۱۱۲
۱۳۹۹/۴/۲۹
شورش جنوب: سیری در برنامه اصلاحات ارضی در ایران و تحرکات پس از آن در فارس

شورش جنوب: سیری در برنامه اصلاحات ارضی در ایران و تحرکات پس از آن در فارس

پدیدآور: سید عبادالله هاشمی ناشر: نوید شیرازتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: شیرازتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 1-861-192-600-978تعداد صفحات: ۲۳۰ص

خلاصه

هدف اصلی از نگارش این کتاب، بررسی درگیری بین عشایر جنوب کشور «استان فارس» با حکومت مرکزی «نیروهای دولتی» بوده است.

معرفی کتاب

اگر به مجموع وقایع اتفاق افتاده طی سال های 1341 الی 1343 در استان فارس رجوع و آن ار وارسی کنیم، در می یابیم این وقایع هیچ شباعت و سنخیتی با اصطلاحاتی همچون: انقلاب، رفرم، نهضت یا جنبش، کودتا و جنگ داخلی ندارد. این مسائل نویسنده را واداشت تا نام کتاب را با کمی احتیاط انتخاب کند و نام شورش جنوب را برگزیند. زیرا وقایع اتفاق افتاده مقطعی و فاقد ایدئولوژی بوده است. بدون شک دلیل اصلی و مسبب شروع درگیری ها و متحد کردن عشایر جنوب برای مقابله با حکومت پهلوی را می توان قتل مهندس ملک عابدی، رئیس حوزه ی اصلاحات ارضی منطقه ی فیروزآباد، دانست. بعد از وقوع این حادثه توسط یاغیان بود که حکومت به اشتباه یا به عمد به مقابه با عشایر جنوب به وسیله ی قدرت سخت و قوه ی قهریه برخاست و سران و بزرگان عشایر را احضار، دستگیر و زندانی کرد و با بعضی از آنان نیز برخوردهای نادرستی را داشت که مجموع این برخوردها باعث عکس العمل از سوی عشایر شد. آنان به جمع آوری عشایر جنجگو، چریک و سلاح روی آورده و بعد از وحدت و یکپارچگی بین عشایر با نیروهای دولتی برای مدتی به مقابله برخاستند تا به این وسیله مخالفت خود را با حکومت مرکزی نشان دهند. از شواهد و اسناد پیداست که گروهی چریک در منطقه ای که در مرکزیت یک کشور قرار گرفته است به فکر انقلاب یا کودتا نبوده اند و یارای چنین کاری را نیز نداشته اند؛ بلکه هدف عکس العمل نشان دادن و اعتراض به رفتار بد و غیرعقلانی حکومت با عشایر بوده است.

نویسنده با نگارش این پژوهش و تحقیق سعی دارد تا برگی از تاریخ سیاسی و اجتماعی معاصر ایران را ورق بزند و به بعضی از مسائل و اتفاقات از جمله: بررسی وقایع اتفاق افتاده و وضعیت ایران در اوایل دهه ی چهل شمسی بپردازد سپس به قتل مهندس ملک عابدی، تغییر و تحولات بعد از قتل مهندس ملک عابدی، عکس العمل حکومت مرکزی، اعتراض و رودررویی عشایر جنوب با نیروهای دولتی و نیز عاقبت آنان اشاراتی کند. در فصل سوم نیز نویسنده طی مصاحبه ای با یکی از افرادی که در این شورش نقش داشته و در صدد قیاس گفته های وی با مطالب مکتوب دیگر بوده است و در انتها پیوستی به کتاب اضافه شده است. در پیوست سعی شده مخاطب با زندگی نامه و تصاویر افرادی که در متن کتاب برخورد می کند تا حدودی آشنا شود.

پژوهش پیش رو با روش کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده و در ضمن با بهره گیری از مصاحبه و گفت و گو با یکی از بازیگران اصلی در جریان شورش جنوب و نگارش و مکتوب کردن این مصاحبه با عنوان تاریخ شفاهی، سعی بر شفافیت و انعکاس درستی و اصالت مطالب داشته است. هدف اصلی از نگارش این کتاب، بررسی درگیری بین عشایر جنوب کشور «استان فارس» با حکومت مرکزی «نیروهای دولتی» بوده است. مطالب در سه فصل تنظیم گردیده است:

فصل یکم/ ایران در اوایل دهه چهل شمسی

فصل دوم/ شورش جنوب

فصل سوم/ تاریخ شفاهی

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

چپ رادیکال در ایران: انقلابیون مارکسیست ایرانی، تشکیل و تکامل سازمان فدائیان خلق 1355-1343

چپ رادیکال در ایران: انقلابیون مارکسیست ایرانی، تشکیل و تکامل سازمان فدائیان خلق 1355-1343

علی رهنما

تاریخ ایران به واقع پر از شرح رخدادهایی است که دسترسی به ریشه های فکری و تبیین آن ها نادیده گرفته ش