۲۹۹۶
۱۰۶۱
۱۳۹۹/۴/۱۷
زبدة الوقایع (تاریخ وان و هکاری 1266-1262ش)

زبدة الوقایع (تاریخ وان و هکاری 1266-1262ش)

پدیدآور: میرزا موسی خان طباطبایی انصاری ناشر: نشر تاریخ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 9-39-8687-600-978تعداد صفحات: ۶۶۹ص

خلاصه

این اثر دارای اطلاعات ذی قیمتی از مسائل مهم تاریخی، سیاسی، جامعه شناختی، هنری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اداری ولایت وان و هکاری می باشد که در منابع دیگر یافت نمی شود و همین مسأله ارزش این کتاب را دو چندان می کند. نویسنده ی این کتاب منشی اول وزارت امورخارجه ایران و یکی از چهره های مهم و سرشناس دوره ی قاجاریه بود که در دیپلماسی و امور مربوط به مسائل دیپلماتیکی و در عرصه ی سیاست سرآمد بود. او مدت چهارسال و سه ماه بین سال های 1262 تا 1266 شمسی مسئول کارگذاری ایران در وان و هکاری و بدلیس بود.

معرفی کتاب

پژوهش در نسخه های خطی، کاری بس دشوار است، لکن کار کردن در این راستا دارای ویژگی های بسیار مهمی است. در طول تاریخ کتاب های زیادی به زبان فارسی درباره ی کرد و کردستان از سوی نویسندگان کرد به رشته ی تحریر درآمده است. نسخه ی خطی حاضر که در نوع خود بسیار با ارزش و فوق العاده مهم است، با عنوان زبدة الوقایع به معنی برگزیده و یا خلاصه حوادث و وقایع است که در مورد تاریخ، جغرافیا، جامعه شناسی، اوضاع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و اداری دو ولایت وان و هکاری در کردستان ترکیه نوشته شده است و به طور خلاصه در مورد مناطق بایزید و بدلیس نیز مطالبی دارد. این کتاب دارای پنجاه و یک فصل است که هر فصل متعلق به یک موضوع خاص می باشد. شایان ذکر است که تصحیح و تحقیق این کتاب حدود چهارسال به طول انجامیده و اهتمام فراوانی در مورد آن انجام پذیرفته است.

نویسنده ی این کتاب منشی اول وزارت امورخارجه ایران و یکی از چهره های مهم و سرشناس دوره ی قاجاریه بود که در دیپلماسی و امور مربوط به مسائل دیپلماتیکی و در عرصه ی سیاست سرآمد بود. او مدت چهارسال و سه ماه بین سال های 1262 تا 1266 شمسی مسئول کارگذاری ایران در وان و هکاری و بدلیس بود. خواننده در هنگام مطالعه ی این کتاب اطلاعات فراوانی درمورد سیاستمداری نویسنده کسب می کند. از یک سو روابط وی با دولت عثمانی و مردم منطقه و از سوی دیگر با سرکنسول های انگلیس و روسیه در وان. در متن کتاب مشخص می شود که نویسنده تا حدود زیادی علاقه اش را به ایران و ایرانیان نشان می دهد. وی به خاطر خدماتی که انجام داده بود، مورد توجه ناصرالدین شاه قاجار قرار گرفت تا جایی که شاه با دستخط خودش بر روی این اثر، ضمن تعریف و تمجید از آن، نویسنده را فردی قابل و کاردان معرفی کرده و دستور داده که از تجارب وی استفاده شود و شغلی را که موافق شأن و منزلت او هست به وی بدهند.

میرزا موسی خان در این کتاب برخلاف سایر نویسندگان و مصنفین که بیشتر به کلی گویی می پردازند و به جزئیات اشاره ای ندارند؛ ذره ای در نگارش مسائل مربوط به هر دو ولایت وان و هکاری فروگذاری نکرده است که شایسته ی تقدیر و تحسین است. می توان گفت که این کتاب اولین اثر در مورد تاریخ محلی درباره ی گوشه ای از مناطق کردنشین است. بنابراین دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف