۲۳۷۶
۱۰۱۱
۱۳۹۹/۴/۹
مداخلات ایرانیان؛ شاهنشاهی هخامنشی، آتن و اسپارت 450 - 386 قبل از میلاد

مداخلات ایرانیان؛ شاهنشاهی هخامنشی، آتن و اسپارت 450 - 386 قبل از میلاد

پدیدآور: جان هایلند ناشر: شفیعیتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: محمد ملکیمکان چاپ: تهرانتعداد صفحات: ۳۹۳

خلاصه

کتاب حاضر تا حدودی با دیدی انتقادی سعی در ارائه یک چهره منصفانه از سیاست شاهنشاهان هخامنشی در دوران اردشیر یکم، داریوش دوم و اردشیر دوم تا سال 386 و انعقاد پیمان آنتالکیداس دارد.

معرفی کتاب

کتاب حاضر دیدگاه متعارف از تعامل بین شاهنشاهی ایرانی هخامنشی و دولت‌های یونان را به چالش می‌کشد. عمده گزاره‌های تاریخی که کتاب بر پایه آن تدوین شده است، از مورخان یونان باستان سرچشمه گرفته است و نویسنده تا حدودی با دیدی انتقادی سعی در ارائه یک چهره منصفانه از سیاست شاهنشاهان هخامنشی در دوران اردشیر یکم، داریوش دوم و اردشیر دوم تا سال 386 و انعقاد پیمان آنتالکیداس دارد. فرمانروایان هخامنشی که در کتبیه‌های پارسی باستان با عنوان شاهنشاه از آنها یاد می‌شود، در متون یونانی و برخی از نویسندگان سده‌های اخیر غرب همواره به اشتباه از آنها با لفظ شاه یاد می‌شود و قلمرو آنها را امپراتوری خوانده‌اند، در حالی که فرمانروایان ایران باستان، شاهنشاه و قلمرو آنها، شاهنشاهی است. مترجم در ترجمه این کتاب تا جایی که امکان داشته از کاربرد واژگان و عناونی که مغایر با ادبیات تاریخی ایران باشد، خودداری کرده است و امید می‌دارد که پژوهندگان و خوانندگان ایرانی از کاربرد برخی واژگان و عناوینی که متعلق به فرهنگ‌های دیگر اقوام می‌باشد و خواسته و ناخواسته بر ما در سالیان گذشته از سوی برخی نویسندگان و مترجمان ناآشنا با تاریخ ایران تحمیل شده خودداری کنند.

مترجم همه جا و بخصوص در کلاس‌های درسش بر این مسئله مهم تاکید می‌کند و برای پرهیز از چنین اشتباهات فاحشی به کلیه خوانندگان بخصوص دانشجویان تاریخ توصیه می‌کند که از کتاب‌ها و کلاس درس اساتیدی که در آن حوزه تخصصی ندارند، پرهیز کنند و از کتاب‌ها و درس اساتید استفاده کنند که سال‌ها در آن حوزه مطالعه و تحقیق کرده و به موفقیت‌هایی نائل شده‌اند، استفاده کنند. کتاب پیش رو حاصل دو دهه مطالعه مستمر و تدریس و تحقیق نویسنده است.

جان هایلند مدرک لیسانس خود را در رشته تاریخ از دانشگاه کرنل و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته تاریخ باستان از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و از سال 2006 در دانشگاه کریستوفر نیوپورت مشغول تدریس یونان باستان، ایران هخامنشی، رم باستان و تاریخ جنگ است. حوزه تحقیقاتش ایران هخامنشی (قرن ششم ـ چهارم پیش از میلاد) یونان کلاسیک (قرن 5 تا 4 قبل از میلاد) آناتولی باستان (لیدیا، لیکیا، کاریا) جنگ باستان و امپریالیسم است.

وی در تحقیقات خود به بررسی روابط بین شاهنشاهی پارسی هخامنشی و یونانیان باستان می‌پردازد.

فهرست مطالب

دیباچه مترجم

فصل یکم: ایران هخامنشی و یونانیان محصور در دریا

فصل دوم: اردشیر یکم و صلح آتنیان

فصل سوم: جنگ پلوپونزی و مسیر مداخله

فصل چهارم: جنگ تیسافرنس و پیمان 411

فصل پنجم: نیروی دریایی پادشاه و عدم موفقیت مداخله ساتراپ‌ها

فصل ششم: کورش کوچک و پیروزی اسپارت

فصل هفتم: اردشیر دوم و جنگ با اسپارت

فصل هشتم: ایران، جنگ کورنتیان و صلح شاه

نتیجه‌گیری

کتاب‌شناسی

نمایه

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر