۳۲۵۹
۱۲۰۳
۱۳۹۹/۴/۵
تاریخ تئاتر ایران

تاریخ تئاتر ایران

پدیدآور: ویلم فلور ناشر: نشر ژرفتاریخ چاپ: ۱۳۹۸مترجم: علیرضا براتی مقدممکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۰۰نسخهشابک: 6-41-8925-964-978تعداد صفحات: ۳۸۰ص

خلاصه

با ظهور انقلاب مشروطه در سال 1906، تئاتر مدرن جان تازه ای گرفت. این اعتقاد وجود داشت که تئاتر یکی از ابزارهای انتشار اصلاح طلبی افکار مشروطه در میان توده های مردم است. اصلاح طلبان می خواستند آرزوهای آزادی سیاسی و دیگر آرمان هایشان را از طریق تئاتر بیان کنند. نمایشنامه های زیادی به وسیله ی گروه های تازه تأسیس تئاتر منتشر شد و تئاترهای زیادی اجرا شد. این کتاب تاریخ متنوع راه‌های بیان نمایش و چگونگی، مکان و اشخاص مجری آن در ایران را توضیح می‌دهد.

معرفی کتاب

با ظهور انقلاب مشروطه در سال 1906، تئاتر مدرن جان تازه ای گرفت. این اعتقاد وجود داشت که تئاتر یکی از ابزارهای انتشار اصلاح طلبی افکار مشروطه در میان توده های مردم است. اصلاح طلبان می خواستند آرزوهای آزادی سیاسی و دیگر آرمان هایشان را از طریق تئاتر بیان کنند. نمایشنامه های زیادی به وسیله ی گروه های تازه تأسیس تئاتر منتشر شد و تئاترهای زیادی اجرا شد. این کتاب تاریخ متنوع راه‌های بیان نمایش و چگونگی، مکان و اشخاص مجری آن در ایران را توضیح می‌دهد که به زبان انگلیسی به قلم یک ایران‌شناس مشهور نوشته شده است. او بررسی هنر نمایش در ایران را از پیش از اسلام آغاز می‌کند و قرون نخستین اسلامی، دوره ی تیموریان، دوره ی صفویان، دوره ی قاجاریان، دوره ی پهلوی تا زمان معاصر را بررسی می‌کند. این کتاب دارای دیباچه، شش فصل، دو بخش ضمیمه و نیز کتاب‌شناسی و نمایه است. فصل‌های کتاب بنا به تاریخ آن‌ها به پیش‌می‌رود:

  • فصل اول: نمایش بدیهه گویی خنده آور- در این فصل بداهه پردازی و نمایش کمیک و کمدی مورد بررسی واقع شده است. به نظر نویسنده وجه تمایز تئاتر ایرانی از اروپایی متکی نبودن بر متن آن است. همچنین این فصل به بازیگران یا سرگرم‌کننده‌ها، بقال بازی و بازی‌های زنانه اشاره می‌کند.
  • نمایش عروسکی یا همان خیمه شب بازی فصل دوم کتاب است که در دوره ی ایران باستان شرح داده‌ می‌شود. خیمه شب بازی با دستکش و ریسمان و تئاتر سایه که بسیار محبوب بوده‌است.
  • نمایش نقلی یا نقالی نمایشی - نمایش داستانی دراماتیک مبحث فصل سوم است که وارد دوره اسلامی شده و نمایش حماسی نقالی که هم عصر با شاهنامه نویسی بوده‌است. این نوع نمایش در قرون نخستین اسلامی و اوایل سده های میانه رواج بسیار داشته‌است. در این دوره، متن شاهنامه ی فردوسی خوانده می‌شده است.
  • فصل چهارم ازبرخوانی مرثیه یا مرثیه خوانی است. به گفته ی نویسنده، روضه خوانی مقدمه‌ای برای پرده خوانی مذهبی و تعزیه است که از حماسه فاصله می‌گیرد.
  • فصل پنجم نمایش حماسه ی مذهبی است که به تغزیه و حماسیه ی مذهبی می پردازد. این دو ترکیبی از هنرهای دوره‌های قبلی است و بازنمایی صحنه ی شهادت امام حسین (ع)، عاشوار و کربلا را نمایش می‌دهد.
  • فصل ششم یا همان تئاتر مدرن، ورود به مدرنیسم است.
نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

تاریخ نان در ایران

تاریخ نان در ایران

ویلم فلور

کتاب حاضر اثری ارزشمند از نویسنده به عنوان یک ایران شناس هلندی است. در این کتاب تاریخچه و جنبه های گ

دیوان سالاری عصر صفوی

دیوان سالاری عصر صفوی

ویلم فلور

کتاب دیوانسالاری عصر صفوی طی سه فصل، مؤسسات، نهادها، ساختارها و نظامات حاکم بر دولت صفوی و کارکردهای