۱۶۷۳۹
۲۷۵۸
۱۳۹۸/۱۱/۲
سومریان در تاریخ بضمیمه تمدن سومری

سومریان در تاریخ بضمیمه تمدن سومری

پدیدآور: عزمی سکر - جاک پیرین ناشر: بنیاد حکمت اسلامی صدراتاریخ چاپ: ۱۳۹۶مترجم: سبحانعلی کوشامکان چاپ: تهرانتعداد صفحات: ۱۸۴

خلاصه

کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست سومریان در تاریخ، تألیف نویسنده لبنانی دکتر عزمی سکر که مشتمل بر یک مقدمه و چند عنوان فرعی است. بخش دوم تمدن سومری تألیف استاد دانشگاه بروکس و مورخ بلژیکی جاک پیرین (1972 ـ 1891 م) به زبان فرانسه است

معرفی کتاب

سومریان قومی بودند که اولین زبان نوشتاری را که انسان شناخته است، اختراع نمودند و آن را با قلم‌های باریک بر روی لوح‌های گلی ثبت کردند و با اختراع خط میخی، آبادنی را در جهان گسترش دادند و در ارتباطات، انقلابی به وجود آورند که در امکانات اقتصادی و فکری، انسان و انسانیت را به نتایج دور دست رسانید و مقدمه و پایه‌ای برای اعتماد به ثبت معاملات مالی و کارهای تجاری و مصرفی شد.

کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست سومریان در تاریخ، تألیف نویسنده لبنانی دکتر عزمی سکر که مشتمل بر یک مقدمه و چند عنوان فرعی است. مقدمه در واقع توضیح اجمالی است برای مطالب مندرج در بخش دوم که دکتر عزمی سکر آن را از زبان فرانسه به زبان عربی ترجمه کرده است. عناوین فرعی نیز مطالب تاریخی و نتیجه تحقیقات دانشمندان و محققان دیگر بوده و در بخش دوم به آنها پرداخته نشده است. این عناوین عبارتند از محیط سومریان، دولتشهر، سومر تحت سلطه اکدیها، ویژگی‌های تمدن سومری، کشاورزی، صنعت، تجارت، معبد، خط و کتابت، تفکر دینی، تفکر علمی، ادبیات و هنر و چند عنوان دیگر که نویسنده درباره کر یک از آنها بحث نموده و توضیحات لازم ارائه کرده است.

بخش دوم تمدن سومری تألیف استاد دانشگاه بروکس و مورخ بلژیکی جاک پیرین (1972 ـ 1891 م) به زبان فرانسه است که در سال 1944 م چاپ و منتشر شد. در سال 1419 ق  دکتر عزمی سکر این بخش را از زبان فرانسه به زبان عربی ترجمه کرد و بخش اول را بر آن افزود و در لبنان چاپ و منتشر کرد.

بخش دوم در حقیقت اصل و هسته اصلی مطالب کتاب را در بر دارد. این بخش بحث‌هایی است مستند به یافته‌های دانش باستان‌شناسی و باستان‌شناسان. مؤلف، سرزمین بین النهرین را از جهات جغرافیای طبیعی و انسانی مورد تحقیق قرار داده است و درباره رودهای دجله و فرات و منابع و سرچشمه‌های آنها و مسیرهای دو رودخانه در گذشته و حال بحث کرده است و اقوام ساکن در سرزمین بین النهرین از لحاظ ریشه‌های تاریخی در زمان باستان و حاکمیت‌های مختلف تشکیل شده در این سرزمین، مورد بررسی و تحقیق مؤلف قرار گرفته‌اند؛ بخصوص قوم سومر و محل زندگی قبلی آنان پیش از مهاجرت به بین النهرین مورد کنکاش واقع شده است.

ظن غالب بر آن است که سومریان از ارتفاعات و بلندی‌های ایران به سرزمین بین النهرین سرازیر شده‌اند در حالی که اصول اولیه کشاورزی را فراگرفته و صنعت سفالگری می‌دانسته‌اند؛ ولی اصل منشاء آنان و محل تکوینشان معلوم نشده است و مقایسه زبانی هم کمک چندانی در این باره نکرده است. اینان از لحاظ زبان و شکل و قیافه و نژاد شبیه هیچ یک از اقوام مجاور خود نبوده‌اند، بنابر این هر چه درباره منشاء اصلی آنان گفته‌اند، فقط حدس و گمان بوده است.

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه مترجم

بخش اول: سومریان در تاریخ

مقدمه

کتاب حاضر

محیط سومریان

دولتشهر

درگیری اجتماعی در درون لجش

ویژگی‌ها و نشانه‌های تمدن سومری

تمدن سومری در ترازو

منابع

بخش دوم: تمدن سومری

محیط جغرافیایی

پایه‌های تمدن سومری دوران پیش از طوفان

نظام شهرها و تشکیل بورژوازی شهرنشینی

برپایی نظام پادشاهی و مساوات مدنی

امپراتوری سارگون

شهر مقدس نیبور محور زندگی بین المللی

دین سومری

تهاجم گوتیان امپراتوری سارگون را نابود می‌کند

سنت حق الهی در لجس در عصر گوادیا شاه

اوج تمدن سومری در عهد حاکمیت خاندان سوم بر شهر اور

شهر اور

انحطاط

فهرست‌ها

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر

دیروز دانش؛ چهارده مقاله در تاریخ علم

دیروز دانش؛ چهارده مقاله در تاریخ علم

غلامعلی حدادعادل

این کتاب مجموعۀ چهارده مقاله درتاریخ علم است که در یک بازۀ زمانی تقریبا پنجاه ساله به نگارش درآمده ا