۲۶۲۴
۱۱۲۶
۱۳۹۸/۱۰/۱۸
لهستانیان و ایران

لهستانیان و ایران

پدیدآور: علیرضا دولتشاهی ناشر: انتشارات بالتاریخ چاپ: ۱۳۸۶مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۳۳۰۰نسخهشابک: 2-03-2574-964-978تعداد صفحات: ۲۴۴ص

خلاصه

نویسنده در این کتاب بر آن است تا مسئله ی برخورد دو جانبه ی ایران و لهستان را در یک انگاره ی گسترده ی تاریخی ترسیم نماید. این نوشتار سیر تحول برخورد این دو ملت را از ابتدا تا جریان غم انگیز آوارگان لهستانی در ایران در زمان جنگ جهانی دوم، در برمی گیرد. سعی نویسنده این است که چگونگی حضور لهستانی ها را در ابعاد مختلف زندگی ایرانی ها دنبال نماید.

معرفی کتاب

مطالعات اسلاویک در ایران چندان پیشینه ای ندارد. لهستان و ایران گذشته از روابط فرهنگی دیرپا در تاریخ خود نقاط مشابه و تجربه های مشابهی دارند. از یورش ایلغار مغول گرفته تا عهدشکنی بناپارت. هردو در سایه ی همساه ای غدار یعنی روسیه روزگار گذرانده اند و لهستان اما از این همسایه زخم های جدی تری - تجزیه - برداشته است. لهستان و ایران در سایه ی غدار دیگری نیز روزگار سپری کرده اند و آن حکومت عثمانی است. هردوی این کشورها زخمی این همسایگی بودند. از این رو دست یاری به سوی یکدیگر گشودند و اتحادی هرچند ناپایدار از بازی روزگار میان این دو کشور موجب شد تا برگه هایی از صفحات تاریخ را به خود سرگرم سازد. لهستان و ایران در پی گشودن دری بر گستره ی پژوهش در پیشینه ی این روابط است. اما دسترسی به آنچه به طور پراکنده در منابع و مآخذ مختلف وجود دارد، استخراج آن را با سختی همراه کرده است. نویسنده ی این پژوهش درصدد بر آمد تا با جمع آوری مطالب در کتابش کار را بر علاقمندان آسان گرداند. او نخستین کسی است که مسئله ی برخورد دو جانبه ی ایران و لهستان را در یک انگاره ی گسترده ی تاریخی ترسیم می نماید. کتاب پیش رو سیر تحول برخورد این دو ملت را از ابتدا تا جریان غم انگیز آوارگان لهستانی در ایران در زمان جنگ جهانی دوم، دربرمی گیرد. انگاره ای که نویسنده به منظور به ثمر رساندن کارش اختیار کرده است، به خواننده ی ایرانی این مجال را می دهد که برای خود ویژگی منحصر به فرد روابط ایران و لهستان را در مقایسه با دیگر ممالک اروپا از جمله انگلیس، ایتالیا و فرانسه مجسم نماید. خاص بودن این داد و ستد را عنوان کتاب که تأکیدی بر مردم لهستان و برخوردشان با ایران دارد، خلاصه می کند. 

از دیرباز از سرزمین ایران اقوام زیادی گذشتند یا ماندند، ولی همه ی آن ها بلااستثناء از نواحی آسیا بوده اند. لهستانی ها تنها قوم فرنگی (اروپایی) به حساب می آمدند که نه به خاطر منافع خاص سیاسی و اعمال قدرت، بلکه از روی نیاز در میان ایران ها سکنی گزیدند. لهستانی ها شاید تنها قوم فرنگی بودند که با تصویر ذهنی فرنگی های ثروتمند، نزد ایرانی ها هیچ سازگاری نداشتند. سعی نویسنده در این کتاب بر این است که چگونگی حضور لهستانی ها را در ابعاد مختلف زندگی ایرانی ها دنبال کند. مطالب در 9 بخش ارائه شده است.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

بریتانیا و کشور حائل: فروپاشی امپراتوری ایران 1914-1890

دیوید مک لین

کتاب حاضر با تکیه بر منابع و اسناد دست اول، دورنمایی از جایگاه ایران در رقابت روس و انگلیس در اواخر

منابع مشابه

روابط صفویه با فرانسه (از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 18)

روابط صفویه با فرانسه (از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 18)

زینب حاتم زاده

کتاب پیش رو روابط دولت فرانسه و صفویه را از اواخر قرن 17 تا اوایل قرن 18 مورد پژوهش و بررسی قرار می