۲۵۳۰
۱۰۲۶
۱۳۹۸/۷/۲۳
امامت علوی در سیره ی نبوی: گونه شناسی و مصداق یابی

امامت علوی در سیره ی نبوی: گونه شناسی و مصداق یابی

پدیدآور: سید حسن سبزواری ناشر: موسسه فرهنگی هنری امامت اهل بیت (ع)تاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: قمتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 0-9-99591-622-978تعداد صفحات: ۴۳۶ص

خلاصه

پژوهش حاضر با تجزیه و تحلیل جامع نگر از سیره ی نبوی وانتزاع عناوین متعدد، به بررسی انوع گونه ها و راهبردهای گفتاری و رفتاری پیامبراکرم (ص) در تبیین و ابلاغ امامت امیرمومنان (ع) پرداخته؛ تا از این رهگذر افزون بر اهمیت و ارزش والای امر «امامت» در منظومه ی معارف دینی و عنایت شایان آن حضرت به جایگاه رفیع «امام» پس از خویش و تبیین مقامات وی، به همسو بودن امر «نبوت» و «امامت» و طرح آن از آغاز بنیان رسالت با استفاده از دو عامل گفتار و رفتار بپردازد.

معرفی کتاب

پژوهش حاضر با توجه به گستره ی تاریخی و روایات صادره پیرامون سیره ی نبوی، پاسخگوی این سوال است که با توجه به اهمیت امامت در منظومه ی معرفتی دین، چه روش هایی در گفتار و رفتار رسول خدا برای تبیین امامت امیرمومنان (ع) رخ نمایانده است؟. بر این اساس، این تحقیق در صدد تبیین راهبردهای گفتاری و کرداری، در عنوان های مستقلی از حیات نبوی است تا با پیوند بین دو علم «سیره شناسی» و «روش شناسی»، گامی موثر در تبیین «امامت» به عنوان مهم ترین رکن اندیشه ی تشیع بردارد. پرواضح است که ارائه ی پاسخ به سوال اصلی این نوشتار، از سویی با در نظر داشتن فضای اجتماعی صدراسلام، گونه های مختلف رفتاری و گفتاری پیامبر اکرم (ص) در امر امامت امیرمومنان (ع) را به تصویر کشیده و از سویی دیگر با توجه به معصوم بودن آن حضرت و حجیت سنت و سیره ی ایشان، به فهم دقیق تر نظام اندیشه ی کلامی شیعه و ارتباط تنگاتنگ نبوت و امامت کمک می کند. هم چنین بخشی از شبهات موجود در زمینه ی منصوص نبودن امامت امیرمومنان (ع) و رها کردن امت از ناحیه ی پیامبر خاتم (ص) را برطرف می سازد. فراتر از این، هدف این نوشتار با توجه به رسالت پیامبر اکرم (ص) در امر هدایت بشر و نقش راهبردی آن، و بررسی گونه ها و روش ها و راهبردهای آن حضرت در گفتار و رفتار خود در ابلاغ امامت امیرمومنان (ع)، آن است که از این رهگذر علاوه بر روشن کردن اهمیت و ارزش والای امر «امامت» در منظومه ی دینی، به عنایت شایان ان حضرت به جایگاه رفیع «امام» بعد از خویش و تبیین مقامات امیرمومنان علی (ع) اشاره کند. اثبات همسویی امر «نبوت» و «امامت» و طرح آن از آغاز بنیان رسالت، دیگر هدف والایی است که این نوشتار دنبال کرده و درصدد همسان سازی کنه و حقیقت «نبوت» و «امامت»، با استفاده از دو عامل گفتار و رفتار نبوی بوده است. بنابراین آنچه در این تحقیق مورد بحث قرار گرفته، تولید محتوایی میان رشته ای در ارتباط با دو دانش «روش شناسی» و «سیره شناسی» است که ضمن گفتار و رفتار پیامبر اکرم (ص) پیرامون اعلان و تبیین امامت امیرمومنان (ع) به ظهور رسیده است. بر همین اساس، صاحب این نوشتار در ضمن مطالعات کتابخانه ای، با روش تاریخی - تبیینی به استقرا و کاوش رفتار و گفتار پیامبر در میان کتب تاریخی و حدیثی پرداخته و با نگارش قریب به دو هزار فیش از گزاره های مربوطه، گونه های رفتاری و گفتاری آن حضرت را که - ساختار اصلی این کتاب است - در ضمن عناوین اصلی و فرعی انتزاع کرده است. پس از این دو مرحله، با لحاظ گزاره های موجود، هریک از یافته ها را با توجه به اهمیتش، در عنوان مربوطه قرار داده است. از این رو ذیل هرگونه ی رفتاری و گفتاری، پس از تبیین مفهوم آن عنوان، به اجمال و اختصار به برخی از احادیث اشاره شده و در مواردی به جهت رساندن مفاد عنوان مذکور، متن روایت به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که محتوای این تحقیق بر اساس مدارک معتبر امامیه بوده و در مواردی به برخی از منابع فرعی و کتب عامه، به جهت شاهد و موید استناد شده است.

نوشتار حاضر متشکل از مقدمه، سه فصل و خاتمه است:

فصل اول: مفاهیم و کلیات؛ این فصل در چهار گفتار تنظیم شده است.

فصل دوم: گونه شناسی گفتار نبوی در تبیین امامت امیرمومنان علیه السلام؛ این فصل نیز بر اساس تقسیم بندی گونه های گفتاری در سه عنوان تنظیم شده است؛ نخست محتوا و مضمون گفتار پیامبر خدا (ص)، و سپس اسلوب های گفتاری و آرایه های لفظی، و در نهایت به الگوهای زبانی - ارتباطی در گفتار نبوی نسبت به ابلاغ امامت امیرمومنان (ع) پرداخته شده است. ذیل هر یک از این سه نوع، به راهبردها و گونه های مختلف گفتاری که در مجموع بالغ بر هجده روش کلی می باشد، اشاره شده است.

فصل سوم: گونه شناسی رفتار نبوی در تبیین امامت امیرمومنان علیه السلام؛ در این فصل به یازده راهبرد رفتاری پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در امر تبلیغ و تبیین امامت امیرمومنان علیه السلام پرداخته شده است.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف