۳۲۶۲
۱۱۹۷
۱۳۹۸/۵/۲۷
مأموریت به ایران [ایران در جنگ جهانی اول]

مأموریت به ایران [ایران در جنگ جهانی اول]

پدیدآور: مارتین هنری دانوهو ناشر: انتشارات ققنوستاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: شهلا طهماسبیمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۱۰۰نسخهشابک: 6-380-278-600-978

خلاصه

در دسامبر 1916، اوایل جنگ جهانی اول، مارتین هنری دانوهو خبرنگار جوان دیلی کرونیکال در بالکان، به مأموریتی اطلاعاتی اعزام شد. کتاب حاضر بازگو کننده ی تجربیاتی است که وی در آنجا کسب نمود. تجربیاتی چنان نامعمول که کاملا از اهمیت نظامی عملیاتی که جزء کوچکی از مأموریت را تشکیل می داد، متمایز بود.

معرفی کتاب

در دسامبر 1916، اوایل جنگ جهانی اول، مارتین هنری دانوهو خبرنگار جوان دیلی کرونیکال در بالکان، به مأموریتی اطلاعاتی اعزام شد. کتاب حاضر بازگو کننده ی تجربیاتی است که وی در آنجا کسب نمود. تجربیاتی چنان نامعمول که کاملا از اهمیت نظامی عملیاتی که جزء کوچکی از مأموریت را تشکیل می داد، متمایز بود. میدان عملیاتی که وزارت جنگ، مارتین را به آنجا فرستاد، سرزمینی بود در شمال غربی ایران که تا قفقاز و دریای خزر گسترش یافته بود. نویسنده با این اعتقاد که ماجرای جنگ ایران باید روایت شود می گوید: «...من خوشوقتم که سهمی کوچک در این گزارش بر عهده دارم. این کتاب ماجرای قوای عملیاتی کوچکی است که گمنام مانده است. در کشور من کسی آن را نمی شناسد و ظاهرا مدت های مدیدی حتی خود مقامات نیز آن را از یاد برده بودند. این قوا تحت فرماندهی ژنرال دانسترویل بود که همه جا با عنوان دانستر فورس شناخته می شود و من بخشی از آن بودم و این کتاب را درباره ی آن نوشته ام. در این کتاب کوشیده ام دانستر فورس را معرفی کنم، علت اعزامش را شرح دهم و بگویم تا چه حد در اجرای مأموریتش توفیق یافت. این کار مستلزم بررسی وضعیت جغرافیایی و سیاسی محل بود. چون در اینجا ما با نیروی مشخصی مواجه نیستیم که در آن همه ی مردم یک کشور علیه مردم کشور دیگر بسیج می شوند؛ این عملیات بسیار مغشوش و پیچیده بود و اگر کسی به خودش زحمت بدهد و نوشته های مرا بخواند، موضوع را درک می کند. به علاوه، این جنگی بود که در جایی پرت و دور افتاده برپا شده بود. ما در مسیر خود به قبایلی برخوردیم که برایشان سرزمین بریتانیای کبیر به منزله ی سیاره ای دیگر بود، قبایلی که در نظرشان طیاره و اتومبیل وسایلی اعجاب انگیز و باورنکردنی بودند، قبایلی که نه اروپایی های معمولی از طرز زندگی و تفکر آن ها اطلاع داشتند نه آن ها از طرز زندگی و تفکر اروپایی ها. به همیت علت، قسمت هایی را به توصیف مکان ها و مردمانی که دیدم اختصاص دادم...».

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه بیشتر ...

نظری به قفقازیه – جغرافیا، مردمان، احزاب و فرق سیاسی

نظری به قفقازیه – جغرافیا، مردمان، احزاب و فرق سیاسی

شیخ یحیی کاشانی

این کتاب یکی از مهم ترین نوشته هایی است که در یک دوره ی بحرانی در مناسبات خارجی ایران منتشر شد؛ دوره

کمال مطلوب یا ایده آل های ایرانی (تیر- آبان 1302)

کمال مطلوب یا ایده آل های ایرانی (تیر- آبان 1302)

رضا آذری شهرضایی

نظرخواهی روزنامه شفق سرخ درباره کمال مطلوب ایرانیان، از جمله مضامینی است که مانند بسیاری دیگر از دغ