۲۳۷۸
۱۰۲۷
۱۳۹۸/۵/۲۳
گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ (مجموعه مقالات سید فتح الله مجتبائی)

گفتارهایی در تاریخ و فرهنگ (مجموعه مقالات سید فتح الله مجتبائی)

پدیدآور: سید فتح الله مجتبائی ناشر: مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی تاریخ چاپ: ۱۳۹۸مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 6-98-6326-600-978

خلاصه

مجموعه پیش رو گزیده ای از مقالات دکتر مجتبائی است که در طی بیش از سه دهه فعالیت ایشان در حوزه ی دانشنامه نگاری در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی گردآوری شده است.

معرفی کتاب

تأمل در ساحت های فکری گوناگون، از ایران تا شبه قاره ی هند، از هند تا غرب جهان اسلام، پرداختن به زندگی، اندیشه ها و آثار بزرگان این سرزمین ها، توجه به کتاب های پرارج و جریانات دوران ساز تاریخی و فرهنگی، معرفی شماری از شهرهای بزرگی که در آن ها حیات فکری و فرهنگی اسلامی تا تاریخ و تمدن کهن هندی درآمیخته است، موضوعاتی است که در قالب مداخل مشخص دائرة المعارفی و به طریق اختصار، به قلم دکتر سید فتح الله مجتبائی نگارش یافته است. وی از ابتدای تأسیس مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی در سال 1363 با این مرکز همکاری مداوم داشته و در دوره هایی مدیریت بخش های ادبیات، عرفان و تاریخ ادیان را بر عهده داشته است.

مجموعه ی پیش رو گزیده ای از مقالات دکتر مجتبائی است که در طی بیش از سه دهه فعالیت ایشان در حوزه ی دانشنامه نگاری در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی گردآوری شده است. پیش از این دو مجموعه ی دیگر از مقالات استاد به نام های بنگاله در قند پارسی (1392 ش) و قال و مقال عالمی (1395 ش) توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است که هردو به فراخور موضوع، شماری از مقالات منتشر شده ی ایشان در دائرة المعارف بزرگ اسلامی را نیز در بردارند. در این مجموعه، مقالات دیگر، و چند مقاله از مقالات آن دو مجموعه انتخاب شده و با اعمال برخی اصلاحات در آن ها، از جمله تکمیل برخی ارجاعات و منابع و بازبینی و تغییر در شیوه ی ارجاعات برای انتشار به صورت جداگانه و مستقل از مجلدات مختلف دائرة المعارف بزرگ اسلامی برای استفاده ی دانش پژوهان آماده شده اند.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف

منابع مشابه

ادبیات عرب

ادبیات عرب

آندره میکل

کتاب حاضرنوشته ی آندره میکل، تاریخ دان، خاورشناس و متخصص زبان و ادبیات عرب است. وی در این نوشتار دور

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته