۲۷۳۲
۱۱۳۵
۱۳۹۸/۵/۲۲
زید و صعصعه پسران صوحان

زید و صعصعه پسران صوحان

پدیدآور: کامران محمدحسینی ناشر: نشر مشعرتاریخ چاپ: ۱۳۹۵مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 4-664-540-964-978تعداد صفحات: ۱۳۶ص

خلاصه

پسران صوحان (زید، صعصعه و سیحان) از یاران نزدیک و شیعیان بلند مرتبه امام علی علیه السلام بودند. از میان این سه برادر، زید و صعصعه نزد شیعیان شناخته شده تر هستند. این نوشتار می کوشد تا مختصری از زندگی زید و صعصعه را بیان کند و زیارتگاه های منسوب به آنان را معرفی نماید. از سوی دیگر چون خطابه ها و گفت و گوهای بسیاری از صعصعة بن صوحان در منابع تاریخی یافت می شود که همچون دیگر نمونه های برجسته ادب عرب در منابع قدیم بازتاب یافته است. از این رو بخشی از کتاب به اختصار به نقل این گفت و گوها اختصاص داده شده است.

معرفی کتاب

پسران صوحان (زید، صعصعه و سیحان) از یاران نزدیک و شیعیان بلند مرتبه امام علی علیه السلام بودند. از میان این سه برادر، زید و صعصعه نزد شیعیان شناخته شده ترند؛ زیرا از سیحان اطلاعات اندکی در منابع تاریخی نقل شده است. این سه برادر از آغاز خلافت علی علیه السلام در رکاب او بودند و همراه دیگر اعضای قبیله «عبد القیس» بخشی از سپاه وفادار آن حضرت را تشکیل می دادند. 

زید و سیحان در نبرد جمله به شهادت رسیدند، اما صعصعة بن صوحان تا پایان خلافت امام علی علیه السلام همراه ایشان بود و پس از آن تا دوران خلافت امام حسین علیه السلام و زمان امارت معاویه می زیست. صعصعه توانایی ویژه ای در سخنوری داشت؛ از این رو در دوره ی خلافت علی علیه السلام، بارها سفیر ایشان نزد مخالفان بود. این نوشتار می کوشد مختصری از زندگی زید و صعصعه را بیان کند و زیارتگاه های منسوب به آنان را معرفی نماید. 

اطلاعات تاریخی چندانی از زندگی پسران صوحان در سال های نخست اسلام تا دوره ی خلافت عثمان وجود ندارد. با این حال، با بررسی اسناد تاریخی ای که از قبیله ی عبدالقیس به دست آمده است، تا اندازه ای درباره ی این دوره از زندگی پسران صوحان آگاهی حاصل شده است.

پسران صوحان، به خصوص صعصعه، به سخنوری و قدرت خطابه شهرت داشته اند. خطابه ها و گفت و گوهای بسیاری از صعصعه بن صوحان در منابع تاریخی یافت می شود که همچون دیگر نمونه های برجسته ادب عرب در منابع قدیم بازتاب یافته است. از این رو بخشی از کتاب به اختصار، به نقل این گفت و گوها اختصاص داده شده است.

فهرست عناوین اصلی کتاب:

خاستگاه قبیله ای پسران صوحان

پسران صوحان در زمان حیات پیامبر صل الله علیه و آله وسلم

پسران صوحان در زمان خلفا

پسران صوحان در زمان خلافت علی علیه السلام

صعصعة بن صوحان و همراهی امام علی علیه السلام

نگاهی به روایات پسران صوحان

زیارتگاه های منسوب به پسران صوحان

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف