۳۰۵۹
۱۳۷۵
۱۳۹۸/۲/۲۲
سیره ی نبوی (مشعلی بر راه بیداری اسلامی)

سیره ی نبوی (مشعلی بر راه بیداری اسلامی)

پدیدآور: منیرمحمد غضبان ناشر: نشر احسانتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: عمر قادریمکان چاپ: تهرانتیراژ: ۲۰۰۰نسخهشابک: 5-360-349-600-978تعداد صفحات: ۸۸۷ص

خلاصه

سیره ی نبوی منبعی سرشار و غنی و کارگاه عظیمی است که باید با تشخیص شاهرگ و تزریق منظم به شبکه های ضروری زندگی به خوبی مورد بهره برداری قرار گیرد. این منبع ارزشمند الگوهای مراحل و وسایل راه دعوت اسلامی را مشخص و نقاط مهم را به عنوان علایم دست نشان می نماید و چراغی بر فراز بیداری اسلامی بر می افروزد. اسوه و الگو بودن پیامبر (ص) مقتضی تحقیق و پژوهش در سیره ی عملی اوست و بی توجهی به آن ما را از رسیدن به اهداف مورد نظر با مشکل مواجه می سازد. فراز و نشیب های حرکات اسلامی و تجاربی که در طول تاریخ اندوخته اند این ادعا را ثابت می کند.

معرفی کتاب

بیش از هزار و چهارصد سال پیش که نظام شوم جاهلی بر فضای جامعه ی انسانی سایه افکنده بود، سرزمین حجاز نیز در لجنزار و گرداب جاهلیت و بحران های فکری، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی غرق شده بود. وضعیت ممالک دیگر چندان بهتر از عربستان نبود و چه بسا زندگی اعراب بادیه نشین نسبتا از وضعیت بهتری برخوردار بود. در این شرایط بحرانی، پیامبری از جانب خداوند مبعوث شد که تنها سلاح او خدایی بودن برنامه، صلاحیت، امانتداری و شایستگی بود. وی تک و تنها به فرمان و تکیه بر خدا به اصلاح جامعه ی انسانی همت گماشت. خداوند به او فرمان داد که وقت خواب و استراحتش به سرآمده و وقت انذار و اصلاحش فرارسیده است. او به تنهایی شعار «لااله الا الله» را سرداد و در پای آن ایستاد. اندک اندک تعدادی به رسالت او گرویدند. اما شکنجه و آزار مسلمانان از سوی مشرکان، موجب شد تا حضرت برای حفظ جان و ایمان مسلمین، آنان را به حبشه بفرستد. پیامبر سرانجام نتیجه گرفت که دعوت در مکه رشد نخواهد کرد، از این رو با مشکلات فراوانی پس از تشکیل پایگاه محکمی در خارج مکه به مدینه هجرت کرد. او در مدینه حکومت اسلامی تشکیل داد. تا اینکه بعدها مکه به دست مسلمین فتح شد. پس از سال ها انجام وظیفه ی خطیر رسالت، سرانجام حضرت رحلت فرمود اما اسلام همچنان ماند تا هدایت خدایی کرانه های وسیعی از جهان را درنوردد.

پس از پیامبر دشمنان اسلام به ایجاد توطئه ها پرداختند و با بدعت های سیاسی خود، قرآن و سنت را هدف قرار دادند. تبلیغان علی یاران پیامبر و محنت خلق قرآن آغاز شد. اما به یاری خدا و رشادت های ائمه ی اطهار کف ها زدوده شد و اسلام همچنان پایدار ماند. زیرا اسلام دین فطرت، زندگی و حرکت و جزء ناموس هستی است. به اندیشه ی فیلسوفان و جامعه شناسان، آنچه طبیعی است می روید و آنچه غیر طبیعی است سرانجام زدوده می شود.

خلافت اسلامی گاهی دور و گاهی نزدیک از روح شریعت تا زمان عثمانیان و قرن نوزده پیش رفت و همچنان به عنوان رمز اتحاد مسلمانان ماندگار بود. دشمنان اسلام و به ویژه صهیونیست ها که در گوشه و کنار جهان مشغول چپاول بودند به آشوب گری علیه اسلام پرداختند و سرزمین فلسطین را با غارت از آن خود کردند. آن ها هماره سعی کردند تا تمامی ممالک اسلامی را زیر سایه ی شوم استعمارگری خود قرار دهند. تا اینکه صدای پای حرکت اسلامی اندک اندک به گوش رسید. کاروان حرکت اسلامی معاصر تنها قدرتی است که ثابت می کند اسلام دین خداست و فکر و اندیشه ی اسلامی نخواهد مرد از این رو مستبدان و انحصار طلبان از آن بیمناک و نگرانند و حتی در مقابل آن اصول دموکراسی خود را زیر پا می گذارند. و از دموکراسی خود مرتد می شوند و گاه تحجرشان به جایی می رسد که توان تحمل حجاب زنان مسلمان را ندارند و نماز و خشوع را نماد خشونت می پندارند. پس در سیره ی نبوی باید تأمل کرد که مشعلی منور بر راه بیداری اسلامی و رهبران و رهروان آن است. پیامبری که نطق او در میان انبوه استقبال کنندگان مدینه به هنگام هجرتش، عبدالله بن سلام عالم یهودی را بر آن داشت که بگوید :« قسم به خدا در این چهره که مردم را به سلام و اطعام و نماز و تربیت فرا می خواند، دروغ نیست».

عناوین اصلی:

گزیده ای قبل از ولادت تا بعثت

خط مشی حرکتی یعنی چه؟

جزء (1)

مرحله ی اول: دعوت و تشکیلات سری

مرحله ی دوم: دعوت آشکار و تشکیلات سری

مرحله ی سوم: تأسیس بنیادهای حکومت اسلامی

جزء (2)

1- اعلان دولت اسلامی

2- اعلان قانون دولت

3- بنیاد یک پایگاه محکم

.

.

.

جزء (3)

1- مبارزه طلبی معنوی در برابر مشرکین

2- داستان افک

3- ازدواج و تأثیر آن در راه دعوت

.

.

.

 

 

 

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف