۲۶۳۵
۱۰۲۰
۱۳۹۸/۲/۲۱
تأثیر فرهنگی معماری ایران در چین؛ نمونه هایی از هنر معماری اویغوری

تأثیر فرهنگی معماری ایران در چین؛ نمونه هایی از هنر معماری اویغوری

پدیدآور: جوری قدیر و خالق داوود ناشر: نشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی تاریخ چاپ: ۱۳۹۷مترجم: نادره بدیعی مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۱۰۰۰نسخهشابک: 2-826-121-600-978تعداد صفحات: ۱۰۶ص

خلاصه

آنچه در این کتاب می بینید، خود گویای خویشتن است که چه سان هنر، فرهنگ، معماری و ساختمان سازی ایران از راه ابریشم و خراسان بزرگ به ایالت شین جیان چین راه یافته و در آنجا پیروی و دنباله روی شده است. دلیل بارز این سخن، حضور پررنگ واژه ها و اصطلاحات فارسی است که در پزشکی، موسیقی، شعر و ادبیات، هنرهای دستی و معماری وارد زبان ترکی اویغوری شده است و این خود گویای آن است که همه ی این دانش ها و هنرها از ایران زمین به آن سامان راه یافته اند. در این نوشتار خواننده با این معماری و نشان و نمادهای فرهنگی و گستره ی تأثیر فرهنگی ایرانی در دیگر سرزمین های تاریخی آشنا می شود.

معرفی کتاب

آرایه های معماری اویغوری دارای تاریخی طولانی هستند و قدمتشان به «عصر سنگ» می رسد. این طرح ها با چند خط منحنی و قوس های ساده که برای نمایاندن قله ها و کوه ها به کار رفته و نشان دهنده ی احترام مردمان به طبیعت بود، شروع شد. این طرح ها نیز با طرح های هندسی، نقش های کنده کاری شده و نقش برجسته ها، و تزئینات داخلی بناها جایگزین شدند. تزئینات داخلی خانه ها یکی از سه شاخه ی اصلی هنر اویغوری به شمار می آمد و آن دو دیگر نقاشی دیواری و پیکرتراشی است. گسترش اسلام دیدگاهی نو در معماری اویغوری پدید آورد و طرح ها و آرایگی های دل پسندانه و مطبوع در مناره ها، گنبدها، دروازه ها، سنگ های سردرها، طاقچه ها، بخاری های دیواری، دالان ها، محراب و ستون ها اجرا و پدیدار شده این نقش مایه ها همچنین در قالی ها، پوشش بادامی [خاص اویغور]، سقف تکیه ها، کلاه خودها، سپرها، زین و یراق اسب ها و رکاب ها و میله های جلوی گاری و ارابه ها نیز دیده می شدند که تمامی این ها مختص هنرهای تزیینی اویغوری گردیده، که خود بخشی از گنجینه و اندوخته ی هنری و فرهنگی چین و جهان را تشکیل می دهد. ویژگی های هنر آرایگی و تزیینی معماری اویغوری عبارت است از: نقاشی های تمام رنگی، طرح های کنده کاری شده ی رنگین، موزائیک آجری و آجرهای کنده کاری شده و آجرهای لعابدار به رنگ سبز و آبی که عموما به کار برده می شوند. هنر معماری تزیینی اویغوری بسیار وابسته به زندگی عرف و عادت مردم است. مردمان اویغور به باغ داری و باغ آرایی بسیار علاقه مندند. آن ها انگور و انواع گل ها را در حیاط هایشان می کارند. این رسم بازتاب کاملی در هنر معماری تزیینی دارد. اشیاء اغراق آمیز هنرمندانه چنان با هوشمندی در بناها جا گرفته اند که با یکدیگر کاملا مرتبط هستند و یک تمامیت یکپارچه را شکل می دهند. همه ی این صورت های هنری و شکل ها در نمونه های هنر معماری اویغوری به طور کامل ارائه شده اند. کتاب پیش رو بنا دارد پیشرفت معماری اویغوری و هنر معماری تزیینی را به خواننده نشان دهد. آنچه در این کتاب می بینید، خود گویای خویشتن است که چه سان هنر، فرهنگ، معماری و ساختمان سازی ایران از راه ابریشم و خراسان بزرگ به ایالت شین جیان چین راه یافته و در آنجا پیروی و دنباله روی شده است. دلیل بارز این سخن، حضور پررنگ واژه ها و اصطلاحات فارسی است که در پزشکی، موسیقی، شعر و ادبیات، هنرهای دستی و معماری وارد زبان ترکی اویغوری شده است و این خود گویای آن است که همه ی این دانش ها و هنرها از ایران زمین به آن سامان راه یافته اند. در این نوشتار خواننده با این معماری و نشان و نمادهای فرهنگی و گستره ی تأثیر فرهنگی ایرانی در دیگر سرزمین های تاریخی آشنا می شود.

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف