۳۹۹۴
۱۲۷۷
۱۳۹۷/۱۱/۲۸
سیر تاریخی روزنامه در ایران: از آغاز تا کنون

سیر تاریخی روزنامه در ایران: از آغاز تا کنون

پدیدآور: صدیقه احمدی فصیح ناشر: نشر اساطیر پارسی و چاپارتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: تهرانتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-600-8890-35-5تعداد صفحات: ۱۶۰ص

خلاصه

مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی و یکی از نهادهای جامعه مدنی در ارائه ی اخبار و اطلاعات و سازماندهی افکار عمومی نقش مهم و بسزایی دارد و در عین حال عرصه ی فعالیت مطبوعات عرصه ی پرخطری می باشد که البته بسته به نوع حکومت ها و نحوه ی نگرش آن ها به مطبوعات، حیطه ی مسئولیت و اختیارات آن، این دامنه ی خطر متغیر است. در این کتاب به دو حوزه ی سیرتاریخی مطبوعات قبل، و بعد از انقلاب پرداخته شده است که با اولین روزنامه ای که در ایران چاپ و منتشر گردیده است شروع می شود و با آخرین روزنامه در بعد از انقلاب خاتمه می یابد.

معرفی کتاب

مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی و یکی از نهادهای جامعه مدنی در ارائه ی اخبار و اطلاعات و سازماندهی افکار عمومی نقش مهم و بسزایی دارد و در عین حال عرصه فعالیت مطبوعات عرصه پرخطری می باشد که البته بسته به نوع حکومت ها و نحوه نگرش آن ها به مطبوعات، حیطه ی مسئولیت و اختیارات آن، این دامنه خطر متغیر است. تاریخ انتشار روزنامه در ایران، با آغاز سلطنت قاجار مرتبط است، در سال 1212 ش تا آغاز سلطنت ناصرالدین شاه، مطبوعات به شکل امروزی، چندان رایج نبود و اغلب به صورت شبنامه و ورقه های کاغذ توزیع می شد. لیکن انتشار مرتب و منظم روزنامه در ایران از اقدامات میرزا تقی خان امیر کبیر به نام وقایع اتفاقیه به شمار می رود. تا اینکه بالاخره این حرفه و صنعت رو به فزونی گذاشت و از سال 1202 تا سال 1357 تعداد 4378 نشریه به عضویت خانواده مطبوعاتی کشور در آمدند. اگر انتشار نخستین شماره هر روزنامه را به عنوان یک واحد محسوب کرد و فراوانی روزنامه های هر سال را به صورت منحنی ترسیم کنیم، خواهیم دید که هرگاه از قدرت حکومت کاسته شده، تعداد روزنامه ها افزایش یافته است. در این کتاب به دو حوزه سیر تاریخی مطبوعات قبل و بعد از انقلاب پرداخته شده است که با اولین روزنامه ای که در ایران چاپ و منتشر گردیده است شروع می شود و با آخرین روزنامه در بعد از انقلاب خاتمه می یابد.

فهرست عناوین اصلی:

بررسی سیر تاریخی مطبوعات در ایران

سیر تاریخی روزنامه در جهان

سیر تاریخی روزنامه در ایران

اولین نشریه هایی که در رشته های مختلف در ایران منتشر گردید.

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

حقایق

حقایق

ناشناس

حقایق متنی کهن (شاید قرن پنجم یا ششم) از نویسنده ای ناشناس است. نسخ کتاب در چین بود. هرچند کتاب در ب

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

دانشنامه ی هزاره (جلد اول)

زیر نظر شورای علمی

دانشنامه یا دایرة المعارف، به کتابی گفته می شود که به ترتیب الفبایی یا موضوعی، درباره ی رشته یا رشته