۳۱۴۵
۱۱۸۱
۱۳۹۷/۱۰/۲۲
نخستین رویارویی های هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)

نخستین رویارویی های هنر عصر ناصری با هنر غرب (موسیقی، نمایش، نقاشی)

پدیدآور: مصطفی لعل شاطری ناشر: انتشارات مرندیزتاریخ چاپ: ۱۳۹۷مکان چاپ: مشهدتیراژ: ۵۰۰نسخهشابک: 978-600-106-619-1تعداد صفحات: ۳۲۶ص

خلاصه

نوشتار حاضر به بررسی و توصیف چگونگی و نحوه ی نفوذ هنر غرب در هنر عصر ناصری، مبنی بر نگاهی علمی و به دور از جانب داری های رایج، در یک مقدمه و پنج فصل می پردازد.

معرفی کتاب

نفوذ فرهنگی - هنری غرب در مشرق زمین کمتر از سلطه ی نظامی و سیاسی این سرزمین ها نیست، زیرا آنان با هدف به انحصار درآوردن ذوق و اندیشه و تفکر ملل مشرق زمین، مقدمات تسلیم جوامع شرقی را نه در زمانی کوتاه و محدود، بلکه در دورانی طولانی و با ابعادی وسیع و گسترده مهیا کردند. این در حالی بود که در تاریخ کهن شرق، و به ویژه ایران، پویایی و صلابت و استحکام فرهنگی - هنری آن چنان در باور و اعتقاد مردم ریشه داشت که نه تنها امکان هیچ گونه تداخل، تأثیر و تقلیدی را فراهم نمی کرد، بلکه به گواهی تاریخ فرهنگ و هنر جهانی، ایرانیان با استفاده از مبانی راستین اندیشه و فرهنگ و خلاقیت هنری خود، فرهنگ استوار و زنده و پویایی را در رقابت با آنچه در مغرب زمین در جریان بوده به جهانیان عرضه می کردند. از آنجا که تحولات فرهنگی - هنری هیچ جامعه ای نمی تواند فارغ از رخدادها و وقایع اجتماعی - سیاسی شکل گیرد، متعاقبا مقدمات ورود و گسترش سبک های غربی در هنر ایران با گسترش روابط با ملل اروپایی از دوره ی صفوی فراهم شد؛ روابطی که در آغاز جنبه ی جلب دوستی دو سویه را داشت، اما لاجرم زمینه ی نفوذ هنر غرب را در ایران و مشخصا در دوره ی قاجار و به ویژه عصر ناصری فراهم آورد. این نفوذ به تدریج گسترده شد و به تقلید از سبک های اروپایی از سوی هنرمندان در پرتو حمایت ناصرالدین شاه و در گام بعد درباریان او منتهی شد.  

نوشتار حاضر به بررسی و توصیف چگونگی و نحوه ی نفوذ هنر غرب در هنر عصر ناصری، مبنی بر نگاهی علمی و به دور از جانب داری های رایج، در یک مقدمه و پنج فصل می پردازد. در فصل اول، روابط فرهنگی - هنری ایران با کشورهای اروپایی، از مغولان تا ابتدای عصر قاجار، بررسی شده است. در فصل دوم، به زمینه های مؤثر در روند نفوذ غرب همچون حضور مبلغان مذهبی، اعزام محصلان به اروپا، تأسیس دارالفنون و سفرهای ناصرالدین شاه به فرنگ پرداخته شده است. در فصل سوم با اشاره به سفرهای سه گانه ی شاه به غرب و نیز جذب معلمان اروپایی، به بیان نخستین گام های حضور آموزش موسیقی به سبک غربی، به ویژه در حوزه ی موسیقی نظامی، با تلاش های مسیو لومر فرانسوی می پردازد. در فصل چهارم چنین شرخ داده شده است که با آغاز نمایش نامه نویسی به شیوه ی اروپایی در آثار افرادی همچون آخوندزاده و تبریزی و پس از ترجمه ی نمایش نامه های نویسندگان غربی، به ویژه مولیر و سپس اجرا در تماشاخانه ی دارالفنون، نخستین اقدامات به منظور اشاعه و گسترش نمایش به سبک غربی در پرتو حمایت شاه انجام پذیرفت. فصل پایانی به تأثیر غرب بر حوزه ی نقاشی می پردازد. چرا که با ورود به عصر ناصری، بنا به دلایلی همچون علایق درباری، حضور نقاشان اروپایی و معلمان ایرانی فراگرفته ی هنری غربی در دربار، این هنر روندی متفاوت را طی کرد. افرادی همچون صنیع الملک و کمال الملک به تقلید از سبک های غربی و تلفیق آن با نقاشی سنتی روی آوردند و به تدریج این جریان به سبکی غالب و رایج مبدل گردید.

عناوین فصل ها در یک نگاه:

فصل اول: نظری به روابط هنری ایران و غرب (1210-651ق/1795-1252م)

فصل دوم: زمینه های تأثیرپذیری از هنر غرب

فصل سوم: تأثیر غرب بر موسیقی

فصل چهارم: تأثیر غرب بر نمایش

فصل پنجم: تأثیر غرب بر نقاشی

 

نظر شما ۰ نظر

نظری یافت نشد.

پربازدید ها بیشتر ...

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

ارنست پرون فراش دبيرستان شوهر شاهنشاه آريامهر

محمد پورکيان

اين کتاب که در برلن غربي در سال 1357 چاپ شده است در باره سابقه آشنايي ارنست پرون با محمدرضا پهلوي و

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

شناخت تاریخی طایفه بهلولی و تعاملات سیاسی آنها در عصر پهلوی

زهرا علیزاده بیرجندی

بر اساس نتایج تحقیقات میدانی و کتابخانه ای و در مقایسه با سایر جوامع عشایری ایران، بهلولی ها یک طایف